A kormány „beint” az önkormányzatoknak
Nem tudott hasznos munkát végezni a kormány a parlament tavaszi ülésszakán. Kevés jogszabályt nyújtottak be, és több esetben előfordult, hogy azt vissza is vonták. A kapkodás, a bizonytalankodás nem tesz jót az országnak – állítja Szűcs Lajos ország
2008. július 15. kedd 18:59 - Góz Tamás
Kapkodás és bizonytalankodásNyolc esztendeje vagyok országgyűlési képviselő, jelenleg a harmadik ciklusomat töltöm a parlament falai között – mondja a honatya. A január óta eltelt időszak az egyik leggyengébb volt. A kormány kapkodva nyújtott be törvényjavaslatokat, és sokszor nem vette figyelembe a saját beadványait sem. Az is előfordult, hogy egy miniszter a saját expozéján sem jelent meg, amely nagyfokú érdektelenségről tesz tanúbizonyságot. A sok új miniszter sem a stabilitást, hanem a bizonytalanságot erősíti.
Az önkormányzatok helyzete sem lett jobb a kormányzati munka alatt. A Gyurcsány kabinet igyekszik erőből lenyomni az ellenzéki vezetésű megyéket, ám ez taktika soha nem hozott hosszú távon sikert.
Miben nyilvánul ez meg?A miniszterelnök igyekszik ellehetetleníteni a megyei vezetéseket. Megpróbálja az uniós pénzeket a szocialista párttársaik kezére átjátszani, ráadásként törvénymódosításokkal megpróbálja a megyék döntési lehetőségeit korlátozni. Ez már a 2006-os őszi választások óta tart és folyamatosan rombolja a politikusokról kialakult képet is. Elsődlegesen a közbizalom helyreállítása lenne a legfontosabb, amelyet azonban
Gyurcsány Ferenc szemmel láthatóan nem tart fontosnak. Érthető, ha az emberek nem hisznek el szinte semmit a politikusoknak, ha a kormány feje a legkevésbé elfogadott ember a politikai közéletben.
Milyen konkrét fejlesztési javaslattal tudna élni, ha lenne rá lehetősége?Több külföldi minta is a rendelkezésünkre áll, amelyet nyugodt szívvel lehetne alkalmazni magyar viszonyokra is. Például az adók csökkentése növelné a versenyképességet, a szociális szektorban az állami szerepvállalás erősítése pedig az emberek általános és egyéni közérzetét javíthatná.
Az egészségügyi reformnak nevezett folyamatot a Pest megyei kórházak és egészségügyi intézmények is erősen megérezték.Rengeteg problémát okoztak azok a döntések, amelyeket átgondolatlanul öntöttek ránk, a megyében élő emberekre. A problémák egy részét a mai napig nem sikerült orvosolni. Az úgynevezett kártyapénzek nem emelkedtek, amely komoly veszteségeket jelentenek az egészségügyben dolgozók és az intézmények számára is. Napi tapasztalat, hogy sok helyen hiányoznak nővérek, egészségügyi szakemberek, akiknek pótlása problémát okoz. Ez annak ellenére fájó gond, hogy az egészségügyi kasszában – hosszú évek óta először – többlet van. Ebből megoldható lenne szinte az összes előbb említett probléma.
Az alkotmánybíróság eltörölte a regionális közigazgatási hivatalokat. Ezzel újra a megyék kezébe kerülhet a vezetés?
Életrajz
1964. szeptember 15-én született Budapesten. Nős, felesége tanárnő. Két gyermekük van.
1982-ben a Puskás Tivadar Híradás-technikai Szakközépiskolában tett érettségit, és szerzett szakmai képesítést. 1992-ben Egerben, az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola levelező tagozatán közművelődés-pedagógia szakon végzett. Második diplomáját a budapesti Államigazgatási Főiskola igazgatásszervezői szakán szerezte 1998-ban. Számos civil szervezet tagja. Az 1990. évi önkormányzati választásokon kampányfőnök volt Ócsán, majd a polgármesteri hivatal közművelődési és polgármesteri referense lett.
1993. novemberben a Fidesz ócsai szervezetét közösen alapították Buza Attila polgármesterrel. Az 1998. évi országgyűlési választásokon ismét kampányfőnök; a parlamentbe jutást követően Buza Attila képviselő személyi titkára lett. Az 1998. októberi önkormányzati választásokon bekerült a Pest Megyei Önkormányzat Közgyűlésébe. A Buza Attila halála miatt kiirt időközi országgyűlési választáson 2001. április 13-án, majd a 2002. évi választásokon szintén mandátumot szerzett Dabason (Pest 14. vk.). Az októberi önkormányzati választásokon helyi képviselő lett Ócsán. A 2006. évi országgyűlési választásokon Pest megye 14. választókerületében szerzett egyéni mandátumot. Az Országgyűlés alakuló ülésén, 2006. május 16-án a törvényhozás jegyzőjévé választották.
