Szombaton start
Rekordszámú résztvevő jelentkezett az idei Budapest-Bamako ralira, amelynek újdonságairól, részleteiről számoltak be az indulók, illetve bemutatták a legérdekesebb járműveket is csütörtökön a Hotel Intercontinental Budapest előtt.
2009. január 15. csütörtök 15:40 - Hírextra
Negyedik alkalommal rajtol szombaton reggel az 56-osok teréről a rali, amely nemcsak fura fazonok és autók futama, hanem nagyszabású jótékonysági akció is. A résztvevők mintegy 500 ezer-700 ezer euró összegű adományt visznek magukkal, amelyet afrikai falvak között osztanak szét.
A reggel kilenc órakor induló futam rajtvonalához 620-an állnak, hogy leküzdjék a 8700 kilométeres távot. A nemzetközi futamon negyvenöt ország képviselteti magát: az európai országokon túl Iránból, Kanadából, Indiából, Ausztráliából és Új-Zélandról is érkeznek résztvevők. Idén először Dél-Afrikából is jöttek versenyzők: ők repülővel utaztak Magyarországra, beszereztek egy autót és szombaton lényegében hazafelé indulnak.
Szabó Gál András, a futam fővédnöke és kitalálója az MTI-nek elmondta: a ralin verseny és túra kategóriában indulhatnak a résztvevők, akik külön útvonalon fognak haladni. A túra kategória könnyebb, inkább alkalmas városnézésre, míg a verseny kategória embert és járgányt próbáló tereprali lesz.
Hónapok óta nagy kérdés, hogy a Budapest-Bamako háromszoros bajnok csapatát, a szlovák Daniela és Juraj Ulrichot ki tudja letaszítani a trónról. Méltó ellenfelük lehet egy cseh csapat, amelynek tagjai veterán Dakar-versenyzők, de felkészültek a küzdelemre a magyarok is. Izgalmas verseny várható.
Idén először Bamako Spirit kategóriában nevezési díj nélkül indulhatnak azok, akik valamilyen kiemelkedő karitatív feladatot végeznek a futam során. Így került be a mezőnybe az az amerikai-magyar páros, amely saját fejlesztésű, napenergiával hajtott víztisztító berendezést visz kis afrikai településekre, vagy a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola diákjai, akik tolókocsikat szállítanak Bamakóba mozgássérült árváknak.
A Hungary For Africa gyűjtőakció keretében a bamakósok egy kamionnyi ruhát, játékot, gyógyszert és szerszámot juttatnak el a világ egyik legszegényebb országába - mondta Csollány Szilveszter a gyűjtőakció fővédnöke.
A Budapest-Bamako mottója - bárki, bármivel, bárhogy indulhat - minden évben vonzza a furcsa és szokatlan embereket és járműveiket. Ők a futam eredeti szellemiségét tartják életben, és színesítik a ralit. Az egyik legbizarabb jármű egy 1982-es Opel, amelynek oldalára kerékpárt szereltek, így ha leáll a motor, akkor emberi erővel, pedálozva is tovább haladhat az autó. Ezentúl rajthoz állnak régi mentőautók, Ladák, Daciák, egy 1971-es Citroen DS, egy 1961-es Csepel tűzoltóautó és két Ikarusz is.
A futam legfurcsább indulója a német Rolf Becker, akit hazájában csak D-Rolf-ként ismernek. Saját bevallása szerint foglalkozása verkliművész. Amúgy ő az, aki Trabanttal körbeutazta a földet. A kalandja Ausztráliában ért véget, amikor egy vonat széttörte autóját. Továbbá ő épített elsőként fékezőernyős Trabantot, lőfegyverrel felszerelt, terepszínű Trabant-harckocsit, és egyszer egy daruról a magasban lógatott Trabantban töltött több napot. Hírnevet akkor szerzett magának, amikor hamis rajtszámmal elindult az 1994-es Dakaron Trabantjával. Legendák szerint a szervezők megverték. Ő a csütörtöki sajtótájékoztatón azt mondta: "sikeres volt a futam, mi lettünk az utolsók".
A szervezők óvatosságra intették a futam résztvevőit, mert a mauritániai katonai puccs miatt feszült a helyzet az országban. Ezentúl a gázai krízis miatt tüntetésekre, megmozdulásokra lehet számítani. Míg Maliban kiújultak a harcok a felkelők és a kormányerők között.
"Még holnap a Külügyminisztériummal együttműködve kiadjuk a legfrissebb biztonsági jelentést és, hogy a résztvevőknek mire kell odafigyelniük" - tette hozzá Szabó Gál András.
Forrás: MTI