Tengerre száll a rekorder luxushajó
A tervezett 2010-zel szemben már idén ősszel elindul első karib-tengeri útjára a világ legnagyobb utasszállító hajója, az Oasis of the Seas.
2009. március 31. kedd 08:34 - HírExtra
A felszerelten 1,24 milliárd dollárba kerülő óriást (más forrásokban kétszer ennyi is szerepel) a finn STX Eu vállalat Turku-ban lévő hajógyárában Harri Kulivaara mérnök-igazgató tervei alapján 2006-ban kezdték építeni és 2008 év végén bocsátották vízre. 2800 finn, amerikai és görög tervező, szakmunkás és lakberendező közreműködésével készült és a berendezését Floridában egészítik ki - tudhatjuk meg a hajógyár és a turizmust szervező floridai cég honlapjairól.
A 16 emeletes Oasis of the Seas 2700 kabinjában 5400 utasnak van hely, akiket 2200 főnyi személyzet szolgál ki. A 354 méter hosszú, 64 méter magas és 46 méter széles hajó 9,2 méter mélyen merül a vízbe. Teljes térfogata 220 ezer regisztertonna (1 GRT = 2,8 m3). Vízkiszorítása - ami egyben a terhelt szerkezeti tömege, súlya - 100 ezer tonna, amiből 500 tonnát az úszómedencéjének a vize, 400-at a központi parkjának a talaja tesz ki. A hajómonstrum utazósebessége 22 csomó, kereken 40 km/óra.
Emeleteit nem a teste középvonalába, hanem az orrába és a két oldalára építették. Az így felülről nézve U-alakú építmény által közrefogott hatalmas "udvaron" fásított park, labdapályák, amfiteátrum, úszómedence, sziklamászó-fal, körhinta, 126 fitnesz-készülék, sok üzlet, étterem és más szolgáltató létesítmény kapott szélvédett helyet. Hét emeletét pedig speciális igényekhez (szórakoztatás, sport, gyermekes utasok) alakították ki.
Nyolc, egyenként 17 és fél ezer lóerős dízelmotorja három, összesen 60 megawatt áramot termelő generátort működtet. Ezek három, hat méter átmérőjű, háromlapátos propellert hajtó villanymotort látnak el árammal. A hajócsavarokat áramvonalas és a függőleges tengelyük körül elforgatható gondolákba építették, amelyek révén a hajó kikötéskor oldalazva is haladhat, sőt: helyben is megfordítható. Mivel a propellerek villanymotorjaihoz kábeleken vezethető az áram, elhagyhatták a hosszú, súlyos és rezgéseket, zajokat okozó hajtótengelyeket.
Turkuban a Royal Caribbean részére már megkezdték testvérhajója, az Allure of the Seas (A tenger csábereje) gyártását is.
Forrás: MTI