Kiváló teljesítményű és gazdaságos motorok az új C4-ben
HDi motorok továbbra is példaértékűek a kényelem és a környezetvédelem szempontjából. Az új C4 motorválasztéka még soha nem látott arányban vonultat fel Airdream-minősítéssel ellátott változatokat. Idetartozik minden 1,6 literes HDi motor : a 92 és a 110
2008. november 3. hétfő 15:43 - Hírextra
A 6 fokozatú kézi váltóval szerelt, 2 literes HDi motor továbbfejlődött, hogy immáron a jövőbeli európai normának, az úgynevezett "Euro V"-nek is megfeleljen. Ez a részecskeszűrővel felszerelt, új HDi 140-es motor, mely alapfelszereltségként tartalmazza a részecskeszűrőt, rendkívül rugalmas használatot és dinamizmust kínál, miközben a környezetet is jobban óvja. Teljesítménye 103 kW-ig (vagy 140 LE CEE) növelhető. Hitelesített fogyasztása vegyes használat esetén 5,3 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig mindössze 140 g /km.
A többi dízelmotor - a HDi 92 és az MCP6 váltóval szerelt verziókban részecskeszűrős HDi 110 - bevált menettulajdonságai megmaradtak, és mindemellett ökológiai mérlegük is javult.
Ezeket az előrelépéseket a Michelin Energy Saver® gumik alkalmazása tette lehetővé, melyek gördülési ellenállása rendkívül alacsony. A gumik 16 hüvelykes felnivel állnak rendelkezésre.
A HDi 92 és a részecskeszűrős HDi 110 motorok szokásos fogyasztása tehát csökkent; az ilyen gumikkal felszerelt változatok fogyasztása vegyes használat esetén immáron 4,4 l/100km (HDi 92, kézi váltóval szerelt, részecskeszűrős HDi 110, illetve elektronikusan vezérelt, hatfokozatú kézi sebességváltóval (MCP6) szerelt, részecskeszűrős HDi 110). CO2-kibocsátásuk 117, illetve 118 g/km-re csökkent.
Az új benzinmotorokA C4 a BMW Csoporttal partnerségben kivitelezett 2 új benzinmotorral is szerelhető, melyek az "EP" motorok családjába tartoznak. Ez a márka első olyan autója, amelyben az ebből az együttműködésből született motorok találhatók. Kínálatában szerepel a VTi 120, amely az 1.6i 16V motor helyébe lép, és a THP 150, amely a 2.0i 16V motort váltja fel.
A két új erőforrásban ötvöződik a kiváló teljesítmény, a kényelmes vezetés és a gazdaságosság, fogyasztásuk és CO2-kibocsátásuk pedig érzékelhetően alacsonyabb lett.
C4 VTi 120: dinamizmus és gazdaságosságA VTi 120 motor teljesítménye javult, ami többek között a szívási fázis optimális kezelésének köszönhető, így a nagyobb erőt kisebb fogyasztással és CO2-kibocsátással párosítja.
Az 1598 cm3 hengerűrtartalmú C4 VTi 120 6000 ford./perc fordulatszámon 88 kW (vagy 120 LE CEE) teljesítményt ad le. Maximális nyomatéka 4250 ford./perc fordulatszámon 160 Nm.
Tulajdonságainak köszönhetően határozottan kényelmesebb vezetést kínál, és folyamatosan nagy motornyomaték áll rendelkezésre. A 2500 és 5750 ford./perc közötti tartományban a maximális nyomaték 90%-a vagy annál több is rendelkezésre áll.
Az 5 fokozatú kézi sebességváltóhoz kapcsolt motor vegyes fogyasztása 6,7 l/100 km (CO2-kibocsátása: 159 g), ami a leváltott, korábbi motorhoz képest 6%-os csökkenést jelent.
Ez a motor 4 fokozatú automata sebességváltóval is szerepel a kínálatban. Vegyes fogyasztása ekkor 7 l/ 100 km, CO2-kibocsátása 165 g/km.
A VTi megnevezés a "Variable valve lift and Timing injection" kifejezésből ered, ami változó szelepemelést és -vezérlést, vagy folyamatosan változó vezérlést jelent.
E motor alumínium blokkból és hengerfejből álló 16 szelepét folyamatosan változó vezérlésű szívóoldali és kipufogó oldali vezérműtengelyek mozgatják.
A szívóoldali szelepek emelése változó, ami lehetővé teszi a szelepek nyitásának fokozatos, a vezető igénye szerinti szabályozását (gázadás).
