Alternatív hajtású jármű
Elektromos, lábbal hajtható, sűrítettföldgáz-üzemű és hibridautó vonult fel Budapest belvárosában szerdán, az Alternatív Autózás Napján.
2008. szeptember 17. szerda 14:22 - Hírextra
Az indulás előtt rendezett sajtótájékoztatón Demszky Gábor főpolgármester elmondta: "ez a hetedik Európai Mobilitási Hét. A mozgalomhoz Európa nagyvárosai közül kétezer csatlakozott. A probléma mindenütt ugyanaz: nem férünk el a saját gépkocsinktól, megteltek a városaink, ezért változtatni kell egyéni közlekedési stratégiánkon".
Az egyik megoldás lehet az alternatív hajtású járművek használata, amelyek jóval kevésbé terhelik károsanyag-kibocsátással a környezetet. A hibrid Toyota Prius különlegessége például, hogy elektromos és benzinmotor vegyesen hajtja. Az elektromos rész részben a fékezési energiából visszatermelt elektromosságot tudja hasznosítani egy megfelelő akkumulátorral. A Blaha Lujza téren felsorakozó alternatív hajtású járművek között ilyen is látható volt, sőt hibrid iránytaxik vittek utasokat a Blaha Lujza tér és a Bosnyák tér között.
Dióssy László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium környezetgazdálkodási szakállamtitkára hangsúlyozta: jelentős eredmény, hogy csökkent a regisztrációs adója a hibrid hajtású járműveknek. "Az adótörvények módosításánál azt szeretné elérni a tárca, hogy nulla legyen a jövedéki adója a földgázhajtásnak, már pedig ennek a városi közlekedésben nagy jelentősége van" - mondta.
A hibrid technika gépjárműveknél alkalmazott sorozatgyártása a japán Toyota cég nevéhez fűződik, ugyanis ezt a fejlesztési irányt elsőként kezdte el. Goizer György a Toyota Motor Hungary Kft. környezetvédelmi osztályvezetője kiemelte: az elmúlt 11 évben 1,5 millió hibridautót értékesítettek. A jármű környezetvédelmi hatására jó példa, hogy évi 20-25 ezer kilométer futásteljesítménnyel számolva egy hasonló méretű dízelautóhoz képest a hibridautó egy tonnával kevesebb széndioxiddal terheli a környezetet.
A benzines autók alternatívájaként gázhajtású autókat mutatott be a Fővárosi Gázművek Zrt. A metán alapú CNG (Compressed Natural Gas) vagy más néven sűrített földgázhajtás előnye, hogy a propán alapú gázhoz képest kedvezőbbek az égéstechnikai tulajdonságai, biztonságosabb az üzemeltetés feltétele, fogyasztói ára pedig mintegy kétharmada a benzinének.
"Ezeknek az autóknak a károsanyag-kibocsátása akár 60-90 százalékkal kisebb, mint a hagyományos járműveké" - tette hozzá Bakonyi Tibor, a Fővárosi Gázművek Zrt. vezérigazgatója.
Az Alternatív Hajtású Járművek Napjára négy járművel érkezett a Széchenyi Futam csapata. A versenyt idén harmadszor rendezték meg a győri Széchenyi István Egyetemen. Szaniszló Csaba, a futam zsűritagja elmondta: zömmel fiatalok, egyetemisták vesznek részt a versenyen egyedi építésű, saját tervezésű járműveikkel. Két versenyszámban indulnak: rövidtávon, amikor a gyorsaságot mérik össze, és hosszú távon, amikor a jármű használhatóságát.
Szirmay Zoltán villamosmérnök a Széchenyi Futam szériaautó-átalakítás kategória idei győztese lett. Saját maga alakította át Fiat Tipo személygépkocsiját elektromos üzeművé két év alatt. "Az autó hatótávolsága 50-60 kilométer, majd nyolcórás töltés szükséges. Úgy célszerű használni, hogy napközben jár vele az ember a városban, majd éjszaka tölti. Fenntartása körülbelül annyi, mint egy benzines autóé. A pozitívum benne, hogy nem szennyezi a környezetet" - mondta az MTI-nek Szirmay Zoltán.
Az alternatív hajtású járművek tettek egy kört a belvárosban, majd leálltak a Blaha Lujza téren, ahol egész nap megnézhetik őket az érdeklődők.
Az Európai Mobilitás Hét hétvégi programján még láthatók lesznek az alternatív hajtású járművek: szeptember 21-22-én az Andrássy úton.
Forrás: MTI