"Minden álmom négy kerék"
Vasárnap rendezik meg a 60. Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság első futamát, az Ausztrál Nagydíjat, amelyet - a száguldó cirkusz irányítóinak új intézkedései miatt - éles viták előztek meg.
2009. március 25. szerda 14:46 - HírExtra
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) múlt kedden hozta meg óriási vihart kavaró döntését, miszerint az idei vb-sorozatban már nem a pontok, hanem a futamgyőzelmek száma határoz a világbajnok kilétéről. Az F1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) azonban olyan keményen tiltakozott a döntés ellen, hogy az erőteljes nyomás hatására a FIA meghátrált. A legújabb - kedden közzétett - verdikt szerint csak 2010-ben vezetik be a győzelmi szabályt.
Ezzel persze még nem merült ki az újítások, szabálymódosítások teljes tárháza: a versenyautók teljesen új aerodinamikai csomaggal kell rendelkezzenek az idén. Az istállóknak egyéb változásokhoz is kellett alkalmazkodni; a légterelő- és karosszériaelemek módosítása mellett újra visszatértek a sima futófelülettel rendelkező "slick" gumiabroncsok és jelentős változásként említhető az F1 új korszakát megteremtő hibrid-hajtási rendszer, a KERS megjelenése is. A Renault és a Ferrari már a Forma-1-es világbajnokság idénynyitóján, Melbourne-ben beveti a KERS-t. A hírek szerint a FIA három-négy verseny után dönti majd el, hogy szabad-e a továbbiakban használni a berendezést.
Fontos döntés az is, hogy a versenyidőszakban csak a pénteki két szabadedzésen lehet tesztelni a gépeket, hiszen a szombati tréning már az időmérőre való felkészülést szolgálja. Egy-egy pilóta a szezon során összesen nyolc motort használhat el, s amennyiben további, extra erőforrásra van szüksége, tíz hellyel csúszik hátrébb a rajtrácson.
Ráadásul a "diffúzor-ügy" is felborzolta a kedélyeket. Három istálló, a Toyota, a Williams és a Brawn GP a többiektől eltérően értelmezte az autók hátsó légterelőire, vagyis a diffúzorokra vonatkozó műszaki előírásokat, és ezzel előnyhöz juthatnak. Max Mosley FIA-elnök viszont leszögezte, hogy az FIA semmilyen kivetnivalót sem talált a Toyota és a Williams által alkalmazott megoldásban, azok nagyon ügyes találmányok, és megfelelnek a 2009-es új szabályoknak.
Ami pedig az évadnyitó futam, no meg a vb esélyeit illeti, az a viták hevében mintha egy kissé elhalványult volna. Nyilatkozgattak a pilóták, de a szabálymódosítások, a győzelmi szabály háttérbe szorította a tulajdonképpeni főszereplőket. Lewis Hamilton, a McLaren-Mercedes brit világbajnoka például azt mondta, hogy a gép még nincs teljesen készen, így a szezon elején nem is vár jobb eredményeket. A Renault, s főképp a kétszeres világbajnok Fernando Alonso viszont azt ígérte, hogy az idén újra harcban lesz az első helyért. A Ferrari sem tétlenkedett a téli szünet alatt, nagyon készülnek visszavágni a McLarennek a tavalyi vereségért.
Könnyen lehet, hogy a Brawn GP lesz a meglepetés-istálló az idén: a Honda, még tavaly decemberben jelentette be, hogy a gazdasági válság miatt kiszáll a száguldó cirkuszból. Hosszú ideig néma csend, aztán alig három héttel a szezonnyitó futam előtt mégis megmenekült a gárda: Ross Brawn, a versenyistálló korábbi brit igazgatója megvásárolta a csapatot, amely a jövőben Brawn GP néven versenyez majd. És láss csodát, elképesztően remek teszteredményekkel rukkoltak elő, s ma már többen titkos esélyessé léptették elő a csapatot.
Persze az F1-re mindig is jellemző volt a titkolózás és porhintés: mindenki panaszkodik, hogy nincs pénze, autója és "paripája". Aztán amikor feldübörögnek a motorok, a tömeg őrjöngeni kezd, elrajtolnak a gépek, és megkezdődődik a száguldás, már mindez a jótékony feledés ködébe vész...
Forrás: MTI