2024. november 22. - Cecília

Alkotmánysértő jogalkotás

A közigazgatási hivatalok hivatalosan az 1990 és 1994 között működő köztársasági megbízotti intézmény jogutódaiként jöttek létre, s 2006-ig így is működtek. Azóta viszont áll a bál, ami az utóbbi időben egyenesen tragikomédia.
2008. július 23. szerda 11:35 - Kőrösi Viktor Dávid
Amikor kigárdáztuk magunkat és kitojásdobálóztuk magunkat, fordítsunk figyelmet az igazán lényeges dolgokra. Jelenleg ugyanis úgy fest, hogy szándékos jogalkotói alkotmánysértésnek lehetünk szemtanúi. A téma a közigazgatási hivatalok regionalizációja.

Regionalizáció

A közigazgatás regionalizációja komolyabban csupán pár éves múltra tekint vissza. 2007-ben a kormányzat benyújtott egy törvényjavaslatot, ami a megyerendszer megszüntetését, s a közigazgatási régiók létrehozását jelentette volna. Annak bukása kódolva volt, ugyanis a Fidesz azt nem szavazta meg arra hivatkozva, hogy a kormányzat előzetes egyeztetés nélkül nyújtotta be az irományt. Most pedig itt a kérdés: lehet-e, s ha igen, hogyan lehet regionalizálni a közigazgatási hivatalokat.

Áll a bál


A közigazgatási hivatalok jogelőde az 1990 és 1994 között létező, ún. köztársasági megbízotti intézmény volt. 1994-ben egy reform keretében a köztársasági megbízotti intézményt megszüntették, s létrehozták az eredeti szándék szerint kevésbé politikai, inkább szakmai jellegű közigazgatási hivatalokat. 2006-ban volt egy jelentősebb módosítás, s azóta áll a bál, ami az utóbbi időben egyenesen tragikomédia.

A kormányzat ragaszkodik a közigazgatási hivatalok regionális szervezéséhez, amit azonban a Fidesz opponál. A megoldási móddal viszont baj van.

Első probléma

A közigazgatási hivatalok – többek között – az önkormányzati működés törvényességi felügyeletét is ellátják, ami már a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) hatáskörébe tartozik, amely törvény módosítása kétharmados többséggel lehetséges. Az Alkotmánybíróság (AB) a 90/2007 (XI. 14.) számú határozatában kimondta, hogy kétharmados törvényt nem lehet egyszerű többséggel módosítani, ezzel megsemmisítette az Ötv. (feles többséggel) meghozott módosításait.

A történet 2006-ban kezdődött, amikor a kormány módosította az Ötv.-t úgy, hogy az addigi „fővárosi és megyei közigazgatási hivatalok” kitételből a „megyei” és „fővárosi” jelzőket elhagyta, arra hivatkozva, hogy tulajdonképpen csak elnevezést módosítanak – nyilatkozta a HírExtrának Répássy Róbert, a Fidesz frakcióvezető-helyettese. Így azonban – mint az AB később kimondta: jogellenes – lehetőség nyílott arra, hogy egy kormányrendelettel létrehozzák a regionális közigazgatási hivatalokat.

A közigazgatási hivatalok státuszának megváltoztatása az Ötv-t is érinti, azért, mert a közigazgatási hivatalok – ahogy említettük – például a települések, helyi önkormányzatok működésének törvényességi felügyeletét is ellátják, azaz – mint Répássy mondta – önkormányzati alapjogokat is érinthet.

Második probléma

A regionális közigazgatási hivatalokat létrehozó 297/2006 (XII. 23.) kormányrendeletre azonban ugyanaz vonatkozott, mint a feles többséggel meghozott törvényekre. A jogszabályi hierarchiában ugyanis a felsőbb szintű jogszabályt egy alsóbb szintű jogszabály nem írhat felül. Márpedig jelen esetben erről van szó: a regionális közigazgatási hivatalok létrehozása az Ötv. „kiegészítése”. Mindazon túl, hogy egyébként is kétharmados törvénnyel lehet a közigazgatási hivatalokat létrehozni. Az AB ezt végül alkotmányellenesnek is találta.

A Fidesznek volt egy törvényjavaslata a helyzet orvoslására, ami visszaállította volna a megyei szervezésű közigazgatási hivatalokat – folytatta Répássy. Ebből végül nem lett semmi, mert tizenegy alkalommal utasította el a kormánytöbbség a napirendre vételt, tehát a parlament még tárgyalni sem tudott a Fidesz indítványáról.

