Az IRM írásbeli tájékoztatása szerint a külső szakértők igénybevételének módját "mindig az adott helyzet, a felmerült probléma jellege fogja meghatározni".
"A minisztérium jogászai természetesen folyamatosan segítik a rendőrök munkáját, a külső szakértők bevonására olyan esetben kerülne sor, amikor fontos, hogy független, kívülálló szakértő is véleményt mondjon egy problémáról" - írták az MTI megkeresésére.
A minisztérium nem árult el részleteket a tervekről; nem válaszoltak például arra, milyen esetekben van szükség külső jogi szakértő igénybevételére, a tárca jogi osztálya miért nem felel meg a jogszabály-értelmezési feladatnak, hogyan és milyen szempontok alapján választják ki a külső jogi szakértőket, mikortól veszik igénybe a külső szakértőket és milyen keretet különítettek el erre a tárcánál.
A külső szakértők igénybevételéről először a Magyar Narancs című hetilap legutóbbi számában beszélt Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter. Az interjúban Draskovics Tibor - arra az újságírói közbevetésre, hogy mint miniszter utasíthatná a rendőrséget a megfelelő törvények alkalmazására - kijelentette: "Pontosan ezt várom a rendőrségtől. Sőt ennél többet is teszek. Elárulok egy műhelytitkot: épp az elmúlt hetek kényes ügyeinek tapasztalatai alapján a rendőrség a jövőben külső jogászi segítséget is kap majd, hogy pontosabban tudja minősíteni ezeket az ügyeket".
A szokásos évi melegfelvonulást július 5-én tartották Budapesten. A parádén szélsőséges tüntetők támadtak a résztvevőkre és az őket biztosító rendőrökre. A melegfelvonulás után ismét napirendre került a gyülekezési törvény módosítása, többen arról beszéltek, hogy szükség lenne az egyértelműbb szabályozásra. Az MSZP-frakció ülésén pedig több képviselő vitatta a rendőrség tevékenységét a melegfelvonulással összefüggésben, néhányan erőteljesebb fellépést vártak volna a rendőrségtől a melegfelvonuláson, míg mások azt kérdezték, szükségszerű volt-e megengedni, hogy ugyanazon a helyszínen két ellentétes célú demonstrációt tartsanak.