2024. november 22. - Cecília

A taxisok olyan nagyon nem akarnak emelni

A közelmúltban felmerült hír szerint a taxisok elszántan emelnék áraikat. A hír igaz, ahogy a jereváni rádió mondta, csak épp nem ebben a formában. Lényegi emelést a Kamara felelőse sem tart valószínűnek – pedig ő maga is az egyik cég munkatársa.
2008. augusztus 5. kedd 11:00 - Szalay Gergely
Változatlan
Az alapdíj és a kilométerdíj plafonjának emelését kezdeményezik a budapesti taxitársaságok a Fővárosi Közgyűlésnél - írja a Népszabadság.A fővárosban közel nyolc éve változatlan a tarifák felső határa, nappal kilométerenként legfeljebb 240 forintot, éjszaka 336 forintot, míg alapdíjként 300 forintot kérhetnek a taxisok.
Pásztor György, a Budataxi és a Tele5 ügyvezető igazgatója szerint az alapdíj maximumát 500 forintnál, míg a kilométerenkénti nappali tarifáét 300 forintnál, az éjszakaiét 350 forintnál kellene meghúzni. Az egyre drágább üzemanyag miatt most 15-20 százalékos díjnövelést kellene végrehajtani, ám az érvényben lévő felső határok miatt ez már nem lehetséges - mondta a Népszabadságnak.
Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára elmondta, hogy ezzel kapcsolatban valóban készítenek egy anyagot, amit még ebben a hónapban szeretnének eljuttatni a Fővárosi Közgyűléshez. A kérdés azonban így is csupán szeptemberben kerülhet napirendre, ezért a díjak új, felső plafonjáról legkorábban ősszel dönthetnek.
Néhány hete lehetett olvasni a sajtóban arról, hogy a budapesti taxisok elszántan küzdenek a tarifaemelés lehetőségéért. A Hírextra megkereste Sipeki Józsefet, a Budapesti Kereskedelmi és Ipar Kamara taxis szakmai kollégiumának vezetőjét, aki pontosította a sajtóban kissé pongyola fogalmazásban előkerült információkat. A lényeg: a taxisok annyira nagyon nem akarnak emelni, de a lehetőség talán adott lesz számukra.

A dolog háttere körülbelül annyi, hogy a tarifákat szabályozó fővárosi jogszabályok hosszú évek óta nem változtak. Noha a módosítás a Fővárosi Közgyűlés kötelessége, 2001 óta nem nyúltak a megszabott korlátokhoz: Sipeki véleménye szerint elsősorban politikai okokból. A budapesti ellenzék ab ovo nem támogatta volna a tarifaváltozást, a várost vezető koalíció pedig nem kívánta felvállalni a változtatás politikai kockázatait. Így az előírt maximális tarifa gyakorlatilag hét éve változatlan (szemben például a bérletárakkal, azokat is a Közgyűlés állapítja meg – ajánlotta figyelmünkbe a viszonyítási alapot Sipeki).

Márpedig az elmúlt hét évben nem kevés dolognak ment feljebb az ára – így a szerviz- és lízingköltségek jelentősen változtak, de nem lett olcsóbb az üzemanyag sem – ez utóbbi valószínűleg mindenkinek ismerős hír.

Az önkormányzatnál mostanra szánták el magukat a változtatásra, és ehhez kérték fel az illetékeseket: számolnák ki, mekkora új tarifát tartanának elfogadhatónak. Ők számoltak, mindjárt kétféleképpen – mondta Sipeki. Egyszer simán csak az elmúlt hét év inflációs rátájával, a másik alkalommal pedig súlyozottan, a fuvarozókat érintő javak árainak változásait figyelembe véve. Nagy különbséget érdekes módon nem adott a két különböző módszer: nagyjából 280 forint/kilométer körüli összegre mehetne fel a tarifaplafon. Illetve az alapdíjat emelnék ötszáz forintra.



Emelhetnek
A mostani háromszázról ötszáz forintra emelnék az alapdíjat és 280 forintra a kilométerdíjat a fővárosi taxisok - mondta Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Ipar Kamarát (BKIK) taxis szakmai kollégiumának vezetője a keddi Napi Gazdaságnak.
A BKIK és a Taxis Fuvarszervező Társaságok Szövetsége közösen kezdeményezte a fővárosnál a hatóságilag maximált tarifák emelését.
A Fővárosi Közgyűlés várhatóan szeptemberben foglalkozik az árak változásával - írta a gazdasági lap.
Sipeki József hangsúlyozta, hogy javaslataik elfogadása sem jelentene azonnali és automatikus tarifaemelést, a díjakat a különböző taxitársaságok a saját üzletpolitikájuk szerint szabnák meg.
Ami korántsem jelenti azt, hogy a kilométerdíj fel is megy ennyire. Egyrészt nem kell elfelejteni, hogy ez nem kötelező egységár, hanem hatóságilag megszabott maximum: a cégek most is a jelenleg engedélyezett felső határ alatti összegeket kérnek, így elvileg valamekkora emelést most is végrehajthatnának, ebből nem származna problémájuk. Tartalékok ugyanis a jelenlegi árak mellett még vannak, – mondta az egyik taxiscég munkatársaként is dolgozó kamarai tisztségviselő – ha szükségesnek látják a cégek az emelést, megtehetik. Itt valószínűleg már a piac viszonyai diktálnak. Az alapdíj emelését gyaníthatóan elfogadják a taxisok (annál is inkább lehet ezzel számolni, hogy korábbi információk szerint jelentősen csökkent az átlagfuvar hossza – hét és fél helyett inkább csak öt kilométert tesz meg az átlagos taxiba ülő polgár, ezzel ez ellensúlyozhatónak tűnik).

Kérdéses persze az is, mi lesz az újabb tervezet sorsa, megszavazza-e a főváros. Mivel politikai jellegű kérdésről van szó, előre nem lehet megjósolni az eredményt. Talán nem kizárt, hogy lesz belőle valami – ezt azonban előre megjósolni a szakember sem tudja. Talán a szakmai érvek és a hét éve változatlan körülmények meggyőzik majd az illetékeseket.

A kilométerdíjak változásáról így most csak annyit lehet tudni, hogy maguk a taxisok egyelőre nem forszírozzák a témát – hosszabb távú üzemanyagáremelkedések esetében azonban nem lehet kizárni a dolgot. A benzin ugyanis a teljes árnak mindössze 10-15 százalékát teszi ki – a többi járulékos költség. Ennek megfelelően kisebb ingadozásokat még le tud nyelni a rendszer, az enyhébb ármódosulások nem jelentkeznek az árban. Azt tehát leginkább a világpiaci és hazai változások határozhatják meg, mikor és merre mozdulhatnak a tarifák. Lassan nem kizárt némi emeléskényszer: az utóbbi időben érezhetően nőttek az árak, a literenkénti 20-30 forintos pluszköltség fedezete lassan elfogy – ezért is lehet jó a mostani árfolyamcsökkenés.

Kérdés persze az, hogy mennyire érezzük majd mi az emeléseket: végül is a taxisvilág is a piac törvényei szerint működik. Ha túl sokat kérnek, (még) kevesebbet taxizunk – nagyjából. Aki viszont taxiba száll, az így is, úgy is fizet.

Ellenben a magánszféra reménykedhet a szerződéses ügyfelekben: rajtuk inkább behozhatók a kieső bevételek. Sajátos módon ebben az esetben a taxisoknak kedvez a közszférában érzékelhető leépítési hullám. A korábban meglévő gépjáműparkokat ugyanis mostanában számolják fel. Ez a megoldás viszont akármennyire is csökkenti a kocsik számát, a korábbi igényeket nem kezeli – azaz a funkció betöltésére kell majd valamilyen megoldás. Legegyszerűbb módon ez azzal ellensúlyozható, hogy a közszektor leszerződik a különböző, előnyös feltételeket kínáló taxiscégekkel – akiknek így nőhet annyira a bevételük, hogy ne feltétlen és csak a lakossági szektoron akarják leverni a kiesett bevételeket.

Legfeljebb azt lehetne némi aggállyal kezelni, hogy ezentúl közpénzből taxizgatnak majd a köztisztviselők – de ennyivel két macerás kampányidőszak előtt (jövőre jönnek az EP-szavazások, azután az országgyűlésiek), egy minden áron betartandó konvergenciaprogram mellett talán tényleg nem szórják nyakló nélkül a pénzt.

És talán tényleg nem emelkednek jelentősen a mostani tarifák sem.

Egy üde kedvesség: Vanessa Paradis 14 évesen első nagy slágerét, a Joe Le Taxi-t énekli
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását