A betegszállítóknak több pénzre lenne szüksége jövőre
Több pénzt szeretnének a betegszállítók jövőre: a Magyar Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) azt tartaná reálisnak, ha az idei 5,6 milliárdról legalább 6,3 milliárdra növelnék a költségeik finanszírozására szolgáló zárt kassza keretét - mondta a sze
2008. november 11. kedd 13:16 - Hírextra
Bíró Ferenc az egyesület irányító szerve, az Országos Betegszállító Szolgálat központjában, Székely Tamás egészségügyi miniszterrel folytatott megbeszélését követően úgy fogalmazott, hogy a jövő évi büdzsében tudomása szerint 5,8 milliárd forintot terveznek erre a célra, amely "csak a vegetációra elég".
Szavai szerint az üzemanyag árának csökkenése, járműveik mozgásának hatékonyabb ellenőrzése, szervezése enyhítette, s tovább enyhítheti ugyan a betegszállítók finanszírozási problémáit, de a céljuk az eddig elért szolgáltatási szint fenntartása, s lehetőség szerint növelése. Ehhez fejleszteniük kell az országos irányító rendszerüket, elő kell teremteni a huszonnégy órás szolgálat fedezetét, az állomány képzéséhez szükséges forrásokat is.
Székely Tamás arra hivatkozva, hogy még nincs elfogadott költségvetés, konkrét számokat nem kívánt közölni. Annyit jegyzett meg, hogy az Országgyűlés egészségügyi bizottsága kedden tárgyalja az ágazatot érintő pénzügyi terveket.
A miniszter, aki Pécsváradon megtekintette az MBOE irányító központját, elmondta, hogy a szolgáltatás ésszerűsítésére, a felesleges párhuzamosságainak kiszűrésére támogatja egy országos betegszállítási irányító központ létrehozását.
A mentés és a betegszállítás ez év elején vált ketté. Azóta az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött betegszállítók viszik kórházakba, szakrendelésekre, kezelésekre, vagy ellátás után haza azokat a betegeket, akiknek állapota nem igényel szakkíséretet, orvosi felügyeletet. Az OEP-pel kötött megállapodás értelmében 100 forintot kapnak kilométerenként, de mivel az 5,6 milliárd forintos kassza zárt, a betegforgalom növekedésével előfordult, hogy a tarifa év közben 92 forintra csökkent.
A betegszállítók nyáron az üzemanyagok korábbi áremelésével is összefüggő, növekvő anyagi terheik miatt a kilométerdíj 25-27 százalékos emelésére tettek javaslatot a szaktárcának.
A betegszállítást országosan 90 magánvállalkozás mintegy 630 járművel végzi, ebből az MBOE-nek 75-en tagjai 575 autóval. Az egyesületbe tömörült cégek idén év végéig becslések szerint 2,4 milliós betegforgalmat bonyolítanak le, melynek során autóikkal 40 millió finanszírozott, úgynevezett hasznos és 20 millió, többletkilométert tesznek meg.
Forrás: MTI