E két karakterisztika egyesítése - a folyamatosan változó vezérlésű vezérműtengelyek és a változó szelepemelés - javítja a motor teljesítményét. Ebből következik, hogy a nagyobb rendelkezésre álló nyomaték révén a gépkocsi dinamikusabb lesz, különösen a leggyakrabban előforduló menetfeltételek esetén (fél terhelés mellett).
C4 THP 150: a teljesítmény, valamint az alacsony fogyasztás és károsanyag-kibocsátás nagyszerű szintézise
A közvetlen benzinbefecskendezésnek és a turbófeltöltő alkalmazásának köszönhetően az új THP 150 motor egyszerre nyújt magas szintű teljesítményt és alacsony fogyasztást.
Az új megoldás 5800 percenkénti fordulatszámon 110 kW (150 LE CEE) legnagyobb teljesítményt ad le. A maximális nyomaték 1400 ford./perc fordulatszámtól 240 Nm, és az érték egészen a 4000 ford./perc tartományig állandó marad. Ez a tulajdonság a HDi családba tartozó dízelmotorokéhoz hasonlóan kellemes vezetést garantál az alacsony és a magas tartományokban, annál is inkább, mivel a 156 Nm-es nyomaték már 1000 ford./perc fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Az új 6 fokozatú sebességváltóval (MCM típusú váltó, a BMP6 váltóéval azonos szerkezettel) összekapcsolt motor vegyes ciklusú fogyasztása 6,9 l/100 km (CO2-kibocsátása 164 g/km), ami majdnem 10%-os csökkenést jelent az előző erőforráshoz képest.
A THP 150 motor felépítése sokban egyezik a VTi 120-as változatéval.
Számos műszaki különlegességet vonultat fel, melyeknek köszönhetően a hengerűrtartalmához képest meglepő teljesítményt képes nyújtani. Az alkalmazott technológia, mely hasonlít a Márka által a HDi dízelmotorokban alkalmazott downsizing technológiához, előnyösebb, mint a hagyományos atmoszferikus motorok.
Ez az erőforrás két, a benzinüzemű C4 sorozaton eleddig még nem látott technológiát alkalmaz: a közvetlen benzinbefecskendezést és a turbófeltöltőt.
Ez a THP (Turbo High Pressure) motor közvetlen szekvenciális befecskendezéssel rendelkezik, melyet nagy nyomású szivattyú táplál. A turbófeltöltővel összekötött szerkezet folyamatosan változó vezérlésű szívóoldali vezérműtengellyel rendelkezik.
E motor főbb jellemzői a következők:
Közvetlen befecskendezés, melynek köszönhetően a nagy fajlagos teljesítmény mérsékelt fogyasztással párosítható.A nagy nyomást a szívóoldali vezérműtengely végére szerelt szivattyú biztosítja. A maximális, 120 bar-os nyomásnak köszönhetően a befecskendezők közvetlenül az égéstérbe, az egyenletes elosztás érdekében oldalról permetezik be a keveréket. A kompresszióviszony 10,5 / 1.
Twin-Scroll típusú turbófeltöltő, melynek különlegessége, hogy a kipufogókönyökben párosával egyesíti a gázcsöveket (1-4. és 2-3. sz. hengerek).
A turbina nagyfokú reaktivitásának biztosítása érdekében ez optimális módon teszi lehetővé a gázáramok keverését, és ennek következtében a reakcióidő jelentős csökkenését. A turbó akár a 200 000 ford./perc fordulatszámot is elérheti, elektronikusan vezérelt leszabályozási nyomása 0,8 bar. A feltöltés 1000 ford./perc fordulatszámtól érzékelhető.
A dupla vezérműtengelyes hengerfej, amelyben a szívóoldali tengely folyamatosan változó vezérlésű. Ezzel a változó vezérléssel javítható az alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nyomaték, valamint a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás optimalizálását is lehetővé teszi.
Szabályozott teljesítményű olajszivattyú, amely a mechanika optimális működéséhez éppen szükséges kenést biztosítja.
Ezzel a vezérléssel kb. 1%-kal csökkenthető a fogyasztás. A kenőrendszert ezen kívül egy, a szűrőbe beépített és egy termosztát által vezérelt víz/olaj cserélő egészíti ki, amely a gyorsabb felmelegedést és a megfelelő szintű hőmérséklet-szabályozást biztosítja, még rendkívül intenzív igénybevételkor is.
Kétrészes motorteknő alumínium hengerfejjel és karterfedéllel, ami rendkívüli merevséget biztosít és csökkenti a zajkibocsátást.
Forrás: citroen.hu