Katasztrófa-elhárítási gyakorlat Ferihegyen
Földet érés után egy Boeing-737-es repülőgép kicsúszik a kifutópályáról és összeütközik egy parkoló TU-154-essel. Mindez szerencsére csak elképzelt baleset, azaz gyakorlat volt Ferihegyen. Mintahogyan a halottak és a súlyos sérültek is egyszerű "szimuláns
2008. augusztus 7. csütörtök 14:58 - Hírextra
A szárnyakban tárolt üzemanyag felrobban és a lángok pillanatok alatt ellepik az utasszállítót. Mire a mentők és tűzoltók odaérnek a gépekhez, a Boeing utasai közül öten meghalnak és tíz a súlyos sérültek száma.
A Ferihegyi repülőtér 1-es terminálján rendezett csütörtök hajnali gyakorlatban 45 fő tartózkodott a gépen a személyzettel együtt. Többnyire a reptér dolgozói játszották el ezt az erős idegzetet követelő helyzetgyakorlatot, köztük volt például az egyik igazgató és több adminisztrátor is - tudta meg az MTI Szollár Domonkostól, a Budapest Airport Zrt. szóvivőjétől.
A leendő sérültek már bekötözve, fejükön pirosra festett vért imitáló kötésekkel érkeztek a gyakorlatra. Aki nem így jött, azt "kisminkelték".Aki az előre megbeszélt terv szerint sértetlen maradt, az a csúszdákon pillanatok alatt elhagyta a gépet, ám a halottakat és súlyos sérülteket - akik üvöltöttek "fájdalmukban" és egyszerre vagy húszan is jajgattak, kiabáltak - a gép szárnyára vitték ki a mentők és a tűzoltók, és aztán úgy hozták le őket onnan, nagyon óvatosan - már amennyire engedte a képzelt tűz miatt az idő.
A valóságos tüzet, a fellobbanó 400 liter kerozint pillanatok alatt eloltották a poroltóval a gyakorlat során a tűzoltók. A valóságban azonban ennek sokszorosa van rajta a gépeken. A hajnali akció során nyolc-tíz perc alatt ürült ki a Boeing, hiszen a súlyos sérültekért és a halottakért, pontosabban az őket játszó mozdulatlan emberekért - be kellett mászni és hordágyon kellett őket onnan kiemelni.
Ilyen komplex gyakorlatot kétévente kell tartani az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) előírása szerint, legutóbb 2006-ban rendeztek ilyet. De kisebb - egy-egy szervezetet, hatóságot érintő - próbamentés többször is van egy-egy évben.
A mostani gyakorlatban kilenc szervezet munkatársai vettek részt, köztük a repülőtér dolgozói, mentők, tűzoltók, vám- és pénzügyőrök, légügyi szakemberek, nyomozók, a légitársaságok képviselői, de még a nemzetbiztonságiak is, hiszen a kitalált sztori szerint a gépen ott volt a Külügyminisztérium diplomáciai futárja is.
Ő titkos dokumentumokkal utazott a gépen és fontos iratokat tartalmazó táskáját ugyancsak kiemelt feladat volt épségben megőrizni és minél gyorsabban eltávolítani a lángnyelvektől.
A gyakorlat után következik annak értékelése - ez is nagyon fontos szakasz -; megbeszélni az esetleges hibákat, mérni az időt, felismerni a gyenge pontokat, kiemelni a profi részleteket.
Arra a kérdésre, hogy mikor volt legutoljára a valóságban ilyen éles helyzet, az MTI azt a választ kapta Szollár Domonkostól, hogy pár napja: július 30-án, a Londonból Dubajba tartó Boeing 777-200-as gép pilótái füstöt észleltek a pilótafülkében és Ferihegyen engedélyt kértek a kényszerleszállásra. Akkor is ugyanekkora stáb várta az érkező hatalmas repülőgépet.
A kényszerleszállás egyébként nem azonos a vészhelyzettel: a kényszerleszállás önmagában véve annyit jelent, hogy a repülőgép nem az eredetileg tervezett célállomáson száll le. Például ha rosszul lesz egy utas, akkor is sor kerülhet a menetrendtől eltérő váratlan leszállásra.
Legutoljára emberéletet követelő baleset 1975-ben volt Ferihegyen, akkor a Malév IL-18-as gépe zuhant le. Utasok nem voltak a fedélzeten, de a személyzet 9 tagja életét vesztette.
Forrás: MTI