60 éves a "Kacsa"
"Nem ideges, hosszú életű. Nincsenek hangulati változásai, mindig ugyanolyan kedves. Egy cseppet sem iszákos. Sutának hat, ahogyan megy, pedig ügyes. Ruhája nem szép, bár praktikus, szellemes. Nyáron strandkocsi, ősszel esernyő, télen nagykabát.
2008. október 5. vasárnap 08:24 - Hírextra
A Kacsa lány. Jól látható a vonalvezetésén, de a természete is nőies: kitartó, simulékony, vágyik az udvarlásra és imádja az ajándékokat." Rajongói e szavakkal írják le a világ egyik legismertebb autómodelljét, a hatvan éve, 1948. október 7-én a Párizsi Autószalon során bemutatott Citroen "Kacsát", hivatalos nevén a Citroen 2CV-t.
A maga idejében a modern és vakmerő élet szimbólumának számító "Kacsa" alapötlete már a 30-as években megszületett. André Citroen a Ford T modell ötletéből kiindulva akart olcsó népautót meghonosítani Európában, de 1935-ben meghalt, így álmának megvalósulását már nem érhette meg.
Az olcsó, egyszerű, megbízható, sokoldalú és strapabíró kocsi sorozatgyártására csak a II. világháború után kerülhetett sor. Az "emberbarát" autóban két földműves óránként 60 kilométeres sebességgel, földutakon akár egy fél mázsás krumpliszsákot vagy boroshordót is elszállíthatott, de a Kacsa tulajdonosának az esti színházlátogatáskor sem kellett szégyenkeznie.
A "Kacsán" az újságírók nevettek, "szardíniásdoboznak", "guruló esernyőnek" csúfolták, a közönség azonban rajongott érte. A sikerben a Citroen rendkívül innovatív kampánya is részes volt, egy olyan korban, amikor az autóreklámok még csak gyerekcipőben jártak. Igyekeztek az autót a vásárló számára testközelbe hozni, ezért kitalálták a "roadshow" ősét, a "Caravanne Citroent", ahol a vevő a Citroen összes típusával szórakoztató formában ismerkedhetett meg.
A filmvásznon még James Bond is száguldott vele, s az izgalmas hegyi üldözés mindenki számára nyilvánvalóvá tette: a Citroën 2CV úttartása, fordulékonysága és kezessége tökéletes. A Kacsa a gyermekjáték piacot is meghódította a beszélni tanuló gyerek első szavait idéző "Mama, Papa, Citroen" szlogennel, ekképp biztosítva, hogy terméke a jövőben se maradjon vásárlók nélkül.
A Kacsa őrület 42 évig tartott. Az első években a használt kocsi volt a drágább, mert az újra évekig kellett várni; a kis fogyasztású kocsi eladásai a hetvenes évek elején, az olajválság idején kaptak új lendületet. A nyolcvanas években azonban a Kacsa már formáját, sebességét és biztonságát tekintve is idejét múltnak számított, gyártását 1990-ben állították le. A járműből több mint hatmillió példány készült, rajongói a mai napig rendszeresen tartanak találkozókat, ahol a "Kacsa-barátok" kicserélhetik tapasztalataikat és megcsodálhatják a kiállított példányokat.
A Citroen 2 CV később más modelleknek is alapul szolgált és szerte a világon a francia autógyártás szimbóluma lett.
Forrás: MTI