2024. november 22. - Cecília

A legnagyobb világsztárra hatan voltak kiváncsiak

A Washington Post kísérlete igazolta, hogy semmi köze a tehetségnek a hírnévhez, azzal a ténnyel együtt, hogy az ember a világ legnagyobb sztárjai mellett is képes elmenni, ha azok nincsenek nevükkel reklámozva.
2009. március 4. szerda 19:19 - Pásztor Balázs
Bevezető

Képzeljük el, hogy a Guns and Roses, vagy Britney Spears Madonnával karöltve, rájuk egyáltalán nem jellemző felszerelésben kiülnének a Central Parkba, vagy a Nyugati aluljárójába, és zenélnének egy kicsit - természetesen minden előzetes bejelentés, és hírverés nélkül. Hogy mi történne? Senki nem venné észre őket. Még a legnagyobb rajongók is a másnapi újságok lapjairól értesülnének az esetről, hiába mentek volna el mellettük. Sőt!

Azon kevesek, akik megállnának meghallgatni az utca szavát, éles kritikákkal illetnék a sztárokat. Megjegyeznék, hogy itt és itt elrontotta, ő vagy az ő ismerőse sokkal jobban csinálja, pedig csak két éve gyakorol, vagy más egyéb kivetnivalót találnának a fellépőkben. Akik felfedeznének némi hasonlóságot, azok megjegyeznék, hogy mennyire rosszul imitálják a sztárokat, vagy például hogy „ez biztos nem Madonna, hisz ő ennél sokkal fiatalabb”. Ha pénzt gyűjtenének, akkor is csak néhány dollár, vagy pár ezer forint gyűlne össze. A legszörnyűbb az, hogy ez mind igaz.

A kísérlet

A Washington Post felkérésére a világ egyik leghíresebb hegedűművésze, Joshua Bell farmernadrágba, baseball sapkába és hosszú ujjú pólóba öltözve zenélt negyvenöt percet egy szemetesvödör mellett, Washington egyik legforgalmasabb metróállomásán, a L’Enfant Plazán. Január 12. volt ekkor, 7:51, reggeli csúcsforgalom. A világ hat közel legbonyolultabb darabját eljátszó világsztár hegedűtokjában mindössze 36 dollár gyűlt össze húsz ember adományából - pedig fellépésein percenként ezer dollárt keres.

Mindössze hatan álltak meg belehallgatni zenéjébe, és ezt nem lehet azzal magyarázni, hogy Amerikába nem szeretnék/ismernék őt. Ugyanis a három nappal azelőtti bostoni koncertjén minden jegy elkelt, annak ellenére, hogy a legolcsóbb is 100 dollárba került. Ráadásul egy eredeti, majd 300 éves Stradivari hegedűn játszott a mester, úgyhogy a hangzásra se lehetett panasz. A végén már azért is hálás volt, ha ránéztek - mondta később Bell, aki koronás uralkodók előtt szokott játszani.

Következtetés

Az egész kísérletből két fontos következtetést lehet levonni. Az első, hogy a tehetség önmagában semmit nem ér, ha nem párosul hozzá megfelelő reklám és hírverés. Lejárt a semmiből előbukkanó, visszahúzódó természetű őstehetségek ideje. Vannak helyette viszont bőséggel semmiből csinált tehetségtelen műsztárok, akik botrányaikkal tudnak csak a színpadon maradni.

De mindez a mi hibánk, ami alapja a második következtetésnek. Ezt megnézve mindenki meggyőződhet róla, hogy Bell igazi, tehetséges művész, nem valami felkapott művész-klón. De mi valahogy elvesztettük a szépérzékünket és az kell csak, amiről felismerjük, hogy ez a trendi, ezt diktálja a fogyasztói társadalom - vagy annak egy rétege.

Ezért vesztek ki a cigányprímások is, és ezért folyik műanyag nap-mint-nap a rádiónkból. Ha ezen tényleg változtatni akarunk, akkor hallgassunk meg jártunkban-keltünkben néhány utcazenészt: nagyobb tehetségek vannak köztük mint Madonna vagy Britney Spears - igaz ők nem csókolóznak egymással.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását