Az MSZP szerint minden faja az oktatásban
Az MSZP szerint bár az ország nehéz gazdasági helyzetben van, az oktatás idei pozíciói nem rosszak - közölte Tatai-Tóth András, a szocialista párt oktatási munkacsoportjának vezetője keddi budapesti sajtótájékoztatóján.
2009. január 6. kedd 12:00 - Hírextra
Tatai-Tóth András sajtótájékoztatóján elmondta: a költségvetésből 27 milliárd, uniós forrásokból pedig csaknem 100 milliárd forint jut az Új Tudás programban megfogalmazott célokra. Kiemelte ezek közül a leghátrányosabb helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok pótlékát, az osztályfőnöki pótlék megemelését, valamint a szakképzés megújítását.
Szólt arról is, hogy az Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal által készített Zöld Könyv ajánlásai alapján a közoktatás szereplőinek bevonásával szeretnék formálni idén az oktatáspolitikát. A legfontosabb témák között említette az alsó tagozaton a bukásmentesség, a falusi kisiskolák feladatellátásának, az önkormányzati iskolafenntartás tapasztalatainak áttekintését, a pedagóguspálya rehabilitációját, a pedagógusképzés és továbbképzés átalakítását, valamint a bérezés reformját.
Tatai-Tóth András azt mondta, hogy a pedagógusképzés nem a felsőoktatás belügye, azt alá kell rendelni a közoktatás igényeinek.Külön szólt az önkormányzati iskolafenntartás tapasztalatainak összegzéséről, az oktatásfinanszírozás radikális átalakításáról.
A kormánypárti politikus kifejtette: ha az alapfeladatokat nem tudja ellátni a közoktatás rendszere, akkor változtatni kell. Ez kétharmados többséget igényel, tehát a kérdésben politikai együttműködésre is szükség lesz - jegyezte meg.
Sió László, a Fidesz oktatási műhelyének vezetője az MTI-nek azt mondta: úgy tűnik, hogy a parlament kormánypárti széksoraiból rózsaszínűbbnek látszik a világ, mint amilyen valójában. Szerinte a közoktatási intézményeket fenntartó önkormányzatok egészen másként látják a költségvetést, mint Tatai-Tóth András. Kifejtette: évek óta változatlan a közoktatási támogatások számítási alapjául szolgáló összeg, amely idén kismértékben még csökken is.
Sió László szerint már ez önmagában hatalmas reálérték-csökkenést eredményez, s ehhez hozzájárul még az új finanszírozás bevezetése, amely minden évben - óvodával együtt - négy évfolyamon nominálisan is csökkenti az egy gyermekre jutó állami támogatást.
Ennek következménye eddig is jól látható volt, s a következő évekre is megjósolható - jegyezte meg, hozzátéve: több ezer óvodát, iskolát szerveztek át, zártak be, és több mint 10 ezer pedagógus veszítette el állását. Ebben a helyzetben lehet néhány ezer forintos pótlékemeléssel "dicsekedni", de Tatai-Tóth András is jól tudja, hogy az osztályfőnöki munka elismeréséhez ennél lényegesen nagyobb kiegészítő támogatásra lenne szükség. Ez az emelés a napi működési problémákon nem segít, inkább csak bőszíti az iskolafenntartókat és a pedagógusokat - vélekedett.
Forrás: MTI