2024. november 22. - Cecília

Magyarország legnagyobb zajszennyezője

A Szilas Tér Egyesület felhívja a közvélemény és a hatóságok figyelmét arra, hogy a mogyoródi Hungaroring autó-motor versenypálya a mindennapos használat miatt az ország legnagyobb zajszennyezőjévé vált.
2008. augusztus 1. péntek 07:25 - Hírextra
A Hungaroring néven ismertté vált mogyoródi autó-motor versenypálya 1986-ban létesült azzal a céllal, hogy Forma-1 futamot lehessen Magyarországon tartani.

A 12/1983. (V.12.) MT sz. rendelet kimondta, hogy helyhez kötött zajforrást csak a zajterhelési határérték betartására figyelemmel szabad tervezni. A közeli lakott területekre vonatkozó határérték nappal 50 dB, éjszaka 40 dB. A jogszabályt az 1985 évi tervezéskor figyelmen kívül hagyták. Pedig egyetlen akusztikai képletbe történő behelyettesítéssel kiderült volna, hogy lakott területtől 400 m-re semmiképp sem lehetséges a határérték betartása ilyen dobhártyaszaggató zajforrások esetében.

Tudomásunk szerint a létesítéskor a kikötés az volt, hogy a pálya Forma 1-en kívüli, egész éves használatát csak zajmonitoring jellegű vizsgálatok alapján szabad engedélyezni. Ilyen mérés nem történt.

Az első években a létesítményt a Forma-1 futamon kívül másra alig használták. A változás akkor következett be, amikor a tulajdonjog a magyar államé lett, és a kormány érdekeltté vált a létesítmény hasznosításában. Így 2002-től a téli időszakot kivéve mindennapos használatba került.

A környező lakosság tehát 2002-ig alig észlelte a pálya hangját. Évi néhány versenyt és egy-két tesztet kivéve tipikus falusi csend uralkodott a környéken. 2007-re viszont odáig fajult a helyzet, hogy szinte minden nap, reggeltől estig versenygépek motorbőgésétől hangos a környék Csömörtől Gödöllőig.

Paradox módon a mogyoródi területen levő pályához legközelebb nem Mogyoród, hanem Kerepes szilasligeti lakóházai vannak, kb. 400 m-re. Zajterhelésük a pályahasználati napokon az 50 dB-es határérték felett van. Közepes teljesítményű autók körözése jellemzően 60-70 dB, a "Formula one" és a hasonló teljesítményű versenygépek zaja közelíti a 80 dB-t. Mindez egy gyér közlekedésű, csendes faluban, melyet lakhelyül azért választanak emberek, hogy természetközeli környezetben élhessenek.

Méréseink szerint Szilasliget településrész lakossága (kb. öt ezer ember) él tavasztól őszig 10-30 dB-es zajterhelési határérték-túllépés közepette. Ez súlyos környezetszennyezésnek számít. Szakértőnk szerint nincs Magyarországon ekkora tömeget érintő és ilyen jelentős túllépés.

Mindezeket azért tartjuk szükségesnek közölni, mert a közvélemény csak a Forma-1 és hasonló autóversenyek tömegvonzó hatásával, valamint politikai és gazdasági előnyeivel foglalkozik, de azzal már kevésbé, hogy ez a fajta szórakoztatás, illetve a kapcsolódó tevékenység emberek ezreinek életkörülményeit rontja és egészségét veszélyezteti. Ezt az alkotmányellenes állapotot meg kell szüntetni! Ha a magyar állam ezt nem akarja, nemzetközi bírósághoz fogunk fordulni.
Forrás: MTI-OS
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

sumist
2008. augusztus 2. 14:40
A Hungaroring egyik (már nyugalmazott) vezérének szavait idézem:
A F1 egy olyan fekete doboz az államnak, amelybe x összeget beletéve 3x-et vehet vissza. Az utóbbi években a mindenkori kormányok által beletett összeg nem fedezte a jogdíjak és a rendezés költségeit. Emiatt kényszerült rá a Hring, hogy az év több mint 250 napján rendezvényeket szervezzen, kiadja a pályát bérbe sportegyesületeknek, magánszemélyeknek.
Persze az is nyilvánvaló, hogy a húsz fő körüli igazgatótanács (lévén szó Rt.-ről) díjazását is ki kell termelni. Ami nem lehet kis összeg.
A megtermelt haszonból egy fillért nem fordítottak zajcsökkentésre. Valószínüleg nem is akartak, mivel eddig semmilyen hatóság nem kényszerítette őket.
Jutott viszont százmilliós összeg kivetítőre, milliárdos összeg pályarekonstrukcióra.
Mivel ésszerű összegből a zajcsökkentés nem megoldható, csak egy megoldás maradna: a mindenkori kormányok tegyék bele abba a bizonyos fekete dobozba a teljes F1 rendezési költséget. Ezzel mentesíthetnék a Hungaroringet attól, hogy önerőből, a zajrendeletek mindennapos áthágásával, törvénytelen módon legyen kénytelen vadászni a hiányzó pénzeket.
No meg talán arra is sort kéne keríteni, hogy ne kelljen egy 20fő körüli igazgatótanácsot eltartani a Ringnek. Ennél sokkal nagyobb méretű, árbevételű Rt.-k töredék igazgatótanácsi létszámmal képesek vinni az ügyeket.
És végül még egy apróság. A Hring jelenlegi vezetői megszállott motorsport "őrültek". Ami nem is lenne baj, hiszen egy vezető elhivatottsága csak előre viszi az ügyeket. Amikor viszont a vezetők a baráti körükkel - élükön Palik úrral- ingyen és bérmentve használják évente több alkalommal, gyakran az esti órákban, a megengedett zajszintet jelentősen túllépve a pályát, az már nem amiatt van, mert a bevételt az állami támogatás kipótlására fordítják.
Nincs másról szó, mint egy vezetői elit törvénytelen túlkapásáról.
Palik F1 autón, Bocskor vadászrepülőn borzolja a környékbeli lakosok idegeit.
Meddig hagyják még ezt nekik tisztelt politikus urak, tisztelt hatóságok?
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását