Nem drámáznak a drámások
Az emberiség eszmélésének kezdete óta játszik. A játék a pihenés, a felüdülés része, a tanulás, a fejlődés, az előrelépés alapja. A pedagógia fejlődése során számtalan módszert kipróbáltak arra, hogy hatékonyabbá tegyék az információk átadását. Ezen próbá
2008. július 12. szombat 12:08 - Góz Tamás
Miről van szó?A drámapedagógia a játékra alapozódik. Csoporttevékenységre épül, figyelembe véve az életkori sajátosságokat. A drámapedagógia szorosan kapcsolódik a XX. századi reformpedagógiákhoz (pl. Waldorf). A 70-es években került hazánkba Angliából, először, mint a színjátszás nevelési eszközeként, majd az oktatás hatékonyabbá tétele érdekében alkalmazták, s 1996 óta a NAT része, külön tantárgyi keretben.
Hazai történelem- Magyarországra az 1970-es évek elején érkeztek az első információk – ad számot a kezdetekről a leghíresebb hazai drámapedagógus Gabnai Katalin. Elsősorban cseh (Eva Machkova), szlovák (Jan Rybarik) és angol szakanyagok (Cecily O’Neill) és szakmai látogatások révén, kísérleti tanfolyamok és szemináriumok segítségével alakult ki a magyar dramatikus nevelési program ütemterve.
Joseph Hollos Ausztriából átlátogató hajdani magyarként nyújtott nemzetközi méretekben is jelentős segítséget. A berlini Wolfgang Nickel szülőket és gyerekeket együtt foglalkoztató módszere is elérkezett hozzánk. A világpolgárrá lett brazil Augusto Boal politikai színházi módszerei és színésznevelési technikái ma már vizsgatételek, a nagyszerű francia Jean Lecoq-nak a színész testével foglalkozó tanításai vagy a belga Roger Deldime teoretikus összefoglalásai nálunk is közkinccsé lettek.
Magyar Drámapedagógiai Társaság
Az 1988-ban létrejött egyesület gondozza hazánkban a drámapedagógia és a gyermekszínjátszás területét. Működésének több mint tíz éve alatt a kulturális és oktatási területen egyaránt tevékenykedő magyar civil szervezetek között a domináns egyesületek egyikévé vált a Magyar Drámapedagógiai Társaság: nem lehet ma drámapedagógiáról, tanítási drámáról, gyermekszínjátszásról, de az alapfokú művészetoktatás színművészet-bábművészet ágáról sem beszélni a Magyar Drámapedagógiai Társaság említése nélkül.
A társaság szakemberei - még 1992 környékén - kidolgozták a drámajáték-vezető képzés követelményrendszerét, s a drámajáték-vezetést az Országos Szakmai Jegyzékben szakmaként regisztráltatták. Napjainkra már több mint 1200 fő nyerte el (120 órás alapképzés után) a Magyar Drámapedagógiai Társaság drámajáték-vezetői oklevelét.
A pedagógus továbbképzések rendszerében hivatalos akkreditációt kapott az Oktatási Minisztériumtól a drámapedagógiai (ezt 2004-ben megújítottuk), majd később a gyermekszínjátszó rendezői képzés. Így a választható pedagógus-továbbképzések között Társaságunk 120 órás képzései is szerepelnek.
A hazai színi nevelés drámapedagógiai ágát a hetvenes évek elejétől, amikor Mezei Éva (1975) és Debreczeni Tibor (1980) első írásai megjelentek, körülbelül 1985-ig dinamikus fejlődés jellemezte. A dráma és a színház eszközeit szakszerűen használó, korszerű nevelői munkáról szóló első információk megjelenését követően - az akkor még biztos költségvetési háttérrel rendelkező gyermekszínjátszó fesztiválokon (Trencsényi László 1978-86) - egymásra találtak azok a megújulni kívánó nevelők, akik aztán a Népművelési Intézet tanfolyamain erős gyakorlati és elméleti képzést tudtak kapni.
Aztán elfogytak az Akadémia pedagógiai kísérletekre és kutatásokra szánt pénzei, megszűntek a drámapedagógiai kurzusok, s az úttörőmozgalom adminisztratív szétesésével egy időben megszűnt a gyerekszínjátszó fesztiválok támogatása is.
A hanyatlás ideje?1988-ban a színi nevelés mindkét ügye, a drámapedagógia és a gyerekeknek szóló színház is mélyponton volt. A bábjátékot addig népszerűsítő televízióból kikopnak a bábos műsorok Pedig ezek az adások nem azért voltak fontosak, mert sokan nézték, hanem azért, mert sokan csinálták őket.
A lelkesedésA legelszántabb oktatók 1988-ban kezdtek el dörömbölni a pedagógusképző intézmények és a rokon szakmai közösségek ajtaján, ajánlva és kérve, hogy engedjék hivatalosan is használni a drámajátékokat a nevelőképzés szegényes gyakorlati oldalának gazdagítására. Így történt, hogy a módszert elsőként a tanártovábbképzés és a felsőoktatás fogadta be.
Az 1985-os mélypontról való kimozdulást a következő években már szerveződő Magyar Drámapedagógiai Társaság megalakulása, és a közoktatási rendszer folyamatos változása hozta el.
