Az MDF hazudik
Több ponton is elmarasztalta az MDF-et és pártalapítványát az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a párt 2006-os és 2007-es gazdálkodásáról csütörtökön közzétett jelentésében: az ÁSZ szerint az MDF beszámolójának adatai nem mutattak megbízható képet a párt gazdálko
2009. január 22. csütörtök 17:13 - Hírextra
Az ÁSZ szerint az MDF beszámolójának adatai ugyan megegyeztek a főkönyvi könyvelés számláinak összevont egyenlegeivel, mégsem mutattak megbízható és valós képet a párt gazdálkodásáról és pénzügyi helyzetéről, mivel az összeállításnál nem érvényesítették a valódiság, teljesség, következetesség és lényegesség számviteli alapelveket.
A 2006-os bevételeknél problémát jelentett, hogy a beszámoló belső előírás nélkül tartalmazott több mint 152 millió forint év végi hitelállományt, továbbá adományokat, tagdíjakat is kimutattak az egyéb bevételek között. A 2007-es beszámoló kiadási oldalán mintegy 12,5 millió forint összegű hibát tárt fel az ÁSZ. A jelentés szerint az MDF a párttörvényben előírt nevesítést is elmulasztotta 2006-ban hat, 2007-ben négy támogatónál. Az MDF a helyszíni ellenőrzés megállapításai alapján a hibákat kijavította, a 2006. és a 2007. évi módosított pénzügyi beszámolót a Magyar Közlöny Hivatalos Értesítője 46. számában és internetes honlapján ismételten közzétette.
A számvevőszék rámutatott arra, hogy a párt bevételszerző tevékenysége során könyvviteli nyilvántartásai szerint betartotta a párttörvényben előírt gazdálkodási tilalmakat, de 2006-ban megszegte a forrásszerzési korlátozásokat, mivel 383.500 forint összegű névtelen adományt fogadott el. Az ÁSZ ezért azt indítványozta, hogy a párt 2009-es költségvetési támogatását ennyivel csökkentsék.
Az MDF egyéb bevételei szabályozott tagdíjfizetésből, egyéb hozzájárulásokból és adományokból, a tulajdonát képező tárgyi eszközök értékesítéséből és bérbe adásából, más szervezetekkel közösen használt ingatlanok rezsiköltségének megtérítéséből, valamint kamatbevételekből álltak - olvasható a jelentésben.
Az MDF a gazdálkodási és számviteli szabályozási rendszerét az előző ÁSZ-jelentés felhívása ellenére nem hozta összhangba gazdálkodási sajátosságaival, valamint a számviteli törvény előírásaival - írták, hozzátéve: a 2002 óta hatályos pénzügyi és gazdálkodási szabályzat továbbra sem felelt meg a központosított gazdálkodás rendjének. A pártigazgató feladatkörét ellentmondásosan szabályozták, a számviteli törvény 2007. évi módosítására új pénzkezelési szabályzatot léptettek hatályba, amelyben nem szabályozták a párt bankszámláinak forgalmi rendjét, a napi záró pénzkészlet nagyságát, a kártyás készpénzfelvétel előírásait, valamint a helyi pártszervek pénztárainak sajátos működési feltételeit.
Az ÁSZ felhívására módosított számlarend továbbra sem felelt meg a számviteli törvény előírásainak, mivel hiányos és hibás volt a kijelölt főkönyvi számlák köre, nem tartalmazta a számlaösszefüggéseket, a kapcsolódó analitikát és bizonylati rendet. A könyvvezetésben a számviteli szabályozási hiányosságok lényeges hibákhoz vezettek - jegyzik meg a jelentésben.
Mint írták, a helyi szervezetek gazdálkodási adatainak megyei szinten összevont könyvelése nem felelt meg a szervezetenkénti elszámoltatás követelményeinek. A számviteli törvény előírása ellenére nem biztosították a gazdasági események időrendi nyilvántartását, a leltározás egyik évben sem volt teljes körű, a zárási feladatokat hiányosan hajtották végre.
A belső kontrollok az ÁSZ szerint eredménytelenül működtek, mindezek következtében a szabálytalanságok ismétlődtek. A helyszíni ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ elnöke felhívta a párt elnökét, hogy intézkedjen többi közt a beszámolási és könyvvezetési szabályok számviteli törvényhez igazodó módosítására és a számviteli alapelvek érvényesítésére.
Az Állami Számvevőszék elvégezte az Antall József Alapítvány (AJA) 2006-2007. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzését is. Mint megállapították, a kuratórium működése - egy ülés kivételével - az ellenőrzött időszakban megfelelt az alapító okirat előírásainak.
Az alapító okirat módosításáig a főigazgató a szabályozásban megjelölt hatáskörét túllépte, mivel az AJA nevében a belső szabályzatokban megjelölt értékhatár felett is kötött szerződéseket, és a pénzügyi gazdálkodási szabályzat előírásától eltérően a kuratórium elnöke helyett gyakorolta a munkáltatói jogot az alkalmazottak felett - áll a jelentésben.
Hozzáfűzték: az AJA az ellenőrzött időszakban beszámoló készítési kötelezettségének a számviteli politikában előírt határidőn túl tett eleget. Az egyszerűsített éves beszámolók szerkezete megfelelt a vonatkozó számviteli jogszabályok előírásainak, azonban a 2006. évi beszámolót nem az alapító okiratban előírt határozatképes ülésen fogadták el a kuratórium jelen lévő tagjai, a 2007. évi beszámolóról pedig a vonatkozó jogszabály előírásától eltérően, a kuratórium nem döntött.
Az AJA az éves beszámolók elkészítése és a könyvvezetés során mindkét évben a valódiság és teljesség, 2007. évben továbbá az egyedi értékelés számviteli alapelveit sértette meg. Lényeges szintű hiba 2006-ban nem volt, de 2007-ben a hibák aránya meghaladta a lényegességi szintet (3,6 százalék), továbbá a számviteli politikában meghatározott jelentős összegű hiba mértékét is - összegez az ÁSZ által készített dokumentum.
Forrás: MTI