2024. november 22. - Cecília

Te jó ég, mi történik a Forma-1-ben?!

Hamilton? Felejtsük el! Massa? Räikkönen? Futottak még... Alonso? A mezőny második felében. Hogy kik indulnak az első sorból az idénynyitó Ausztrál GP-n a Forma-1-ben? Brawnék. Bizony. Te jó ég, mi történik a Száguldó cirkuszban? Az első időmérő után elem
2009. március 28. szombat 12:49 - Gedei Szilárd
Aki nem volt tisztában az idény eleji tesztek eredményeivel, az bizony nagyot nézett a 2009-es Forma-1-es világbajnokság első futamának, az Ausztrál Nagydíjnak az időmérő edzésén. Hová tűnt a világbajnok Lewis Hamilton? Hová tűnt a McLaren? És a Ferrari? Mi lett a nagyokkal? Alonso? Massa? Räikkönen? Egyikük sem került be az első hatba.

Ezt akartuk? Hát megkaptuk! Vége a "kétpólusú" Forma-1-nek!


Az Ausztrál Nagydíj rajtsorrendje
1. Button (Brawn 1:26.202)
2. Barrichello (Brawn 1:26.505)
3. Vettel (Red Bull-Renault 1:26.830)
4. Kubica ( BMW-Sauber 1:26.914)
5. Rosberg (Williams 1:26.973)
6. Glock (Toyota 1:26.975)
7. Massa (Ferrari 1:27.033)
8. Trulli (Toyota 1:27.127)
9. Räikkönen (Ferrari 1:27.163)
10. Webber (Red Bull 1:27.246)
11. Heidfeld (BMW-Sauber 1:25.504)
12. Alonso (Renault 1:25.605)
13. Nakadzsima (Williams-Toyota 1:25.607)
14. Kovalainen (McLaren-Mercedes1:25.726)
15. Hamilton (McLaren-Mercedes 1:26.454)
16. Buemi (Toro Rosso-Ferrari 1:26.503)
17. Piquet (Renault 1:26.598)
18. Fisichella (Force India-Mercedes 1:26.677)
19. Sutil (Force India-Mercedes 1:26.742)
20. Bourdais (Toro Rosso-Ferrari 1:26.964)
A Forma-1-ben ugyanis úgy látszik megtörtént a szakemberek által már évek óta óhajtott, mégis
meghökkentő látványt nyújtó átrendeződés. Vagy nevezzük őrségváltásnak? S ami a legontosabb: átmeneti borulásról van szó, vagy ez az új erősorrend fogja meghatározni az egész idényt?

Mivel az
új szabályok szerint az év közbeni tesztek lehetőségeit minimálisra korlátozták olybá tűnik: meg kell barátkoznunk a régi-új nevekkel, színekkel a mezőny közvetlen elején. A szombat reggeli időmérő edzésen ugyanis taroltak a Brawn GP autói - az utoljára 2006-ban pole-ból induló Jenson Buttonnal és a már-már nyugdíjas korú 36 éves Rubens Barrichellóval a volánnál.

A brit és a brazil az egész időmérőt uralta: az első, a második és végül a harmadik "felvonásban" is az élen voltak, mindössze a Williams (Nico Rosberg és Kitadzsi Nakadzsima) és a Red Bull (Mark Webber és Seb Vettel) tudtak lépést tartani a Ross Brawn "atomfizikus" által megálmodott és összerakott csapat szélvészgyors autóival.

Igen, az autóival. Ugyan Buttonnak és Rubinhónak is ott kellett ülniük a kocsikban, de ne játszuk a hülyegyereket: ez a Brawn autó kis túlzással bárkivel a volánnál ütőképes csomagot alkotna - akár
Baumgartner Zsolti is behuppanhatna ebbe az új csodadiffúzorral felszerelt gépbe és nagy valószínűséggel ő is harcban lenne a győzelemért...

Ki fogja őket megállítani?

Persze azoknak is igazuk van, akik óva intik a Forma-1-es vébét nyomon követő illetékeseket, hogy messze nem biztos ennek az erősorendnek a hosszú távú létjogosultsága. De ki fog itt fejlődni? A McLaren évek, sőt évtizedek nem tűnt még
ennyire gyengének (kellett nekik elszúrni a kocsi fejlesztését...), a Renault pedig szintén harmatgyengének tűnik. Sőt a Ferrari sem az igazi: a hetedik-kilencedik helyek még akkor sem tűnnek "igazinak", ha abban bizony igazuk van a megveszekedett ferrarisoknak: innen legalább a pontszerzésért harcban lehetnek majd a vörösök.

Jenson Button újra győzni fog? Először és utoljára ez a 2006-os Magyar Nagydíjon sikerült neki. Ha kíváncsi a brit egyetlen egyetlen győzelmére tekintse meg az alábbi videót!

Az idény első komoly erőpróbája, az
Ausztrál GP időmérője után azt is megállapíthatjuk, hogy a nagy dirrel-durral beharangozott KERS-rendszer (a fékekből származó energiát alakítja át plusz lóerővé) ugyan nagyon érdekes kis újítás, látványban és eredményben eddig messze nem hozta az elvártakat.

Erre feje tetejére állt erősorrendben csak tovább fokozza a káoszt a többi módosítás: bizony a slick gumikat és a szélesebb első- és keskenyebb hátsó szárnyakat meg kell még szoknia az emberi szemnek.

Szokatlan a szemnek

Hiszen aki vasárnap hajnalban bekapcsolja majd a tévét mit sem sejtve, bizony meg fog hökkenni a látványon. Az első sorban valami szokatlan, valami új lesz látható. Vajon a dobogón is? Mondjuk ki: ez a Brawn konstrukció ezzel az egyszerű fehér dizájnnal, a furcsa hátsó légterelővel és a teljesen sima gumival inkább hasonlít egy alsóbb kategóriás formulaautóra, mint egy komoly Forma-1-es gépre.

Egyetlen különbséggel. Pokoli gyorsak...

Az Ausztrál Nagydíj futamát vasárnap 8:00 órakor fogják rendezni Melbournben.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sport témában
Kijutunk-e a labdarugó világbajnokságra?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását