Alapszabály a nyári autózásra
Ahogy a téli körülményekhez, úgy a nyári extrém hőséghez is fel kell készíteni kocsinkat és az utasokat, ha élvezni szeretnénk a nyári autózás örömeit. A baleseti statisztikák és a műszaki segítségért folyamodók nyáron is magas száma jelzi: elutazás előtt
2008. július 15. kedd 11:12 - Hírextra
Sok fiatal álmodik nyitható tetejű, sportos autóról, kabrioléról, amelyből - szép tájakon száguldozva - másképp látszik az egész világ, s a nyárból és a napfényből is csak a kellemes jut az utazóknak. Csakhogy a világot járó személyautóknak mindössze 0,6 százaléka ilyen csábos kabriolé, a többi utasainak sokkal jobban kell igazodniuk a nyári autózáshoz. S hogy a kánikulában, tűző napfényben közlekedés ne bosszúságokat, hanem örömet szerezzen, érdemes ismeretekkel is felkészülni a nyárra.
Akár itthon autózunk, akár a forró mediterrán vidéken, vagy éppen a fjordos norvég fennsíkokon túrázunk, vannak a gondtalan autózáshoz elengedhetetlen tennivalók. Például az, hogy a hideg-esős időszakokban olykor kényszerűségből "keményen" vezetett kocsit nyár elején érdemes átnézetni. Rendben vannak-e a szelepek, az akkumulátor, a generátor, az ékszíjak és a vezérlő elektronikák? Nagyon fontos a hűtőfolyadék-rendszer, valamint hogy megfelelő legyen a motorban és a váltóban az olajozás, az olaj- és a légszűrők állapota, beleértve az évszaknak megfelelő minőségű kenőanyagot is. A 15W/30-as motorolaj télen mínusz 15 fokig, nyáron plusz 30-ig alkalmas a kenésre, ezért forró vidékekre utazáshoz ajánlatos azt 15W/40-esre cserélni.
Az ablakmosóba a fúvókák eltömődésének megelőzésére ioncserélt vagy desztillált vízzel kevert, a rovarmaradványokat is eltávolító folyadék való, s abból egy tartalék flakont érdemes a csomagtartóban is tárolni. Ha mozgatáskor csíkot húznak az ablaktörlők, időben kell azokat kicserélni, mert egy igazi nyári zivatarban még a kifogástalan törlőgumikkal sem tehető mindig megfelelővé a kilátás a vezetőülésből.
Az egyik jövedelmező autós iparág a gumiabroncsok cserélgetése. A mélybordás, puhább téli gumik nyáron a meleg, érdes aszfalton nagyon kopnak. Ha valaki évekig jár ugyanazzal a kocsival, érdemes a téli, meg a nyári gumikat saját tárcsáikra, felnikre erősítve tárolni. A két garnitúra sajátkezű cserélgetéssel kevesebbe kerül, mint szakműhelyben a nyári és téli abroncsok évente kétszeri átszerelése. Alpesi, északi túrákra azonban nyáron is praktikusabb lehet a téli gumi és jó, ha van hólánc is, mert arrafelé manapság már nyáron is előfordul olyan hózuhatag, ami miatt ott megkövetelik a lánc használatát.
A túrára indulók feltétlenül vigyenek magukkal mobiltelefont a töltőjével, pótkereket, vontatókötelet, háromszöget, emelőt, fényvisszaverő mellényt, kerék alá fékbakot, az emelő alá deszkalapokat, munkaköpenyt, kesztyűt, jelzőfényes zseblámpát, törlőrongyot, a kocsi mellé fekvéshez öreg pokrócot, tartalék gyertyát, szerszámokat, és sok vizet kisebb flakonokban.
Az utóbbi időben elterjedt autós körökben, hogy a régi egészségügyi csomagokat ellenőrzéskor nem fogadják el. Ez csak részben igaz, a bontatlan készletre nem érvényes! A fontos, hogy a kocsiban legyenek a baj esetén nélkülözhetetlen kellékek. Akárcsak a tartalék kocsi- és lakáskulcsok, s persze tartsa magánál a vezető a jogosítványát, a jármű(érvényes) forgalmi engedélyét, a biztosítást igazoló okmányt, meg a zöld kártyát is.
Forró vidéken - ha nem világos színű a kocsink - célszerű a szabadban parkoláskor a járművet fehér vászontakaróval borítani, a kocsibelsőt pedig a szélvédő mögé helyezett árnyékolóval, fényvisszaverő lemezzel védeni.
Az újabb autókban már klíma is működik. Ennek azonban nem veszélytelen a használata, mert a felhevülten beülőket gonosz módon megcsaphatja a dúsan áramló hűs levegő. A kabriolét ugyan nem pótolja, de a karosszérián átáramoltatott - akár forró - külső levegővel is enyhíthető a belső hőség, amit az ablakok leeresztésével, s amelyik kocsinak van, a nyitható- és napfénytetők használatával lehet terelni. Persze fontos, hogy a vezető érezze magát a legkellemesebben, de azért gondoljon az utasaira is, mert a neki kedvező huzat bánthatja őket. Az áramló hűvösebb levegő nem csak megfázást okozhat, hanem szem-, fül- és nyakizom-gyulladást is.
Vezetés közben figyelni kell a motor melegedésére, amit a vad száguldás éppúgy előidézhet, mint a dugóban cammogás. Kanyargós, hegyi kapaszkodókon csakúgy túlmelegszik a motor, mint hosszú út után a szűk parkolókba beálláskor, a többszöri hátramenettel. Ilyenkor ugyanis nem fúj szembe a hűtést segítő menetszél, ezért bekapcsol a hűtőventillátort hajtó motor, ami alaposan leszívhatja az akkumulátort.
S végül az alapszabály: ne menj egy métert se, ha nem fog a fék, nem működik a kormány, nem látsz ki, (például lehűlt nyári hajnalokon a kocsi ablakára belül lecsapódott párától), ha világít az olajnyomás megszűntét jelző lámpa, vagy laposra eresztett le az egyik abroncs!
Forrás: MTI