2024. november 22. - Cecília

Mozgáskorlátozott utasok a repülőgépen

Az ép utasokkal azonos jogokat biztosít a légi közlekedésben a mozgássérült és mobilitásukban korlátozott utasoknak egy nemrégiben életbe lépő európai uniós rendelet. A Budapest Airport, a Malév, a British Airways és a Wizz Air illetékesét kérdeztük, mit
2008. augusztus 4. hétfő 08:54 - Hírextra
A jövőben a légitársaságok senkitől sem tagadhatják meg az utaztatást mozgáskorlátozott volta vagy mobilitása más okból történt csökkenése - így előrehaladott kora vagy vaksága - miatt - mondja ki a rendelkezés. Csak pontosan meghatározott, például biztonsági okból utasítható vissza mozgássérült utas, illetve ha a repülőgép túl kicsi ahhoz, hogy - például a kerekesszék mérete miatt - helyet biztosítsanak neki a fedélzeten.

- A rendelet légitársaságokra vonatkozó egyes szakaszai már tavaly életbe léptek. A mostantól hatályos szabályok elsősorban a repülőterek kötelezettségeit érintik. A Wizz Air az utasait a rendeletben meghatározottak szerint kezeli, így a most életbe lépett új szabályok nem befolyásolják a mi munkánkat - mondta Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója.
Hardy Mihály a Budapest Airport Zrt. vállalati kapcsolatok igazgatója emlékeztetett arra, hogy eddig is utazhattak segítséggel a mozgásukban korlátozott utasok.

Számunkra mindössze az a különbség, hogy az EU szabályok értelmében a mozgáskorlátozott utasok repülőtéri mozgása 2008. július huszonhatodikától átkerül a földi kiszolgáló cégek (úgynevezett ground handlerek, a Malév Ground Handling illetve a Celebi) felügyeletéből a repülőtér üzemeltetőjének, vagyis a Budapest Airportnak a felelősségi körébe. A szolgáltatást eddig a Delta és a Samaritánus Mentőszolgálat nyújtotta, velük a Budapest Airport meghosszabbította a szerződést.

Egy későbbi időpontban ezt a szolgáltatást is megpályáztatjuk.Naponta átlagosan 80 mozgássérült utas fordul meg Ferihegy két terminálján. Köztük olyanok, akiket valamely mentőszolgálat munkatársai segítenek le a gépről és a repülőtéren található mentőautók egyikével szállítanak el.

- A szokásos eljárás az ő esetükben az, hogy már a jegy foglalásánál jelzik ilyen igényüket és ekkor a repülőtéri kiszolgálók már 36 órával a járat indulása előtt tudomást szereznek a különleges kiszolgálást igénylő utasról. Az érkező utasok esetében pedig az induló állomásról felszálló géppel egy időben érkezik az üzenet a célállomásra, hogy hány mozgássérült személy található a fedélzeten. A szolgáltatásért az utasoknak nem kell fizetniük - tette hozzá Hardy Mihály.

- A British Airways évente mintegy 400 ezer mozgássérült utas szállít járatain évek óta. Az új szabályozás miatt ebben semmilyen változást nem kellett végrehajtani. A légitársaság látáskorlátozott utasainak segítséget nyújt, például a repülőtéren a repülőhöz való ki- és bejutáshoz kísérőt biztosítunk, a fedélzeten egyéni biztonsági bemutatót tartunk, valamint néhány járatunkon Braille-írásos anyagok is rendelkezésre állnak.

Vakvezető kutyák ingyenesen utazhatnak járatainkon, de rendelkezniük kell a más országokba történő belépéshez szükséges állatorvosi és egyéb igazolásokkal - fogalmazott a légitársaság illetékese.

- Az új szabályok nem befolyásolják a Wizz Air munkáját sem. Az egy járaton fuvarozható mozgáskorlátozottak számát legfeljebb biztonsági okból korlátozza a légitársaság. A kerekesszéket a csomagtérben szállítjuk, így az nem fordulhat elő, hogy nem fér fel. A kerekesszék szállításának visszautasítására csak akkor kerül sor, amennyiben azok az akkumulátoron felül több mint 60 kilogramm súlyúak, valamint savas illetve szivárgásveszélyes akkumulátorral működnek.

Szárazelemek, szivárgásbiztos akkumulátorok akkor fogadhatók el szállításra, ha a terminálok szigeteltek, megelőzve ezzel az esetleges rövidzárlatok kialakulását. Az akkumulátort szorosan a tolókocsihoz kell rögzíteni. Ezek az előírások az üzletszabályzatunkban megtalálhatók - közölte Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója.

A mozgássérült személynek ahhoz, hogy légi utazása során minden rendben legyen indulás előtt jeleznie kell utazási szándékát.

- A tolókocsi igényt a foglalással egy időben kell bejelenteni a Call Centernél, de ezt megtehetik három órával az indulás előtt is. Egy járaton legfeljebb tíz mozgásában korlátozott, illetve magáról gondoskodni nem tudó utast tudunk szállítani, és ebből egy adott járaton legfeljebb öt olyan utas lehet, aki az utasfelvételtől az ülőhelyig csak kerekesszékkel tud eljutni.

A foglalás utáni bejelentés azzal a kockázattal jár, hogy nem tudjuk az igényt teljesíteni akkor, ha addigra a maximum szállítható fogyatékkal élő utasok száma eléri a limitet. Ilyen esetben az üzletszabályzatunk alapján megtagadhatjuk az utas fuvarozását - tette hozzá Kázmér Natasa.
- Nagy változást a rendelet hatályba lépése a Malévnél sem jelent, hiszen mozgássérült vagy fogyatékkal élő utasokat eddig is szállított a légitársaság.

A rendelet kitér arra is, hogy minden olyan személyzeti tagnak (földi és légi), aki közvetlen kapcsolatba kerülhet mozgássérült utasokkal, kiképzésben kell részesülnie arról, hogy hogyan kell a mozgássérült utasok speciális igényeit kezelni. A légiutas-kísérők képzésében ez eddig is szerepelt, a jövőben is hangsúlyosan kezeljük - fogalmazott Németh Krisztina, a Malév vállalati kommunikációs vezetője.

A speciális igényeket foglaláskor kell jelezni. Például az egyes betegségben szenvedő hordágyas személyek csak orvosi engedéllyel és kísérővel utazhatnak.

A rendelet egyrészt biztonsági követelmények teljesítése érdekében (például a repülőgépnek vészhelyzet esetén az előírt idő alatt történő kiürítése), másrészt abban az esetben engedi meg a fuvarozás megtagadását, ha a repülőgép ajtóinak, illetve ablakinak mérete nem teszi lehetővé a mozgássérült utas beszállítását - magyarázta Németh Krisztina.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását