Peking, a növésben lévő gyermek
A feng-shui (szél és víz) ősi alapelveire épített négyzethálós szerkezetű Északi Főváros jobbára több száz éves templomairól és palotáiról ismert, az utóbbi években azonban olyan épületek nőnek az egykori hutongok helyén, amelyek akár egy tudományos-fanta
2008. augusztus 5. kedd 08:47 - Hírextra
Az olimpia idején Pekingbe látogató turistákat futurisztikus épületek sorozata üdvözli, amelyek között a madárfészekre emlékeztető Nemzeti Stadion, a buborékokból épült Nemzeti Uszodaközpont és egy pár, tízfokos szögben egymás felé hajló irodatorony is látható.
"Építészeti szempontból Peking a világ egyik legizgalmasabb helye, és ezért építészek és konstruktőrök ezrei látogatnak el ide" - mondta Roy McGowan, aki a kínai főváros számos nevezetes beruházásban részt vevő Arup brit tervező- és mérnöki iroda pekingi igazgatója.
Az ország gazdaságának közel húsz évvel ezelőtti fellendülésekor elindult változásokhoz hasonló arculatformáláson esik át a kínai főváros is, ahol tradicionális kínai udvarházak, gyárak és szürke, kommunista ihletésű lakótömbök sorait rombolták le a földig, hogy olyan hangzatos nevű toronyházaknak teremtsenek helyet, mint a Soho, a Fortune Plaza vagy a Park Avenue.
Az olimpiai előkészületek azonban további építkezések sorozatát indították el, amelyekkel a város egy újító, jövőbe mutató metropolisz képét kívánja mutatni, és ez a törekvés érthető is, főként, ha Pekinget az építészeti sokszínűségéről híres Sanghajhoz viszonyítják.
A pekingi olimpia szimbólumát az alakja miatt csak Madárfészekként emlegetett Nemzeti Stadiont a svájci Jacques Herzog és Pierre de Meuron tervezte. Az olimpiai nyitó és záróeseményeknek valamint az atlétikai versenyeknek otthont adó stadion építészet kategóriában idén tavasszal a londoni Dizájnmúzeum formatervezői díját is elnyerte. A zsűri szerint a Madárfészek az utóbbi 36 év legjelentősebb stadionépítészeti eredménye.
A látszólag találomra összerakott, semmi mással össze nem téveszthető acélszerkezetű stadion mellett áll Peking talán legfurcsább épülete, a Vízkockaként ismert Nemzeti Uszodaközpont, amelyben az ötkarikás játékok idején az úszó és szinkronúszó számokat rendezik.
Az építők a világon elsőként négyezer, levegővel töltött áttetsző műanyagbuborékkal burkolták be a 17 ezer néző befogadására alkalmas csarnokot. A speciális műanyag a fényt átengedi, a medencében csobbanó víz hangját pedig kívülről is hallhatóvá teszi. Az olimpia után ezt a közel 70 ezer négyzetméteres területet szabadidőközpontként hasznosítják.
Peking keleti felében a Kuomao (Guomao), azaz a Kínai Világkereskedelmi Központ mellett épül a Kínai Központi Televízió (CCTV) új székháza, amelyet Rem Koolhaas világhírű holland építész tervezett. A 37 emeletes, fekete üvegburkolatú épület ahelyett, hogy beszállt volna a magasságért folytatott versenybe, sokkal egyedibb kialakítású lett.
A két torony tízfokos szögben hajlik egymás felé, majd egy vízszintes, előrenyúló konzollal kapcsolódik össze, a kiugró rész kilenctől tizennégy emelet magasságig rézsútosan emelkedik. Az egész épület talán egy bermudanadrágra hasonlít a legjobban, a pekingiek csak a "nagy rövidnadrág" becenéven emlegetik.
A rendkívüli szerkezetek sorát a Norman Foster tervezte új, 3-as számú repülőtéri terminállal vagy a Paul Andreu-féle tojás alakú Nemzeti Színházzal lehetne folytatni. A város gyorsan változó látképének, azonban nem mindenki örül annyira.
"A tervezők többsége külföldi, akik nem ismerik eléggé a kínai kultúrát" - mondta Csang Szung(Zhang Song) a sanghaji Tungcsi (Tongji) Egyetem Építészeti és Várostervezési Intézetének professzora.
"Jórészük a szürrealizmus, az avantgárd stílus és a posztmodernizmus felé hajlik. Ez a gondolkodásmód talán rövid távon jó, azonban az idő múlásával kérdéses, hogy ezekre az épületekre a klasszikus dizájn példájaként tekintenek majd" - hangsúlyozta Csang.
A változás szédítő, a különleges szerkezetek többségét az utóbbi évben adták át, a felmerülő kritikákkal a várostervezők azonban nem sokat törődnek.
"Nem hinném, hogy a gyors változás miatt aggódni kellene" - mondta Tan Hszü-hsziang (Tan Xuxiang), a Pekingi Városi Tervező Iroda helyettes vezetője. Szerinte a kínai főváros leginkább egy 12-14 éves, növésben lévő gyermekhez hasonlít, akinek az egészséges fejlődéséhez hozzátartozik a növekedés.
Sokan a régi Peking eltűnését siratják - a Tiltott Város és a számos turista látványosság kivételével - a hutongok udvarházai gyakran váltak az útszélesítések és a nagyszabású építkezések áldozataivá.
A város fejlődését eddig még sikeresen átvészelt ingatlanok közül mintegy 1500 épületet újíttatott fel a kínai kormány az olimpiára készülve. A főváros négy belső kerületben található műemlékvédelmi beruházásokat a Kínai Népköztársaság kikiáltása óta a legnagyobb szabású helyreállításként tartják számon.
Ennek a törekvésnek az egyik leglátványosabb eleme a Tienanmen tértől déli irányban húzódó, sétálóutcává alakított Csienmen (Qianmen), ahol a Peking első modern közlekedési eszközének számító villamosok 1958-ig közlekedtek. A Jüan-dinasztia (1206-1368) uralkodása alatt is fontos kereskedelmi központnak számító utcát a fáklyás váltófutás egyik állomásaként az olimpia kezdete előtti napon adják át. A régi hangulatot idéző, de már akkumulátorral üzemelő villamosok ötven év szünet után egy 840 méter hosszú pályán viszik majd az utasokat.
A több mint 600 éves múltra visszatekintő Csienmen renoválásakor a korabeli fényképek alapján a huszadik század eleji utcaképet állították vissza, s a kivitelezők arra is törekedtek, hogy a környék üzletei közül több mint százat eredeti formájában őrizzenek meg.