Centralizált tömegközlekedés
Jövő nyártól egy kézben lesz Debrecen tömegközlekedése, a helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítást a Hajdú Volán Zrt.-től a Debreceni Közlekedési Zrt. veszi át - ezt hosszú vita után csütörtökön szavazta meg a debreceni képviselő-t
2008. szeptember 25. csütörtök 18:03 - Hírextra
A városban hónapok óta sok vitát kiváltó szolgáltató-váltás az önkormányzat által kiírt pályázat okozta. A pályázatra ketten jelentkeztek. Az önkormányzat által felkért héttagú bíráló bizottság a városi buszközlekedést jelenleg is üzemeltető Hajdú Volán pályázatát érvénytelenítette, mivel abban tartalmi ellentmondást talált.
A kiírásban ugyanis szerepel, hogy a nyertes az elkövetkező nyolc évben nem támaszthat igényt a várossal szemben veszteség-kiegyenlítés miatt. A Volán pályázatának egy része viszont ilyen igényt tartalmaz. Emiatt egyetlen pályázó, az önkormányzat által alapított DKV Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság pályázatáról kellett döntenie a csütörtöki közgyűlésnek.
A DKV Zrt. és az Inter Tan-ker Zrt. által alkotott, Cívisbusz Konzorcium pályázata minden, a kiírásban meghatározott feltételnek megfelelt. Ennek ellenére a képviselő-testület szocialista frakciója aggályát fejezte ki amiatt, hogy a több mint 140 új Volvo típusú busz beszerzését vállaló pályázó a jelenleginél 700 millió forinttal több bevételt irányzott elő. A szocialisták arra voltak kíváncsiak, vajon honnan fogja előteremteni az ehhez szükséges forrásokat a konzorcium.
Ugyanakkor azt a félelmüket is megfogalmazták, hogy - bár a Hajdú Volán pályázatát emiatt érvénytelenítették - a város a vagyonkezelő holdingját fogja felhasználni a veszteség kiegyenlítésére. Emiatt a szocialista frakció népszavazási kezdeményezést nyújtott be Kósa Lajos polgármesternek. Ebben arról kívánták megkérdezni a város lakosságát: Egyetért-e azzal, hogy az elkövetkezendő nyolc évben csak az infláció mértékével emelkedhessen a busztarifa ára, illetve hogy az esetleges működési veszteséget ne lehessen pótolni sem városi, sem a város által létrehozott gazdasági társaság nyújtotta forrásból.
A vesztes fél, a Hajdú Volán Zrt. vezérigazgatója, Zilahy-Sebess Géza rövid felszólalásában nem értett egyet pályázatuk elutasításával, mert - mint mondta - a kiírás sem tartalmazhatott volna olyan feltételt, mely szerint a következő nyolc évben semmilyen forrásból nem lehet pótolni a felmerülő veszteségeket. Hozzátette: nincs arról meggyőződve, hogy valamilyen formában az önkormányzat nem teszi ezt majd meg az egyetlen állva maradt pályázóval.
A több mint háromórás, személyeskedésektől sem mentes vita után a szocialisták népszavazásra vonatkozó előterjesztését 42 igen, négy tartózkodás és egy nem szavazat ellenében elfogadta a testület, azaz nyolc évig csak az infláció mértékével emelkedhet a busztarifa, illetve hogy az esetleges működési veszteséget ne lehessen pótolni sem városi, sem a város által létrehozott gazdasági társaság nyújtotta forrásból.
Az eredményhirdetést követően a Hajdú Volán vezérigazgatója elmondta: megvizsgálják annak lehetőségét, hogy peres úton érvényt szerezhetnek-e saját álláspontjuknak, mely szerint érvényesnek kellett volna elfogadni a pályázatukat. Emellett várják, hogy milyen indoklással mondja fel szolgáltatásukat az önkormányzat, amelynek döntése 600 dolgozójuk elbocsátását eredményezheti. Így elengedhetetlen lesz a cégen belüli struktúraváltás.
Forrás: MTI