Légszennyezés miatt korlátozzák a forgalmat- Folyamatosan frissítve
A szálló por magas koncentrációja miatt vasárnap 11 órától életbe lép a szmogriadó Budapesten; az intézkedés visszavonásig érvényes - közölte a főpolgármester kora délelőtt. Demszky Gábor elrendelte a gépjárműforgalom korlátozását Budapest egész területér
2009. január 11. vasárnap 11:26 - Hírextra
Tarlós István egyfelől örömtelinek nevezte, hogy a főpolgármester gondol a budapestiek egészségére, másfelől véleménye szerint az örömbe üröm is vegyül.
Azoknak a tízezreknek nyilván nem csupa öröm lesz az intézkedés, akik a városba vasárnap szeretnének majd vidékről visszajönni, és ha páros rendszámú az autójuk, akkor megbünteti őket a rendőr. Esetleg a hét közepéig nem tudnak rendesen élelmiszereket, egyéb árukat szállítani, nem tudnak költözködni - fejtette ki a fideszes politikus.
Véleménye szerint korábban kellett volna megszervezni, felkészíteni a lakosságot, az kevés, hogy egy nappal előtte figyelmeztetnek.
A frakcióvezető emlékeztetett: majdnem húsz éve volt a főpolgármesternek arra, hogy foglalkozzék olyan problémákkal, mint a teherautó-forgalom szabályozása, parkolási gondok, vagy például a finom por probléma, amire annyiszor felhívták a figyelmét, és ezeknek a kérdéseknek a rendezésében szinte semmi nem történt.
"Szeretném felhívni a főpolgármester úr figyelmét, hogy a jövőben a környezetterhelést tovább fokozó problémák megoldásán praktikusan kéne törnie a stábjának a fejét. Itt gondolok például arra a finom por problémára, amire húsz éve hiába figyelmeztetik a főpolgármester urat" - mondta Tarlós István.
Alkotmányosan aggályos lehet egy rendelkezés bevezetése, ha az embereknek nincs módjuk megismerni azt, illetve felkészülni annak betartására - mondta Kolláth György alkotmányjogász az MTI érdeklődésére vasárnap.
Az emberek nem a hírműsorokból szoktak értesülni alapvető jogaikról és kötelezettségeikről, és többnyire nem várható el tőlük, hogy órákon belül átalakítsák életviszonyaikat - tette hozzá.
Nincs például minden családban két autó, páros, illetve páratlan rendszámmal, de a Budapesten átutazóktól vagy hét végére a fővárosba autózóktól sem biztos, hogy elvárható az efféle helyi rendelkezések nyomon követése - jegyezte meg a szakértő, aki ugyanakkor elmondta azt is, hogy hasonló rendelkezés Európa számos nagyvárosában létezik és működik.
Azzal kapcsolatban, hogy egyelőre úgy tudni, nincs szankciója a rendelkezés be nem tartásának, Kolláth György annyit mondott: ez is jogállami képtelenség, hisz az egyes rendőr intézkedése során dönthet úgy, hogy szóbeli figyelmeztetést alkalmaz, de ha egy rendelkezésnek általában nem alkalmazzák a szankcióját, akkor nem is nagyon várható el annak betartása.
BKV járatainak sűrítését szorgalmazza a vasárnap életbe lépett budapesti szmogriadó miatt a Levegő Munkacsoport, valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) - tájékoztatta a két szervezet, egymástól függetlenül, közleményben az MTI-t.
A VEKE rendkívüli menetrendek kidolgozását javasolja a szmogriadóval érintett munkanapokra. Álláspontjuk szerint a csúcsidőben még forgalomba állítható tartalékjárművek kihasználásával a fontosabb metró-, HÉV- és villamosjáratok sűrítése megvalósítható.
A buszforgalomban azonban szerintük "illuzórikus" lenne csúcsidei sűrítést kérni, mert január óta a buszok műszaki állapota miatt egyetlen munkanapján sem tudta a Paraméterkönyvben foglalt buszmennyiséget forgalomba állítani a közlekedési társaság.
Javasolják továbbá, hogy a reggeli csúcsidei közlekedési rend reggel 6 órától este 8 óráig legyen érvényben azokon a napokon, amikor a szmogriadó riasztási fokozata érvényben van.
Mivel a szmogriadó riasztási fokozata az új rendelet értelmében Budapesten rendszeres jelenség lesz, a BKV-nak kiszámítható és tervezett módon kell erre felkészülnie, a többletigényeket kiszolgálnia - közölte a VEKE.
Szükséges lépésnek tartják továbbá az agglomerációban élők utaztatása miatt a Volánbusz elővárosi járatainak sűrítését, illetve az elővárosi vonatokhoz több kocsi csatolását.
A szerelvényeknek legalább harminc percenként kellene követniük egymást minden vasútvonalon.
A Levegő Munkacsoport a járatsűrítés mellett megfontolásra ajánlotta a fővárosi vezetésnek, hogy a szmogriadó ideje alatt az autósok kedvezményesen használhassák a közösségi járműveket, ezzel is arra ösztönözve mindenkit, hogy ne autózzanak.
Forrás: MTI