A legtöbb panasz
A legtöbb panasz a gazdasági, a pénzügyi és a szociális területről érkezett az idén az állampolgári jogok országgyűlési biztosához, azonban nagyon erőteljes a rendőrséggel szembeni panaszkodás is. Erről Szabó Máté szerdán évértékelő sajtóbeszélgetésen szá
2008. december 17. szerda 12:44 - Hírextra
Az eseményen kiosztott összegzés szerint január 1. és november 30. között 4.227 ügy érkezett az ombudsman irodájához, 367-tel több, mint a múlt év hasonló időszakában. Az ügyekben 5.601 panaszt fogalmaztak meg, ez a szám 673-mal magasabb a tavalyinál.
Az adatok szerint az idén sikerült befejezni a 2006-ban érkezett panaszok kivizsgálását, és ezzel megtörtént az, ami 1997 óta nem volt tapasztalható: nincs a tárgyévet megelőző év előttről panasz a hivatalnál. A jelentéssel lezárt ügyek száma az idén meghaladta a 180-at. Emelkedést mutat a civil szervezetek által benyújtott panaszok száma is.
A 2008-as év kiemelt témái közé tartoztak a gyermekjogok, továbbá a sztrájkjoggal, a gyülekezési joggal, valamint a hajléktalanok élethez és emberi méltósághoz való jogával kapcsolatos kérdések.
Szabó Máté úgy fogalmazott: ahol nincs panasz, ott az emberek félnek panaszkodni, ahol viszont túl sok van, ott nagy a baj. A középút a jó, és Magyarország valahol itt van - tette hozzá. Megjegyezte, hogy uniós szinten sem tartozik Magyarország a "legpanaszosabb" országok közé.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa hangsúlyozta, hogy ajánlásai sok esetben érték el a kívánt hatást. Példaként említette, hogy a tüntetéseknél a rendőrök jóval visszafogottabban jártak akkor, ha jelen voltak az ombudsman munkatársai is.
A sztrájkjoggal kapcsolatban úgy vélte, hogy a vonatkozó, húsz évvel ezelőtti jogszabályt igen sok helyen ki kellene egészíteni. Kitért arra: örömmel fogadná, ha létrehoznák a gyermekombudsman intézményét.