Egy állami pénzből "finanszírozott" médiabirodalom hanyatlása
Az Advertum Kft. körül kialakuló botrány megértése nem könnyű feladat. Jelentősége a figyelem központjába helyezi. Ha le akarjuk egyszerűsíteni, akkor a történet lényege az MSZP médiabirodalmának közpénzekből való kiépítése. Az ehhez vezető módszerek megd
2008. október 2. csütörtök 16:39 - Pénzes Dávid
2001-ben a Profi Liga Kft. 3,1 milliárd forint értékben bocsátott ki kötvényeket Magyar Fejlesztési Bank (MFB) által, melyre az állam garanciát vállalt. A Liga vállalta, hogy 2006-ig visszafizeti az összeget – kamatostól. A befolyó pénznek elméletben a magyar labdarúgás infrastruktúrájának a fejlesztése lett volna a célja. Elméletben. Mert a valóság az, hogy a pénz „elszóródott” a magyar futball és a köré telepedett gazdasági cégek útvesztőjében. Nem tévednénk nagyot, ha azt mondanánk: a pénz jórészét lenyúlták.
De maradjunk a tényeknél. A pénzt az állam – mint kezes – visszafizette az MFB-nek, ám saját kasszájából nyilvánvalóan hiányzik. Ismerve az államkassza nem túl rózsás helyzetét, valamint ráébredve a választások közeledtére, a kormány úgy döntött, behajtja a pénzt a Profi Liga Kft.-től. Ezt elméletben megtehették volna egy újabb kezességvállalással a Liga felé. A Liga felvesz egy komolyabb hitelt, abból visszafizeti az állam felé való tartozását, a többivel meg megpróbál úgy gazdálkodni, hogy profitra tegyen szert, és valóban visszafizeti majd a bank felé a tartozást.
Fidesz-hozzászólás
„Az emberek pénzéből egy pártérdekeket szolgáló médiahálózatot létrehozni elfogadhatatlan a demokráciában - emelte ki, hozzátéve: ami még tisztességtelenebbé teszi ezt az ügyet, hogy mindehhez egy nemzeti ügyet, a magyar labdarúgás helyzetét próbálják felhasználni.” Szijjártó Péter, a párt szóvivője.
A kormány azonban trükkösebb megoldást talált ki. Bevonta a kelet-magyarországi médiabirodalom felet basáskodó Advertum Kft-t az ügybe. Az Advertum számára adott (még májusban) kezességvállalást egy 5,2 milliárd forintos hitelfelvételre. Ebből aztán elkéri a 3,1 milliárdját, és az ő részéről rendben van a dolog. A fennmaradó 2,1 milliárdot az Advertum „országos elérésű médiarendszer kiépítésére fordíthatja”.
Két légyGyakorlatilag tehát az Advertum Kft. a kormányzati felelősségvállalás miatt az adózók pénzéből finanszírozhatná médiabirodalmát. Ez pedig nyilvánvalóan az MSZP következő választásra való felkészülését szolgálná. Mindezt úgy tálalva, mintha az állam a magyar futball számára dobna mentőövet. Ami persze abban az értelemben igaz, hogy ha valaki nem finanszírozza meg a Profi Liga Kft.-t, akkor az APEH folytatja annak felszámolását, melyet egyébiránt júniusban meg is kezdett.
Két legyet ütne tehát a kormány. A liga megmentőjeként tüntethetné fel magát és közben csendben építgethetné a szocialista médiabirodalmat. De ki is ez az Advertum Kft? Miért ők kapták meg a lehetőséget, hogy kezességet vállal értük az ország kormánya?
Az Advertum Kft. dolgaiAz Advertum Kft. Kelet-Magyarország labdarúgásának és médiaéletének meghatározó szereplője. Az országrészben egymillió fő elérésével Magyarország legnagyobb nem budapesti médiacége. Övék Debrecen, Miskolc és Nyíregyháza leghallgatottabb helyi rádiója, a Gold FM Rádió, mely a 15-49 éves korosztályban közel 20 százalékos napi elérést tudhat magáénak. Tulajdonukban van Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 300 autóbuszának kizárólagos reklámfelülete, valamint közel 500 óriásplakát az ország területén, ezenkívül Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék egyetlen sport és bulvár hetilapja, a Média 1., a Metro Hírújság regionális melléklete.
Hozzájuk tartozik a nyíregyházi Város Televízió valamint Nyíregyháza első osztályú labdarúgó egyesülete, a
Nyíregyháza Spartacus Football Club, illetve a Diósgyőri labdarúgó klub vagyoni értékű jogai.
Az Advertum neve több meglepő ügyben felmerült. Ilyen volt, mikor négyzetméterenként száz forintért, összesen havi 121 ezerért bérelhette a Nyíregyházi Főiskola tízmilliárd forintból felújított 1200 négyzetméteres épületrészét. A botrány hatására az egyetem vezetése megváltoztatta a kft. szerződését, azonban a felújításra felvett hitel több tíz millió forintos havi törlesztőrészletének továbbra is csak töredékét fizeti ki a regionális médiatársaság.
És mégy egy érdekes adalék: az Advertum Kft. egyik tulajdonosa volt Szíky Gyula, aki információink szerint a mai napig a háttérből irányítja a céget. Szíky és 13 társa ellen csődbűntett miatt indítottak eljárást.
Veres a háttérember?
Off shore
Sajtóinformációk szerint, a kormányzati kezességgel lehívható több mint 5 milliárdos Advertumos hitelből a cég vezetői 500 milliót offshore cégeken keresztül akarnak kimenteni.
Információink szerint
Veres János lehet az oka, hogy miért a botrányoktól sem mentes Advertum Kft.-t választotta a kormány médiabirodalom építésére. A pénzügyminiszter neve túl sokszor került összefüggésbe a céggel ahhoz, hogy véletlen legyen.
Nem elhanyagolható tényező az sem, hogy miközben a kormányzati kezességvállalástól hangos a sajtó és a 2,1 milliárd forint sorsát találgatja, szép csöndben az Advertum elvesztette mindhárom rádióadóját. A debreceni és miskolci adót koncessziósdíj-tartozásuk miatt záratta be az ORTT még július elején. A megmarad nyíregyház adóról szerdán született döntés. A médiahatóság szintén a tartozás miatt kezdeményez felszámolást a rádió ellen.
Az utolsó Advertum-tulajdonú, nyíregyházi rádió is elvesztette műsorszolgáltatási jogosultságát, a működtető társaság ellen pedig - díjhátraléka miatt - felszámolást kezdeményez a médiahatóság. Ugyanekkor úgy határozott az ORTT, hogy 180 napot ad a társaságnak egy meg nem nevezett tulajdonosi összeférhetetlenség felszámolására; tette ezt a médiatörvény azon passzusa alapján, amely kimondja: a körzeti, helyi műsorszolgáltató a vételkörzetébe eső hasonló cégnél - bizonyos kivételektől eltekintve - befolyásoló részesedést nem szerezhet.
Az ügy pikantériájához hozzátartozik: jelenleg frekvencia moratórium van érvényben. Vagyis még ha a cég pénzügyi helyzete helyre is áll – köszönhetően például a már említett kezességvállalással felvehető hitelnek –, új rádióadót nem indíthat.