Tárgyalás

Tavasszal mégis tárgyalóasztalhoz ültek a felek, ahol azonban a kormány csak olyan megoldást tartott elképzelhetőnek, amely regionális szinten szervezi a közigazgatási hivatalokat, míg a Fidesz a megyei és fővárosi hatáskörhöz ragaszkodott. A tárgyalások így eredménytelenek maradtak. Az MSZP költséghatékonyságra hivatkozott, holott erről – a Fidesz szerint – nem készült semmilyen becslés, az ellenzéki párt pedig azért nem értett egyet a regionális szervezéssel, mert szerintük a közigazgatási hivatalokat az önkormányzati rendszer mintájára kell megszervezni, ami jelenleg megyei.

Igyekeztünk megkérdezni kormánypárti politikusok véleményét is, azonban többször átirányításra a Kormányszóvivői Irodánál (KI) kötöttünk ki, ahol telefonos interjú helyett írásban válaszoltak. A KI tájékoztatása pedig valóban a költséghatékonyságra hivatkozott: „a kormány az ügyfelek jobb kiszolgálása, az átláthatóbb, takarékosabb működés biztosítása érdekében helyezte 2007. január elsejétől regionális alapokra a közigazgatási hivatalokat. Az elmúlt másfél év tapasztalatai igazolták az átalakításhoz fűződő reményeket: színvonalasabb lett az ügyintézés, hatékonyabbá vált az önkormányzatok ellenőrzése, számos ügyben egységessé vált a joggyakorlat, a megyei kirendeltségek pedig biztosítják, hogy az ügyintézés az ügyfelek lakóhelyéhez közel történjen. A feladatok racionalizálásával, a párhuzamosan végzett feladatok megszüntetésével 30%-kal csökkent a hivataloknál dolgozó vezetők száma és csökkent a foglalkoztatottak létszáma is. A vagyongazdálkodás ésszerűsítésével, központosításával pedig további megtakarítást értek el a hivatalok” – írják.

Javaslat

A Fidesz javaslata egy olyan törvény volt, amely visszaállítja a megyei közigazgatási hivatalokat, cserében a kormány szabad kezet kap abban, hogy a hivatalok működési rendjét szabályozza – mondta Répássy Róbert. A fideszes politikus szerint a mindenkori kormány számára az jelenti a legnagyobb gátat, hogy nem tud eltérni a törvényben rögzített megyei rendszertől, másik, hogy az Ötv.-ben nincs olyan felhatalmazás, ami szerint törvénynél alacsonyabb szintű jogszabályban lehetne szabályozni a közigazgatási hivatalok működését. Ezért a Fidesz nyitott arra, hogy úgy módosítsák az Ötv.-t, hogy a kormány egy széleskörű felhatalmazást kapjon a hivatalok hatáskörének szabályozására. A közigazgatási hivatalok illetékességét törvénybe kell vésni, a hatáskörében pedig kapjon szabad kezet a kormány – mondja Répássy. Az MSZP ezt sem fogadja el, helyette törölnék az Ötv.-ből a közigazgatási hivatalokat, hogy a mindenkori kormány teljesen szabad kezet kapjon. Ezt a Fidesz elvi okokból opponálja, szerintük – ismételte Répássy – „egybe kell esnie” a közigazgatási rendszernek és a közigazgatási hivatalok rendszerének.

A KI szerint “a legnagyobb ellenzéki párt nem csak a közösen kidolgozott javaslat parlamenti elfogadását nem tudta garantálni, de végül még a saját – az eredeti állapot visszaállítását célzó – indítványát is visszavonta, lehetetlenné téve ezzel az önkormányzati törvény határidőn belüli módosítását. Mivel a kormánynak alkotmányba foglalt kötelessége, hogy biztosítsa a közigazgatási hivatal működtetését – és azon keresztül az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését – más megoldást kellett találni a helyzetre”.

És ha kormány nyújt be egy olyat, amilyet a Fidesz visszavont? A kérdés költői.

Tragikomédia

Summázva a helyzetet, jelenleg a kormány ugyanazt a hibát követi el, mint két évvel ezelőtt: újfent kormányrendelettel nyúl bele egy kétharmados törvény illetékességi körébe. Répássy szerint ez tudatos alkotmánysértés, a „jogállam egyszer egye”, hogy kétharmados törvényt nem lehet kormányrendelettel pótolni. Addig, amíg az AB ki nem mondja újra az alkotmányellenességet – várhatóan szeptemberig kell várni a határozatra –, valahogy „elműködik” a rendszer, ezzel is csak megy az idő.

A KI írott válasza szerint "a kormány azért alkotta meg a szóban forgó rendeletet, hogy biztosítsa a közigazgatási hivatalok zavartalan és törvényes működését. A kormány a rendeletet az önkormányzati törvénnyel összhangban, az Alkotmány által biztosított jogalkotói hatáskörben alkotta meg".

Az ország jogrendje és a közmorál szempontjából sajnálatos, hogy az alkotmányos kötelezettségek ellátásának nem találtak alkotmányos utat. Az alkotmány pedig egyébként sem teszi lehetővé az alkotmánysértő jogalkotást.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását