Kevesebb mobil kerül piacra a válság miatt
A legvisszafogottabb becslések szerint majdnem négy százalékkal kevesebb új mobiltelefont adnak el jövőre, de a visszaesés akár 27 százalékos is lehet 2008-hoz képest a The Financial Timesnak nyilatkozó elemzők szerint.
2008. október 28. kedd 13:08 - Hírextra
A londoni gazdasági napilap szerint tavaly 15 százalékkal 1,15 milliárdra emelkedett az eladott új mobilok száma, és idén is még tíz százalékkal bővül a piac, ami az első néhány hónap jó eredményeinek köszönhető.
A növekedés az utóbbi 15 évben csak egyszer, 2001-ben torpant meg, amikor négy százalékkal esett vissza az új készülékek eladása, jövőre pedig megint nehéz éve lehet a magas növekedési rátákhoz hozzászokott iparágnak: a nemzetközi pénzügyi válság miatt a telített nyugati piacokon sokan inkább nem cserélik korszerűbbre a készüléküket, és lelassul a növekedés a fejlődő országokban, ahol a legtöbb vásárlónak korábban nem volt mobiltelefonja.
Andrew Griffin, a Merrill Lynch elemzője szerint 2009-ben világszerte öt százalékkal esik vissza az új készülékek eladása. Rod Hall, a J.P. Morgan szakértője szerint legalább 3,9 százalékos lesz a csökkenés. Vincent Rech, a Société Générale elemzője szerint ha a világgazdaság stagnálni fog jövőre, akkor a visszaesés a 27 százalékot is elérheti - írja a The Financial Times.
A legnagyobb gyártó, a finn Nokia már az idei harmadik negyedévben is szokatlan eredményeket produkált: jelentősen zsugorodott a profitja, esett az árbevétele, piaci részesedése pedig 40-ről 38 százalékra csökkent. A világgazdasági lassulás a Sony Ericcsont sem kímélte: a japán-svéd gyártó a harmadik negyedévben 25 millió euró veszteséget termelt.
Forrás: MTI