Új seprű jól seper?
Gémesi György nehezményezi, hogy ez a régóta húzódó meddő vita Kocsis élre állásával is előtérbe került, amolyan „új seprű jól seper alapon”. Az sem veszi jó néven, hogy – mint mondja – a BKV főnöke csak üzenget neki a sajtón keresztül. Sokkal inkább a 4-es metró építése és a Combino-villamosok beszerzése körüli visszásságok miatt kidobott milliárdok eltékozlóinak felelősségre vonásán kéne fáradozni a polgármester szerint, ahelyett, hogy a működőképességük határán lévő önkormányzatokat próbálnák újra és újra „megfejni”.
Csepel partnert lát Kocsisban
Abban egyetért Gémesi Györggyel Orosz Ferenc, csepeli alpolgármester is, hogy érdemben tárgyalni csak akkor lehetne a HÉV-vonalak közös önkormányzati-fővárosi üzemeltetéséről, ha az állami támogatások valamilyen mértékben a helyi hatóságokat is megilletnék. Csepel önkormányzata jelen pillanatban egy fillért nem kap sem az államtól, sem a Fővárostól a közlekedés biztosítására, azonban a hatályos törvények nem is kötelezik ilyen jellegű tevékenység ellátására- mondja. Utal rá, hogy a BKV-tulajdonos Fővárosi Önkormányzatnak törvény általi kötelessége, hogy fenntartsa a közlekedési közszolgáltatást. Kijelenti, hogy Kocsis önkormányzatoknak szóló javaslatának jelenleg még nincs meg a törvényi alapja. Ezzel együtt Orosz Ferenc jelzi, Csepelt minden olyan javaslat érdekli, amely a szolgáltatás színvonalát hivatott javítani, mint mondja, partnert látnak Kocsis Istvánban, mert az előélete bizonyítja, hogy képes rendet vágni mindenhol, ahol csak megfordul.
Sínre kerülő a HÉV-MÁV megállapodás?
Az eddigiekkel szemben biztató lehet viszont Kocsis számára a vasúttársaság első reakciója, miszerint a MÁV-START nyitott minden olyan szakmailag megfelelően előkészített elképzelésre, amely az utasok érdekeit szem előtt tartva, a kényelmesebb, komfortosabb utazást biztosítja. Mindezt már Balogh- Fazekas Anita, a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. szóvivője közölte lapunkkal, egyben a nyilvánosság előtt megígérve, hogy amint megismerik a konkrét elképzeléseket, kiértékeljük, elemezik és annak függvényében, bírálják el, hogy mennyire illeszkednek a MÁV-START üzleti stratégiájához. A vasúti vállalat mindezeket Kocsis azon ötlete nyomán jelentette ki, miszerint a jövőben el tudná képzelni a HÉV-hálózat MÁV-val közös működtetését.
Részletekben az igazság
Mint azt Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, egyben a BKV felügyelőbizottságának tagja elmondja, a VEKE megismerte Kocsis István programját és már kért is lehetőséget egyeztetésre az új igazgatóval. A program konkrét elemeire rátérve Vitézy közölte: sok olyan eleme van, melyekkel egyet tudnak érteni. Példaként hozza fel azt a javaslatot például, hogy ne legyen infláción túli tarifaemelés, vagy, hogy az elővárosi szolgáltatások legyenek összehangolva BKV tevékenységével. Vannak azonban olyan részletek is, melyekkel nem kívánnak azonosulni. Ilyen például az, hogy a Kisföldalatti és a Fogaskerekű a jövőben csupán turisztikai célokat szolgáljon. Figyelmeztet rá azonban, hogy a Kocsis által vázolt elképzelések még nem tekinthetők a BKV hivatalos programjának. Ami pedig a nagy átalakítást, a holdingötletet illeti: a VEKE is azon az állásponton van, hogy gyökeres változásokra van szükség a BKV-nál, mert a jelenlegi struktúra működésképtelen, muszáj átalakítani ezt a „poszkommunista” nagyvállalatot – mondja. Mint jelezte, egy ilyen nagyméretű átalakítást lehet jól és rosszul is művelni, hogy Kocsis István előbbit vagy utóbbit követi majd el, szerinte ma nem lehet még látni. Mindenesetre sok sikert kíván Kocsisnak a megvalósításhoz. A VEKE részéről annyit ígér, hogy minden változást az utasok szemszögéből fognak nézni, de ha a kedvező fordulatnak az az ára, hogy a cégszerkezet megváltozik, támogatni fogják. Vitézy Dávid elmondta, hogy míg nem ismerik a program részleteit, nem szeretnének ítéletet hirdetni felette. A szóvivő ugyanakkor amondó, nagyon hamar ki fog derülni, mi van ezek mögött az ígéretek mögött, illetve melyek azok, amik megvalósíthatóak.
Mi lesz a tanácsadó cégekkel?
Korábban ugyanis Kocsis Zoltán egy újságírói felvetésre, amely arra vonatkozott, hogy mit kíván tenni a BKV-t segítő tanácsadócégekkel (konkréten például a metró projekt lebonyolításában is segédkező AAM-el ), azt mondta: nincs szüksége sem az AAM, sem más tanácsadó cégek közreműködésére a jövőben, mert világos koncepcióval érkezett a vezetői székbe. Az AAM Vezetői Tanácsadó zRt.- nél ugynakkor nem kívánják kommentálni a BKV-val kapcsolatos híreket és sajtómegjelenéseket, mivel -mint leszögezik,- a cég ez év április 22-e óta nem áll semmiféle szerződéses viszonyban a közlekedési vállalattal. Ugyanakkor sok sikert kívánnak a vállalat újonnan kinevezett vezérigazgatójának, mivel szerintük Budapest lakossága megérdemel egy hatékony és gazdaságosan üzemelő tömegközlekedési rendszert.
Összegzésként talán annyit, hogy mutatkozik némi esély a több sebből vérző BKV rendbetételére, hiszen az új vezérigazgatónak a jelek szerint határozott elképzelései vannak, a közvélemény pedig az eddigiek alapján alkalmas vezetőt lát a személyében a mamutcég problémáinak orvoslására.