A városvezetés közbenjárását kérik a BKV-szakszervezetek
Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettesek közbenjárását kérte a BKV tizenegy szakszervezete azért, hogy elkerülhessék a sztrájkot, illetve hogy a HÉV kiszervezése lekerüljön a napirendről - tudta meg az MTI szerdán városhá
2009. február 4. szerda 20:15 - Hírextra
Tájékoztatásuk szerint döntően a kötöttpályás ágazatokban tevékenykedő érdekképviseletek jelezték a városvezetésnek, hogy a HÉV-üzletág kiszervezése kapcsán folytatott kollektív munkaügyi vita a hétnapos egyeztetés során "súlyosan eszkalálódott". Utalva arra, hogy a kiszervezés kapcsán a szakszervezetek végső eszköze a sztrájk, megjegyezték, hogy a tervezett elképzelésről érdemi párbeszédet szeretnének folytatni a főváros illetékes vezetőivel.
Az érdekképviseletek "megdöbbentő dolognak" tartják, hogy a január elején ez ügyben kezdődött vállalati belső egyeztetés, konzultáció során és a munkaügyi vita folyamatában sem kaptak egyetlen kérdésükre sem választ. A kiszervezéssel kapcsolatos anyagok, hatástanulmányok, létszámadatok még nem készültek el, s nincs olyan üzleti előterv sem, amely kimutatná a kiszervezés BKV Zrt.-re gyakorolt hatásait. A cégvezetéstől csak egy forgatókönyvet, menetrendet kaptak, amelyben a kiszervezés lépéseit rögzítették, s ehhez kérték a szakszervezetek támogatását.
A főpolgármester-helyetteseket tájékoztatva az érdekképviseletek leszögezték: "nem fedi a valóságot a munkáltató többször hangoztatott állítása, miszerint mindent elkövet annak érdekében, hogy tárgyalásos úton lehessen rendezni a megkezdett munkaügyi vitát". A lehetséges hatások ismeretének hiányában hiba lenne előzetes döntést hozni a HÉV-ágazat kiszervezésről - hangsúlyozták.
A szakszervezetek megjegyezték, hogy a mai gazdasági válság idején, ami kihat a BKV-re is, igen súlyos terhet jelentene a HÉV kiszervezésének 150 millió forintra és a cég holdinggá alakításának 500 millió forintra becsült költsége, ha mégsem valósul meg az egyszeri 30 milliárd forintos állami befektetés. Úgy látják, hogy "a menedzsment mindent egy lapra tett fel. Mi lesz akkor, ha ez az egy út valami miatt mégsem járható?" - tették fel a kérdést.
Nem értik az érdekképviseletek azt sem, hogy a főváros közlekedési rendszerének fejlesztési tervében szereplő elképzelés, a szentendrei és a ráckevei HÉV alagutas összekötése, az 5-ös metró, hogyan illeszkedik a HÉV kiszervezéséhez. Választ várnak arra is, miként kezelheti a közigazgatási határon belül közlekedő HÉV-et egy, a MÁV-val közösen létrehozandó elővárosi közlekedési társaság.
Nem látják biztosítottnak, hogy a BKV feldarabolása esetén, amit a vezérigazgató tervez, pusztán szerződésekkel fenntartható az integrált közösségi közlekedés. Az viszont biztos, hogy a HÉV-ágazat eszköz- és ingatlanállományának értéke több száz milliárd forint, ami komoly súllyal szerepel a BKV és a főváros vagyonleltárában.
A két főpolgármester-helyettes válasza rövidesen véglegesül. Ebben várhatóan nagy hangsúlyt kap majd Ikvai-Szabó Imre azon korábbi, az MTI-nek adott nyilatkozata, amelyben rámutatott arra, hogy a főváros, a kormány és a BKV vezetése hónapok óta egyeztet a cég helyzetének rendezéséről. Leszögezte, hogy az érdekképviseleteknek joguk van sztrájkolni, de ez gazdasági válság idején, amikor mindenhol megszorító intézkedésekre van szükség, aligha tűnik célszerűnek és a lakosság számára megmagyarázhatónak.
Forrás: MTI