Kiállítés a Ford T-modell századik évfordulójának alkalmából
Egy tucat régi Ford gyönyörködteti az érdeklődőket a Közlekedési Múzeum új időszaki kiállításán, amely kedden nyílt meg Galamb-lelkű "Bádog Böske" - 100 éves a Ford T-modell címmel. Az évfordulós tárlaton fotográfiák és magyarázó szövegek segítségével a F
2008. október 21. kedd 17:01 - Hírextra
A január 31-ig nyitva tartó kiállításon összesen tizenkét autót láthatnak az érdeklődők: a tárlaton a klasszikus Ford T-modell mellett szerepel többek között egy 1922-es Ford T Touring, egy 1926-os Ford teherautó, egy 1939-es Eifel Cabriolet és több Ford A-modell is.
A kiállítás látogatói a tárlaton szereplő tablókat olvasgatva ízelítőt kapnak a magyarok autógyártásban betöltött szerepéről, így Galamb József és Farkas Jenő mérnökök személyéről és életéről, akik részt vettek a népszerű Tin Lizzie, azaz Bádog Böske tervezésében és gyártásában is.
A kiállítás megnyitója annak a kétnapos konferenciának a csúcspontja, amelyet a Budapesti Műszaki Főiskolán rendeztek abból az alkalomból, hogy 100 évvel ezelőtt, 1908-ban készült el a Galamb József tervezte első T-modell - emlékeztetett az ünnepélyes eseményen Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. pr- és kommunikációs igazgatója.
Hozzátette: a Ford T-modellből tizenkilenc éven át összesen 15 millió darab készült, s a gépkocsik ára a gyártás során folyamatosan csökkent, így elérhetővé vált a tömegek számára is.
Galamb József (1881-1955) konstruktőr, a Ford Motor Company tervezője volt. A szintén magyar Farkas Jenővel és az amerikai Childe Wills-szel együtt ő alkotta meg a Ford T-modell alkatrészeinek tervét. A szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmazott. Az ő találmánya volt az elsőként a T-modellnél használt bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor.
A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött. A tervezők olyan autót álmodtak meg, amely olcsó, mindenki számára elérhető, megbízható, könnyen javítható és vezethető. Az első kocsi 1908. október 1-jén készült el. 1913-ban Galamb vezetésével áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. 1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit.
Galamb József 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni. Az első világháború alatt hadigépek szerkesztésével foglalkozott (tengeralattjáró-keresővel, harckocsikkal, repülőgépmotorokkal), de sebesültszállító autók tervét is neki köszönhetjük. Több alkalommal hazalátogatott Magyarországra, s előadásokat tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben. A második világháború idején Ford ötletére hathengeres kiskocsit tervezett, amely 1942-ben készült el.
Forrás: MTI