Robot parkol be az autóval
Koreai robot-technológiával működő parkolóház nyílt meg a fővárosban. Árai olcsóbbak a szokásosnál, gyorsabban működik, és több autót tud elhelyezni adott négyzetméteren, mint más, automata rendszerrel üzemeltetett parkolóházak. Amíg a próbaüzem tart, ing
2008. július 21. hétfő 08:17 - Hírextra
Bár egyre kevesebben indulunk el autóval, ha Budapest belső városrészeiben van dolgunk, olykor adódhat olyan kényszer, amely ellene hat legjobb meggyőződésünknek.
Ilyenkor hosszasan keringhetünk a mellékutcákban, mire valahol sikerül szabályosan és viszonylag biztonságosan leállítani az autónkat.
- Nincs könnyű helyzetben az sem, aki parkolóházat akar építeni Budapest belső kerületeiben - replikázik Csuhay Attila, az ingatlanbefektetésekkel foglalkozó GPM Kft. tulajdonosa. - Az erre vállalkozónak korlátozottak a lehetőségei, mivel alig akad beépítetlen üres telek a fővárosban, s olyat is keveset találni, amelyen lebontható épület áll.
Az Akácfa utcai telek hosszú évek, ha jól tudom, vagy ötven éve üres volt, tehát bizonyos rosszindulatú híresztelésekkel ellentétben nem kellett szecessziós házat rombolnunk ahhoz, hogy megépítsük oda a parkolóházat. A befektetést finanszírozó nyugdíjpénztár megvette ezt a beépítetlen területet, s most hasznosítja.
A napokban átadott létesítmény - mint az igazgató elmondta - egyedülálló Európában. Koreai cég találmánya a robottechnikával működő rendszer.
A távol-keleti gyártók éppen akkor gondolták úgy, hogy több mint tíz éves fejlesztés után kapacitásuk lehetővé teszi a kelet-európai piacra való kilépést, amikor a magyar befektető olyan megoldást keresett, amely a nagyváros parkolási gondjait alapterületben szűkös körülmények között is enyhíti.
A szándék és az álom találkozásából a magyarországi parkolóház lett a koreai cég első európai megjelenése.
Az új épület alapterülete alig több mint 700 négyzetméter. Számítások szerint hagyományos, rámpás módszerrel összesen száznegyven személygépkocsi befogadására alkalmas parkolóházat tudtak volna ide építeni.
A jelenlegi technológiával azonban 341 járműnek jut hely az öt emeletnyire a föld alá is lenyúló házban. A helykihasználás még a Magyarországon eddig megépült automata parkolóházakhoz képest is takarékosabb. Ilyen korábbi változat például a Bazilikánál elkészült létesítmény.
Ennél egy tálca fogadja az autót, arra kell ráhajtani, s a gépezet az akkor érkezett autót másik üres tálca helyére utaztatja, vagyis helycsere történik.
A Siemens érzékelőkkel ellátott koreai, úgynevezett robottechnológia esetében nincs szükség rámpára. Középen egy teherlift helyezkedik el, kétoldalt pedig beton tárolórendszer van. A parkoló autóktól csak a közös liftsüllyesztő veszi el a helyet.
A most már hagyományosnak nevezhető tálcás automatizált rendszerek tele vannak mechanikával, minden irányba tudniuk kell mozgatni a kocsikat, ezért drága az üzemeltetésük, meg a karbantartásuk is, nem beszélve a viszonylagos lassú működésről.
A robottechnológiás megoldás esetében nem magát a parkolóhelyet, vagyis a tálcát mozgatják, hanem az autót. A szolgáltatás igénybe vevője kártyát kap a parkoló-automatától, odaáll az autójával a megjelölt helyre, bezárja a kocsit, ekkor lecsukódik a sorompó.
Jön a robot, bemegy a kocsi alá, a kerekénél fogva fölemeli, elviszi a megfelelő üres helyre, s ott lerakja. Kivinni hasonló módszerrel lehet az autót: a tulajdonos a kártyával jelzi a gépnek, melyik autóért jött.
Amikor kifizette a parkolási díjat, a robot tudja, melyik kocsit hozza vissza - ugyancsak az előbbi módszerrel -, s meg is fordítja a járművet, hogy ki lehessen hajtani vele. Mindez egy-másfél percet vesz igénybe.
Egy óra parkolási díj nappal száznyolcvan forint, az éjszakai időszakban pedig százhúsz, s ezért fedett, gyakorlatilag őrzött helyen áll a kocsi, mert a ház teljesen zárt rendszert alkot, illetéktelenek nem juthatnak a falakon belülre.
Ezek az árak azonban csak az üzemszerű működés kezdetétől lépnek majd életbe. Most még próbaüzemben működik a parkolóház, a személyzetből valaki mindig segít az autósoknak az eligazodásban.
Egyelőre ingyenesen lehet kipróbálni a parkolóházat, a használatbavételi engedély kiadásáig, ami várhatóan rövid időn belül megtörténik. Próbaüzemeltetésre pedig a rendszer pontos szabályozásához amúgy is szükség van, de amint megvan az építésügyi hatóság végső engedélye, kezdődhet a szokványos működés, mert semmi gond sincs a beállításokkal.
Forrás: MTI