Véleményem szerint a hazai megyerendszer mindig is megkerülhetetlen lesz. Az, hogy az uniós források elosztására a kormány létrehozott különböző megoldásokat, nem azt jelenti, hogy a megye teljes mértékben elveszti jelentőségét. Az alkotmánybíróság döntése is abba az irányba mutat, hogy a későbbiekben erősödjön a szerepünk.
Ezt mutatja annak a kezdeményezésünknek a sikere, amely a fővárostól való elválással foglalkozik. Nemcsak a Közgyűlésben, de a megyei polgármesterek között is igen nagy támogatást kaptunk ez ügyben. Külön öröm, hogy szocialista településvezetők is az elképzelés mögé álltak, hiszen ők is érzik Budapest nyomását. Szeretnénk az agglomerációt és a megyét felszabadítani a fővárossal történt uniós „kényszerházasságból”, hogy a következő uniós költségvetési ciklusban már a saját értékeink szerint nyerhessünk el támogatásokat.
A június végi közgyűlés elfogadta a megye kötvénykibocsátással kapcsolatos elképzeléseit is, így jelentős mennyiségű pénz kerülhetett a közgyűlési számlára.A kötvénykibocsátás „szépségtapaszként” jelenik meg a költségvetésünkben. Ennek összege elenyésző a teljes bevételeink mellett, de segíthet abban, hogy a kezelésünkben lévő intézmények egy részében elkezdjük a szükséges felújításokat, karbantartásokat. Ezekre megvan a megfelelő fedezetünk is, így ősszel több olyan iskolában kezdhetik tanulmányaikat a diákok, amelyeket felújítottunk..
A pénzügyi feladatok mellett hol tudja még a megye érvényesíteni erejét?Legutóbb a BKV-t sikerült rávennünk arra, hogy leüljön az agglomeráció érintett vezetőivel tárgyalni arról, hogy milyen formában lehetne javítani a jelenlegi katasztrofális tömegközlekedési helyzeten. Erre hosszú évek óta nem volt mód, így most végre ezen a vonalon is elindulhatott az érdemi munka.
Országgyűlési képviselőként mennyire tudja Pest megye érdekeit érvényesíteni?Minden olyan ponton kiállok a megye érdekében ahol erre lehetőség nyílik. Nem egyszer kerültem emiatt vitába a társaimmal, de a végén sikerült meggyőznöm őket arról, hogy miért gondolkodom bizonyos dolgokban másképpen, mint ők.
Sajnos az előző évekhez képest egyre nehezebb a helyzet: több a konfliktus a mindennapokban, nemcsak az utcán, de a törvényhozásban is. Rengeteg parttalan vita zajlik manapság, amelyek feleslegesen vesznek el értékes időt az emberek életéből.
Megyei szinten viszont többször is sikerült túllépni az aktuálpolitikai villongásokon.
Pest megye
Pest megye Magyarország középső részén, a fővárost körülölelően helyezkedik el. A megye területén, Pusztavacs határában van az ország mértani középpontja. Nagysága 6394 km2. Határa a történelem során gyakran változott, mai alakját és kiterjedését 1950-ben nyerte el. Lakossága napjainkban növekszik, 2002-ben meghaladta az egymillió 80 ezer főt. Budapest, az ország fővárosa egyben Pest megyének is történetileg kialakult székhelye.
(pestmegye.hu)
Örülök, hogy mind a két oldalnak sikerül együtt gondolkodni a legfontosabb kérdésekben. A megyeházán rengeteg jó ember dolgozik, akikkel úgy érzem sikerült jó munkakapcsolatot kialakítani. Mi tudjuk, mit akarunk, hová szeretnénk eljutni a mostani ciklus végére. Ebben számos alkalommal találtunk partnerre a közgyűlésben ülő pártok képviselői között. Emellett arra is büszke vagyok, hogy a 187 település vezetőinek jelentős részével sikerült nem csak szoros, hanem jó és együttműködő kapcsolatot kialakítanunk, amely tovább erősítheti a munkánkat. Jó a visszajelzése a 187 című műsorunknak is, amely a munkánkról, és a megyéről szól, és a helyi kábeltévék műsorán látható.
Személyesen mivel tudna hozzájárulni a fejlődéshez?Mivel egyéni mandátummal jutottam be a parlamentbe, így folyamatosan tartom a kapcsolatot a választóimmal, igyekszem naprakész lenni az őket érintő helyi problémákból. Megyei elnökként azon dolgozom, hogy egy olyan csapat vezesse ezt a területet, amely a lehető legtöbbet tudja kiharcolni a Pest megyében élőknek. Ha az ő életük jobbá válik, az nekem is örömet szerez.