Él, vagy vezet?
A biztosítás-ipar tucatnyi új autót és kisteherautót nevezett meg a legbiztonságosabb autók listáján. A Ford Motor Co. és a leányvállalata Volvo vezet, felhasználva a túlpörgés elleni új technológiát (ART).
2008. november 29. szombat 07:29 - Molnár Miklós
A listán az előbb említett két cég indította legtöbb járművét, összesen tizenhatot. A második helyen a Honda áll tizenhárom versenyzővel.
2009-ben hetvenkét autó, kisteherautó és sport terepjáró nyerte el a teljesen biztonságos címet, ami több mint kétszerese az idei évben és háromszorosa a 2007-ben kiosztott címeknek.
Helyzetjelentés
ESC
Az elektromos stabilizáló rendszer észleli, ha a vezető elvesztette uralmát az autó fölött és automatikusan fékezni kezdi a kerekeket azért, hogy stabilizálja az autót és elkerülje a felborulást. Segít a motorosoknak, hogy ne csússzanak meg a jeges, sima úton és, hogy megőrizzék egyensúlyukat mikor egy váratlan akadályt kell kikerülniük.
"Az idei év nyerteseinek magas száma mutatja, az autógyártók nagy erőfeszítéseket tettek azért, hogy a gépeket biztonsági szempontból jelentős mértékben fejlesszék." - mondta a Biztosítási Intézmény elnöke, Adrian Lund.
A kiválasztott autók a legjobbak az utasvédelemben, mind a frontális, mind az oldal-, illetve hátoldalirányú ütközések esetén. A nevezés alapfeltétele volt, hogy a járművek el legyen látva úgynevezett elektronikus stabilizáló rendszerrel (ESC).
Az IIHS (Biztosítási Intézmény a Biztonságos Utakért) véleménye szerint az elektromos stabilizáló berendezés már alap felszerelés gyakorlatilag az összes új hobbiterepjárónál, és benne van a 2009-es személyautó modellek háromnyegedében is.
A
Ford listáját a
Fusion és a Mercury Milan középméretű gépkocsijai vezetik, amelyek esetében választható az ESC. Utánuk jön a Ford F-150 kisteherautó, Ford Edge és Ford Flex középméretű sport- és haszonjárművek, valamint a Ford Escape és a Mercury Mariner. A listán szerepelt a Mazda Tribute is, amely az Espace és a Mariner alapjaihoz hasonlító konstrukción nyugszik.
A Ford vezérigazgatója, Alan Mulally a kormányzati támogatással kapcsolatban azzal érvelt, hogy az autógyártók már most is biztonságos járműveket gyártanak.
"Minden évben javítani fogjuk a minőséget, a benzin felhasználás hatékonyságát, az autók biztonságosságát és fenn fogjuk tartani a termelést, hogy a legjobb minőséget kínálhassuk a fogyasztóknak." - mondta Mulally.
A listaA
Hondának és az
Acura csoportnak szinte minden kategóriában volt induló versenyzője, még a legnépszerűbb járműveit is benevezte, úgymint a Honda Accordot, a 4 ajtós, választható ESC-s Honda Civicet, az Acura MDX és RDX terepjárókat, valamint a szintén választható ESC-s Honda Fit-et. A Fit lett az első miniautó, amely biztonsági kitüntetést kapott.
A
Volkswagen AG és az
Audi kilenc járműve szerepelt a listán, többek között a Jetta, Passat és az
Audi A3, A4 , valamint az A6.
A
General Motors és a Toyota nyolc autója képviselte a társulást. A GM benevezte a Cadillac CTS-t és a Buick Enclave-t, a Chevrolet Traverse-t, a GMC Acadia-t és a Saturn Outlook nagy terepjárókat.
A
Toyota legjobban szereplő autói a Toyota Corolla, a RAV4, a Tacoma, a Tundra és a Scion xB voltak.
Előnyök és követelésekTanulmányozva ezeket a díjakat, a fogyasztók össze tudják hasonlítani a járműveket anélkül, hogy át kellene nézniük a komplett teszteket. Az autógyártók szem előtt tartják az intézmény előírásait.
Az intézet támogatja, hogy a túlpörgésgátló technika (ART) mielőbb az alapfelszerelések között legyen, csakúgy, mint az ESC. Legnagyobb sajnálatukra azonban a kormány csak 2012 után tenné kötelezővé e berendezések használatát.
Egyelőre úgy látszik, hogy e módosítások valóban az utazó közönség érdekeit szolgálják majd.
Tetszik, ízlik, kérjük!
Forrás: msnbc.msn.com