Az indulás1993. január elsején Bencze Lóránt főigazgató - elsőként Közép-Európában - drámapedagógiai tanszéket alapított a Zsámbéki Katolikus Tanítóképző Főiskolán. A zsámbéki tanszékhez már az is kellett, hogy a Színház- és Filmművészeti Főiskola első színházelmélet-drámapedagógia szakos osztályának végzős felnőtt hallgatói szorítóba állhattak. Az itt dolgozni kezdő szakembercsapat teremti meg a későbbiekben a szakdiplomás drámatanári képzés országos hálózatát.
Egy ifjú szakemberTrázsi Erzsébet tanárnő, aki zongorapedagógus, a pszichológia segítségével jutott el a drámapedagógiához.
Mindig is érdekeltek az emberek – mesél a kezdetekről. Alapvetően társasági ember vagyok. De nemcsak a másik ember, hanem saját magam megismerése miatt kezdtem pszichológiai tárgyú könyveket olvasni, és sokáig kacérkodtam az irányú képzés elvégzésével (bár ezt a tervemet még nem adtam fel). Mindemellett a színház volt a hobbim. Ezért iratkoztam be az Apor Vilmos Katolikus Főiskola, drámapedagógia tanszékére 2004-ben.
Sokfelé lehet hallani arról, hogy mennyi mindent meg lehet oldani a drámapedagógia segítségével.
A drámajáték alapelve, hogy önkéntes, öncélú (nem előadásra szánt), örömet jelentsen a játszónak, mellette fejlesztési lehetőséget ad, képességek kibontakozását segíti, s szerepjátékok alkalmával katartikus élményt hoz létre. Tehát komplex személyiségfejlesztő hatása bizonyított.
Szakmai műhelyek
A drámapedagógia terén végzett munkát ma már 24 regionális műhely végzi-segíti. Ezeknek a műhelyeknek a jövőben várhatóan egyre nagyobb szerepe lesz a drámapedagógusok szakmai továbbképzésében, hiszen az alaptanfolyamok elvégzése után a pedagógusok olyan gyakorlati problémákkal szembesülnek, amelyekre szakemberek segítségével, kollégáikkal együtt könnyebb választ keresni és találni.
A tanárképző és tanítóképző főiskolákon is egyre erősebben létezik, s a felsőoktatási intézmények nappali tagozatán is egyre határozottabban jelenik meg a drámapedagógiai képzés - az alternatív pedagógiák között választható programként 2004-ben három drámás tanterv is megjelent.
További információk: www.drama.hu, vagy a www.dramapedagogia.lap.hu oldalakon.
Néhány területet hadd említsek: pl. kommunikáció-fejlesztés, figyelem-koncentrációfejlesztés, érzékelés-fejlesztés, önismeret és társismeret. A játék résztvevői különböző érzelmeket élnek át a játék során, új dolgokat, összefüggéseket ismerhetnek fel, amikor egy-egy szituációban szerepeket vesznek fel.
Hogyan alakulnak ki a szerepek? A vezető is szerepbe bújik?Igen. A játszók maguk választják meg szerepüket, nincs szereposztás. Egy adott pillanatban is több keret mentén értelmezhetünk egy személyt, nem csupán különböző helyzetekben. Ez nagyon izgalmas. Egy nőt tekinthetünk háziasszonynak, anyának, feleségnek, vagy akár szülei szemével gyermeknek is.
A drámamunkában tehát gyakran azon dolgozunk, hogy az adott szituációt, az abban megjelenő fiktív vagy valóságos figurákat, illetve a felmerülő tanulási tartalmakat minél jobban körüljárjuk.
Ily módon a drámajáték gazdagítja a viselkedési bátorságot, biztonságot nyújt az élet különböző területén.
Nagyon sok nevelési területet foglal tehát magába a drámapedagógia. Ön melyiket tartja izgalmasnak?- A pszichológiából kiindulva, természetesen előnybe részesítem az ön –és társismeretre koncentrált drámamunkát.
A másik nagy kedvencem a rögtönzés világa. Mind a gyerekeknek, mind a felnőtteknek kiaknázatlan színes fantáziája van. Elég egy helyszínt meghatározni és szabályként hangsúlyozni, hogy legyen benne konfliktus és néhány perces felkészülés után kész a jelenet. Természetesen mindent fel kell építeni, így a rögtönzést sem várhatjuk el mindenkitől elsőre.
Az Ön vezetésével drámapedagógiai táborba is várja a gyerekeket.A tábor a hagyományos napközis tábori jellegét követi, vagyis 8 és 16 óra között leszek együtt a gyerekekkel. Délelőtt és délután is egy-egy foglalkozás keretében a drámajáték segítségével töltjük hasznosan az időnket. 10-14 éves fiatalokat várok ide, akik nyitottak, kreatívak.
A velük közösen létrehozott dramatizálás eredményét az utolsó napon láthatják a szülők, ahol a saját és a felnőtt világ egy-egy pillanatát jelenítjük meg. Nem előre betanult szöveggel kell majd küszködniük, hanem saját fantáziájukat engedhetik el. Itt bárki lehet majd főnök, beosztott, tanár, igazgató, vagy ami csak akar. Természetesen a tudásukat is igyekszem bővíteni. Egy kis színháztörténeti információval gazdagodhatnak a gyerekek.