Valami bűzlik Ferihegyen
Ferihegyen gondoltak egyet és bekerültek az újságokba. Egyszerre három nézőpontból is rájuk szegeződött a figyelem. A Zóna Taxi felemelte árait, ezért berágtak a fővárosi vállalatok; a Malév kapott egy kölcsönt, pedig így is nagy a tartozása. És ezzel még
2008. szeptember 10. szerda 10:51 - Molnár Miklós
A Budapest Airport Zrt. háza táján felpezsdült az élet. A Malév – amelyről tudjuk: nem kötődik szorosan a céghez, sőt, elvileg már a Magyar Államhoz se, de mégis ott üzemel – a napokban fedél alá hozott egy jókora kölcsönről szóló szerződést. Az orosz Vnyeseconombank és az AirBridge, velük együtt pedig a Magyar Légi Vállalat megállapodott egy 30 millió eurós hitelről. Ezáltal az angol cég teljesíteni tudja a 2007. február 23-án kelt privatizációs kötelezettségeit. Mióta az AirBridge a Malév tulajdonosa, mintegy 21 millió euróval (körülbelül 5 milliárd forint) emelte a hazai társaság alaptőkéjét, s további 18 millió eurót (jelenlegi árfolyamon nagyjából 4 milliárd 320 millió forintot) fektetett a vállalatba. A jelenlegi kölcsönnek köszönhetően az angol kompánia ki tudja egyenlíteni a magánosítási szerződésből hátralevő, több mint 12 millió eurós tőkejuttatást. Ez az összeg a Malév elkezdett átalakításának: az új Q400-as turbópropelleres repülőgépek beszerzésének és a 400 fős létszámleépítésnek a befejezését teszi lehetővé.
Igaz, hogy ezzel az utolsó részlettel az AirBridge kiegyenlítette tartozását, azonban az Állami Számvevőszék szerint még akadnak teljesítetlen pontok – írja a Magyar Nemzet. Az ÁSZ jelentése szerint az elsődleges szempont az állam tehermentesítése volt, de ez mind a mai napig nem teljesült. A kezességet ugyanis a privatizáció során négy évre meghosszabbították a Magyar Fejlesztési Banktól felvett kölcsönöket tekintve, így mégse tudott megszabadulni az állam a Malév béklyói alól.
Taxis blokk-ád 1A reptéri taxis mizéria nem újkeletű dolog. 2006. augusztus 15-e óta legalább szabályozva van a szolgáltatás. Azelőtt az álhatott a reptéren, aki erősebb volt. A budapesti légikikötőben 100%-osan érvényesült a természet kijátszhatatlan és mindenki által jól ismert törvénye: erősebb kutya…
Az új rendelettel megszabadult a reptér a taxis hiénáktól, akik nem csak a szolgáltatás minőségével, hanem viselkedésükkel és átveréseikkel is lejáratták Magyarországot a turisták előtt.
A természetes szelekció folyamatának beszűntetésére két évvel ezelőtt pályázatot írt ki a Budapest Airport Zrt., amelyen a Reptér Taxi gyermeke, a Zóna Taxiként nagykorúvá váló társaság nyert. A tender elnyerésével övék lett a kizárólagos jog a terminálok előtti folyamatos várakozásra. Természetesen az Airport Minibusz és egyéb volt LRI-s szolgáltatások gépjárművei is korlátlanul parkolhatnak az utasvárók előtt.
Taxis blokk-ád 2 A Zóna Taxi más hasonszőrű társaságokkal ellentétben nem a Főváros által meghatározott kilométer-alapú, illetve normál díjszabást használja, hanem Budapest területét négy zónára osztották, s egy adott zónán belül ugyanannyiba kerül a szolgáltatás igénybevétele. Így például akkor is 5700 forintot, vagy 27 eurót (ez nem elírás, átszámolva valóban kb. 6500 forintba kerül, ha valutában kívánja kiegyenlíteni a tartozását az ember) kell fizetni, ha mondjuk Káposztásmegyerre, Békásmegyerre, vagy Budafokra megyünk.
Szállítási díjak
Zóna Taxi (1 euró 240 Ft középáron)
1-es és 2-es Terminál között 2000 HUF 9 euró (2160 HUF)
1-es zóna (Határ út) 3900 HUF 17 euró (4080 HUF)
2-es zóna (Parlament) 5100 HUF 23 euró (5520 HUF)
3-as zóna (Moszkva tér) 5300 HUF 25 euró (6000 HUF)
4-es zóna (Normafa) 5700 HUF 27 euró (6480 HUF)
Budapesten kívül 220 Ft/km
Egyéb társaságok (220 Ft/km árral) (Google Maps)
Ferihegy - Határ út 16 km 3840 HUF
Ferihegy - Parlament 23 km 5060 HUF
Ferihegy - Moszkva tér 24 km 5280 HUF
Ferihegy - Normafa 29 km 6380 HUF
A BA-val kötött szerződés szerint minden évben egyszer lehet emelni az árakat az infláció és az üzemanyagár változásokat figyelembe véve, illetve megfelelő indokolás esetén a reptér adhat engedélyt az újabb tarifaváltoztatásra.
Alkalmazható üzemanyagárak 2008-ban
(APEH)
(95 ólmozatlan)
Január 294 Ft/l
Február 289 Ft/l
Március 292 Ft/l
Április 302 Ft/l
Május 298 Ft/l
Június 302 Ft/l
Július 312 Ft/l
Augusztus 317 Ft/l
Szeptember 305 Ft/l
A korábbi drágulásokat a BA a többletfejlesztésekkel, legutóbbit pedig az üzemanyagárak drasztikus emelkedésével indokolta. Ehhez hozzátartozik az a kikötés is, hogy amennyiben literenként ismét 300 forintnál kevesebbe kerül majd az üzemanyag, akkor a társaság ismét vissza kell hogy álljon a márciusi árakra. Csakhogy az üzemanyag nem csak a reptéri taxisoknak, hanem a többieknek is drágább, ők pedig az elmúlt nyolc évben ugyanazon a maximum áron fuvaroznak.
E felső határ emelésével foglalkozik jelenleg a Fővárosi Önkormányzat: a normál tarifa alapdíja 300-ról 500 forintra, a kilométerdíj 240-ről 260 forintra, a várakozási díj pedig 60-ról 86 forintra emelkedik majd a tervek szerint. Az éjszakai szolgálat igénybevételéért az eddigi normál díjas legmagasabb 420 forint helyett akár 700-at, kilométerenként 336 helyett 364-et, várakozásért pedig 84 helyett 120-at is elkérhetnek majd.
Fényes csillag a sötét éjbenSzerencsére nem csak baljós eseményekről számolhatunk be az aranytojást tojó tyúk fészkéből. Nemrég mutatták be a Ferihegyi repülőtér irányítótornyán elvégzett átalakításokat: az épület tetejére új radarrendszer és egy 56 darab, háromszögletű lap borította kupola is került.
Reméljük előre jelzi majd a gazdasági és közlekedési viharfelhőket is.