Kiállítás Nem York-ról
New York sokkoló város, amelyben a fantasztikum a gazdasági pragmatizmussal ötvöződik: a manhattani modern művészeti múzeum, a MoMa termeiben erről, az egész világ építészeit megihlető kettősségről rendeztek kiállítást.
2008. július 29. kedd 18:33 - Hírextra
Rem Kolhaas, a nagy holland építész 1978-ban adta ki New York Delíriumban című "szentségtörő" könyvét, amelyben a Manhattant az állandó válság központjának nevezte és kiemelte a végsőkig vitt racionalizmus és a termékeny zűrzavar összefonódását.
Harminc évvel később a Dreamland (Az álmok földje) című kiállítás a Kolhaas által kedvelt "urbánus összezsúfoltság kultúrájából" indul ki, amely Le Corbusier-nek mintegy az ellenpárját jelenti.
A MoMA termeiben rajzok, projektek és makettek illusztrálják a múlt század 70-es éveitől az urbánus zsúfoltság és a néha utópikus építészet végtelen lehetőségei közötti ellentétet.
Andres Lepik, a MoMA modern építészettel foglalkozó részlegének vezetője elmondta az AFP-nek: a kiállítás bemutatja, miként ihlette meg Rem Kolhaast és számos alkotótársát New York. "A 30-as és 40-es évek csillogása után a város a 70-es években a gazdasági hatalom központja lett, 1973-ban készült el a Világkereskedelmi Központ, a diadalmas kapitalizmus jelképe.
Ebben az időben New York volt az a város, ahová minden építész el akart jutni. Kolhaas és más európai építészek, mint az osztrák Hans Hollein, Raimund Abraham és a Hans-Rucker-Co mozgalom (1967-1992) tagjai olyan várossal találkoztak itt, amely egészen más volt, mint a mai" - fűzte hozzá a német szakértő.
A látogatók megismerkedhetnek például Madelon Vriesendorpnak, Rem Kolhaas feleségének Caught in the act (Tetten érve) című rövidfilmjével.
A kiállítás címe a Coney Island régi vurstlijára utal, az építész ezt alapvető urbanisztikai elemnek tekintette "egy olyan városban, amelyben az illúzió része a valóságnak".
Emellett még két épület, a Rockefeller Center és a Downtown Athletic Club toronyháza illusztrálja a holland építész elméletét.
Az utóbbi például 35 emeletes Art Deco stílusban épült felhőkarcoló, amely a Wall Street pénzügyi elitjéhez tartozó férfiak kényelmét szolgálta a 12. emeleten lévő uszodával és egy mesterséges golfpályával. A New York Delíriumban című könyvből vett egyik rajzon a Club egyik öltözőjében két meztelen férfi látható, amint bokszkesztyűs kézzel osztrigát fogyaszt. "Ez a funkciók közötti ellentmondás illusztrációja" - magyarázza a kiállítás biztosa.
Az épületet azóta lakóházzá alakították. Kolhaas deliráló New Yorkja ma már más város. Ezt a holland építész a saját könyvéhez utószóként csatolt egyik 2003-as cikkében maga is megerősíti: a Wired folyóiratben 2003-ben megjelent írásának címe: Delirious, no more.
Véleménye szerint Rudolf Giuliani polgármester konzervatív és minden áron biztonságra törekvő városvezetése, majd a megszállott törekvés arra, hogy a 2001. szeptember 11-i merényletnek a Ground Zerón, az ikertornyok összeomlásának helyén állítsanak emléket, együttesen azzal a hatással jártak, hogy megölték a kreativitást.
Rem Kolhaas a maga részéről ma már Dubajban, Kínában, Oroszországban vagy Mexikóban tervez új, merész épületeket
Forrás: MTI