A tévedhetetlen pápa tévedett
A holokauszt-tagadó püspök pápai visszafogadása eddig is hatalmas botrányokat váltott ki, de most úgy néz ki, az egyház mindenkori rendjét is felborította. XVI. Benedek ugyanis bejelentette, hogy tévedett az ügyben, pedig a pápa dogmatikusan tévedhetetlen
2009. március 12. csütörtök 14:04 - Pásztor Balázs
Egyházi paradoxon
Anatéma*
Az egyházi kiközösítés szakszóval az anatéma. Ókori görög szóból ered, jelentése „visszavenni azt amit adtak”. Egyházi kapcsolatban először az Istennek bemutatott növényi vagy állati áldozatot jelentette, majd később büntetés lett, amellyel valakit a bűnei miatt bizonyos időre kirekesztettek a választott nép közösségéből és összes vallási gyakorlatából. A modern korra elszakítást jelent Krisztustól és kiközösítést az egyházból. Magyar fordításban „méltatlan arra, hogy létezzék”.
Az egyház egyik dogmája - alaptétele - közé tartozik a pápai csalhatatlanság, vagyis az egyházfő tévedhetetlensége. Ez alapján ő sosem téved, sosem hibázik, hisz Isten se tesz ilyet. Na, most vagy Isten vette le a kezét XVI. Benedekről, vagy Ő maga tévedett, de az biztos, hogy valami nagy dolog történt. Ugyanis a katolikus egyház külön levélben fogalmazza meg: ő és az egész Vatikán tévedett. Ez pedig nem lehet tévedés, hisz a pápa tévedhetetlen, így nem tévedhetett abban, hogy tévedett...
Konkrétan miről is van szó? Természetesen ismét Williamson püspökről - no meg három társáról -, akik holokauszt-tagadtak, ezért kiközösítették
(lásd keretes írásunk) őket az egyházból, majd XVI. Benedek visszafogadta őket. Ebből orbitális botrány keveredett, és végül a pápa is belátta, hogy csinálhatta volna ezt jobban is. Végül kijelentette, két dologban is tévedett. Egyrészt nem figyelt eléggé a világhálóra, hisz ott időben tudomást szerezhettek volna Williamson nézeteiről, másrészt "nem magyarázták meg kellő alapossággal" a kiközösítés visszavonásának okait, és azt, hogy pontosan mit is jelent az intézkedés - írja az Il Foglio című olasz lap. De menjünk bele egy kicsit jobban.
Zsidók, gázkamrák, holokauszt és a püspök.
Az hogy volt-e akkora holokauszt, vagy nem, az a mai napig nagyon komolyan vitatott kérdés. Azt senki sem tagadja, hogy a németek üldözték a zsidókat, és hogy táboraikban tömegével hullottak el. ”Csak” a mennyiségről és a módszerekről folynak ölre menő viták.
A pápa krónikus paphiány miatt vagy félezer egyházfit szólított újra a kereszt alá, és ebbe benne volt a Szent Pius társaság négy tagja is, akit húsz évvel ezelőtt tagadtak ki jogosulatlan felszentelésért. Csakhogy két napra rá, első televíziós interjújában Richard Williamson püspök tagadta a II. világháborús náci haláltáborok gázkamráinak létezését - így vonult be a köztudatba, mint „a holokauszt tagadó püspök”.
Williamsonnak egyébként nem ez volt az első nagy port kavaró elmélete: szerinte a Kennedy gyilkosság mögött is egy hatalmas összeesküvés van, és nem is repülőgép csapódott a Pentagonba (ami szintén nem egyértelmű ügy). Mindenesetre bocsánatot kért, de megjegyezte, hogy addig nem vonja vissza kijelentéseit, míg ellene nem talál bizonyítékokat.
Azonban a pápa nem reagált kellő gyorsasággal a hírre, így a 2006-os muszlim-vita után sikerült a teljes zsidóságot is magára haragítania. Természetesen nem mondhatta azt, hogy hiba volt Williamsont visszafogadni - hisz tévedhetetlen, és akkor beismerte volna tévedését, amit gyakorlatilag csak most tett meg -, így csak azt mondta, hogy ezt a nyilatkozatát a püspöknek vissza kell vonnia, és hogy az egyház ezt a az álláspontot természetesen elutasítja.
Az ügy szépen gyűrűzött tovább - feljelentés Németországban, lehetséges európai elfogatóparancs, zsidó-katolikus párbeszéd - és most a kijelentés: a tévedhetetlen pápa kijelenti hogy tévedett.
Mekkorák azok a hibák?
Az első megállapítás nagyon is igaz: az egész Vatikánnak többet kellene foglalkoznia a világhálóval - úgy talán nem csak az ehhez hasonló botrányokat lehetne elkerülni, hanem ha kissé haladóbb lenne a hozzáállás, akkor új híveket is lehetne toborozni. A magyarázatot meg külön megköszönnénk - amire valószínűleg a ma kiadásra szánt vatikáni levélben kerül sor -, ugyanis tényleg nem érti senki az egész kiközösítés (nem kitagadás!) és visszafogadás mai szemszögét.
Minden esetre XVI. Benedek nem túl népszerű pápa. Mint azt megírtuk,
a pápa ellen többször követtek volna el merényletet, több más vallással összekülönbözött és a vatikáni belviszályokat sem tudja megfelelően kezelni. II. János Pált túlszárnyalni lehetetlenség, megközelítése pedig nem megy. A legendás jóslat szerint két pápa lesz még: egy gyenge és egy akit megölnek. Ha ez igaz, akkor XVI. Benedek nem valószínű, hogy gyilkosság áldozata lesz.