Négy kerék helyett két lábon
Amint berobbant a gazdasági válság, egyre több autógyár volt kénytelen leállni a termeléssel. Ehhez képest most mindenki arra biztatja a vevőket, hogy még idén vegyenek új autót, mert most még olcsóbb lesz, mint jövőre. Kérdés, hogy akkor mi lesz drágább.
2008. november 26. szerda 18:59 - Molnár Miklós
Azzal riogatnak minket, hogy ha netalántán éppen új autó vásárlása előtt állnánk, akkor azt gyorsan rendezzük le, mert már csak egy hónapunk van életünk legjobb üzletének megkötéséhez. A bűnbak most éppen a "Nyugat". A spekulánsok rájuk fogják, hogy szükség lesz az emelésre. A hivatalos indoklás szerint kint drágábbak lesznek az autók, és mivel nálunk majdnem a legolcsóbbak az árak az európai átlaghoz képest, ezért drasztikus emelésre kell számítani.
Hazai kereset 2008-ban
Január-szeptemberben a nemzetgazdasági átlagos nettó kereset 120 100 Ft volt, ezen belül a fizikai foglalkozásúaké 89 500 Ft-nak, a szellemi foglalkozásúaké 154 200 Ft-nak felelt meg.
Ez akár még igaz is lehet. Bár egész biztos, hogy nem véletlen éri meg néhányaknak átmenni Németországba, vagy Szlovákiába új autót venni. Ott még a hazai viszonylathoz képest is kedvezőbb adózási feltételek mellett lehet gépjárműhöz jutni. Az átlagos kereseteket tekintve azonban korántsem hasonló a helyzet. Néhány évre visszamenőleg az Európai Uniós fizetésekhez képest negyed-, vagy ötödannyit keres egy magyar dolgozó, évente. Ha így nézzük, akkor az olcsóbb vételár annyival már nem is olcsóbb. Sőt!
VisszaesésA gazdasági válságnak köszönhetően több gyárban is beszüntették, illetve felfüggesztették az autók összeszerelését. Többek között így tett az Opel, a Skoda, a GM, illetve a Renualt csoport tagja, a Dacia is.
Amellett, hogy nem készülnek újabb példányok, a vásárlási kedv is megcsappanni látszik. Ez az új hozzáállás Amerikában a legszembetűnőbb. Az egész évet tekintve nagy visszaesésről lehet beszélni, de mindeddig a szeptember, illetve az október, jelentette a mélypontot a kereskedelem számára. A Chrysler és a Ford mintegy 30 százalékos, a General Motors 16 százalékos bevételcsökkenéssel számol a 2007-es évhez képest.
Más források szerint egyértelműen az október volt a legrosszabb minden tekintetben. E kimutatás szerint a GM majdnem feleannyi autót tudott eladni, mint szeptemberben. Igaz, ezzel még mindig "kamionhosszal" veri az amerikai, sőt a német mezőnyt is: 170 ezer darabos értékesítésével még mindig kétszer olyan sikeres, mint a nyugat-európai konkurencia.
Nemrég még a Toyota volt minden idők legígéretesebb autós cége. Ma azonban már ők is jelentős recessziós mutatókat tudhatnak magukénak. A japán óriás körülbelül 26 százalékot esett vissza az elmúlt hónapban.
A drasztikus visszaeséseknek köszönhetően egyes gyárak a második világháborús termelési színvonalukat is csak nehezen érik el, a teljes amerikai piacot pedig a 80-as évek elejének környékére vetik vissza. Ezt bizonyítja az is, hogy Los Angeles környékén már halomban állnak a felhalmozott és el nem adott autók, s az újakat már nincs hova tenni.
Közelebb
VDA
A Német Autóipari Szövetség (Verband der Automobilindustrie) határozza meg, hogy melyek a helyi autógyártás sarokpontjai. A VDA írja elő azokat a szabványokat is, amelyeknek meg kell felelni ahhoz, hogy valaki autót adhasson el a német piacon. Ez a szabvány a cég vezetésére, illetve a termékekre, valamint a folyamatokra is kiterjed.
Nézzünk kicsit körül a kevésbé távol álló német piacon is. A nyugati gyárak közül az Audi volt az egyedüli, amelyik többet tudott értékesíteni saját termékéből, mint kollégái. Összességében közel 10 százalékos csökkenést zsebelt be a teljes gárda.
A legrosszabban a bajor cég áll: a BMW 60 százalékos visszaesése miatt további termeléscsökkenést fontolgat. Az Opel is hasonló lépésekre kényszerülhet, októberben is be kellett fagyasztania az eisenachi üzem gyártósorain zajló munkákat, s a helyzet az újraindítás óta sem javult sokat.
Okok és találgatásokElemzők szerint az eladások csökkenésének oka egyértelműen a gazdasági válság. Az emberek vagy egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen jutnak hitelekhez - ahogy ezt már egy korábbi cikkünkben is
leírtuk. A hitelképtelenség mellett az is megfigyelhető, hogy alapvetően csökkent a hajlandóság a nagyobb lélegzetvételű beruházások iránt.
A jövő évre predesztinált áremelkedés hivatalos okáról már beszéltünk. De lehet más is a háttérben. Elképzelhető, ez a rémisztgetés csak egy újabb reklámfogás arra, hogy mindenki most vegyen autót, és így az egész éves teljesítmény valamelyest még felhúzható 2008 végére. Ez talán még a jobbik eset lenne.
Az mindenesetre biztos, hogy nem vagyunk jó helyzetben. Ez idővel nem abban mutatkozik majd meg, hogy nem tudunk magunknak négy, öt, vagy hétévente új autót venni, hanem elképzelhető, hogy már a kenyérvásárlással is gondjaink lehetnek.
Ne legyen így, de jobb félni...