2024. november 22. - Cecília

A kormányzati luxusautókról

A Fidesz írásbeli kérdéseket akar feltenni Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek és Veres János pénzügyminiszternek, hogy megtudják: ki döntött arról, hogy a pénzügyminiszter 14 millió, államtitkára pedig 8 millió forintért kapjon új luxusautókat. A tárca kö
2009. január 26. hétfő 21:37 - Hírextra
Az MTI által megkérdezett alkotmányjogász szerint felső középkategóriájú gépjármű illeti meg a minisztereket a vonatkozó kormányrendelet szerint, de "semmi nem tiltja" a takarékoskodást az állami szférában.

Koszorús László (Fidesz) a Pénzügyminisztérium (PM) előtt újságíróknak arról beszélt, azt akarják, hogy nevezzék meg, ki a felelős az ügyletért, ki adott utasítást a luxusautók beszerzésére, illetve hogy miért kellett megkerülni a vásárláskor a törvényeket. Emlékeztetett rá, hogy a kormányfő októberben ígéretet tett a minisztériumok bútor-, telefon- és autóbeszerzéseinek leállítására. A politikus úgy fogalmazott, hogy Gyurcsány Ferenc a válság közepén türelmet kért, de most kiderült, hogy hazudott.

A képviselő közölte, "pofátlanságnak" tartják a vásárlást, amit ráadásul tudatosan rejtegetni próbáltak, hiszen a közbeszerzési törvény megkerülésével jutottak hozzá a két járműhöz. Hozzátette, hogy ezeket a központosított közbeszerzési rendszeren keresztül kellett volna megvásárolni, helyette viszont a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságán keresztül vették meg azokat.

Kérdésre válaszolva a politikus azt mondta, az ügyben jogszerűtlenségről nehéz beszélni, mert van lehetőség arra, hogy a tárca különböző szervein keresztül vásároljon járműveket, de az ügyletet és annak lebonyolítását ennek ellenére nem tartják etikusnak.

Koszorús László szombaton már tartott az autóbeszerzés ügyében egy sajtótájékoztatót, miután a Magyar Nemzet arról írt, hogy tavaly decemberben 14,2 millió forintért vásároltak egy háromezer köbcentiméteres Audi A6-os személyautót Veres János pénzügyminiszternek, Kovács Álmos szakállamtitkár pedig egy nyolcmillió forintos Volkswagen Passatot kapott.

Eddig csak erről a két autóról volt szó, a Pénzügyminisztérium hétfői közleményében viszont azt írta, hogy összesen négy autót vásároltak, így "többek között" lecserélték a miniszteri és az államtitkári gépkocsit is. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője az MTI-nek kérdésére azt mondta, hogy egy Audit és három azonos felszereltségű Volkswagen Passatot vásároltak.

A Pénzügyminisztérium közleményében hangsúlyozta, hogy a gépkocsik beszerzésénél az 1997 óta változatlan, érvényes jogszabályok szerint jártak el. A minisztérium egyik intézménye hirdette meg a nyílt közbeszerzési eljárást, a négy autó árát pedig a tárca saját költségvetéséből fedezte.
A PM azt is kiemeli, hogy az új autók beszerzéséről még 2008 közepén döntöttek, így a közbeszerzési eljárás kiírása és szerződés aláírása is jóval azt megelőzően történt, hogy októberben a válság elérte volna Magyarországot.

A minisztérium szerint azért volt szükség az új autókra, mert a régiek javítási költsége az elmúlt két év során megközelítette a 10 millió forintot, a járművek több mint 300 ezer kilométert futottak, egy részük futásteljesítménye pedig már elérte a 400 ezer kilométert. Mint írták, a miniszteri Audi például olyan mértékben megbízhatatlanná vált, hogy az is előfordult: hivatalos program során hagyta cserben a tárca vezetőjét, és másik autó kellett a program folytatásához, az államtitkári Audit pedig decemberben több alkalommal autómentővel kellett elszállítani.

Lövétei István alkotmányjogász - akit az MTI a gépjárműbeszerzés kapcsán keresett meg - azt mondta: jogszabályi előírások nem akadályozzák, hogy 14 millió forintnál olcsóbb autót vegyenek a miniszternek, ezt maga a beszerzéséért felelős kormányzati szerv határozza meg. A vonatkozó kormányrendelet szerint "felső középkategóriájú gépjármű" illeti meg a minisztereket - emelte ki.

Az eset, illetve a körülötte az ellenzék és a kormány között kialakult "politikai vihar" az alkotmányjogász szerint több szempontból is kifogásolható. Mint mondta, egyfelől ugyan "kicsinyes" felvetésről van szó, hiszen ez az összeg nem dönti romba a költségvetést, másfelől viszont az államnak igenis szolidabbnak kellene lennie, és ahogy például a holland miniszter megteheti, hogy biciklivel jár, úgy a magyar minisztereknek sem lenne muszáj a hétköznapi feladatai ellátása során nagy teljesítményű, extra felszereltségű autót igénybe vennie.

Szigorú szabály csak az olyan gépjárművekre van, amelyek védett személyeket, például a miniszterelnököt, az államfőt, az Országgyűlés elnökét, egyes rendvédelmi vezetőket szállítanak, illetve komoly fenyegetés esetén más személyek esetében is indokolt lehet a biztonságos autó. Egyébként az állami vezetők részére a vonatkozó jogszabályok - amelyek javarészt belső szabályok -, nem írnak elő feltétlenül olyan nagy teljesítményű és drága járműveket, amelyeket manapság a miniszterek használnak - magyarázta Lövétei István.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

Pelikán József
2009. január 28. 20:35
lökjétek ezt a 'harapovát má' a metró elé-alá! könyörgöm. :)
sharapova2008
2009. január 27. 06:02
Valóban arcátlanság,amiket a kormány a jelenlegi válsághelyzetben a luxusautókkal művel,mintha minden önkontrollját elvesztette volna...Az már viszont egy másik múltbeli kérdés,hogy Orbán hány autót használt és az mennyibe került az országnak...
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását