A válságban is sokat spórolhatnak a cégek
A megváltozott világgazdasági környezet a legtöbb vállalatot stratégiai céljainak átgondolására sarkallja. Ennek során az eddig fő stratégiai törekvésnek számító profit-és bevételnövelést olyan új célok váltják fel, amelyek elsősorban a működés fenntartására irányulnak.
2009. április 6. hétfő 13:29 - HírExtra
A válság minden piaci szereplőtől gyors, a probléma valódi megoldására irányuló intézkedéseket követel meg, méghozzá megfelelő eszközökkel. A vállalatoknak költségeik csökkentéséhez 4 területen érdemes felülvizsgálni és racionalizálni működésüket. Különösen fontos a gyors cselekvés a közepes méretű vállalatoknál, amelyek jelenleg tömegesen várnak finanszírozási hitelük felülvizsgálatára.
Bodor Kornél, a Deloitte Feltörekvő Középvállalatok Csoportjának vezetője szerint fontos, hogy a kiadások optimalizálásával és a pénzgazdálkodás javításával a cégek megtalálják a működési költségek csökkentésének, a likviditás javításának, illetve az esetleges növekedési lehetőségek racionális kihasználásának leghatékonyabb formáját. Hangsúlyozottan igaz ez az úgynevezett feltörekvő középvállalatok (FKV) esetében, amelyek még nem érték el a nagyvállalati kategóriát, 2-13 milliárd forintos árbevételűek, komoly helyi kompetenciájuk és piacuk viszont a válság kirobbanása előtt stabil alapot jelentett számukra a további növekedéshez. Az FKV-k közül nagyon sokan jelenleg éppen a finanszírozó hiteleik felülvizsgálata előtt állnak.
Gruhala Péter, a Deloitte Vezetési tanácsadás üzletágának igazgatója szerint a hitelek megújításáról határozó bankok ugyanis a rizikófaktorok felmérése során gyakran éppen ezeknek a költségcsökkentő, illetve bevételnövelő intézkedéseknek - vagy az arra vonatkozó konkrét terveknek - a meglétéhez kötik a pozitív döntésüket. A Deloitte tapasztalata szerint a legtöbb vállalat működésében, a gyártást, vagy szolgáltatást támogató folyamatokban tetten érhetők olyan átfedések, redundanciák, nem elég hatékonyan működő elemek, amelyek „letisztázásával”, vagyis racionalizálásával 10-15 százalékos, vagy még ennél is nagyobb eredménynövelés is elérhető - kiadáscsökkentés, illetve árbevételmegtartás révén. Ehhez természetesen a működést támogató összes folyamat átvilágítására szükség van, aminek során egyenként kell megvizsgálni a folyamatok, folyamatelemek indokoltságát és felmérni a hozzájuk kapcsolódó költségeket. A folyamatok, folyamatelemek fix-változó költségeinek konvertálásával jobban követhető a válság kapcsán jelentkező szűkülés és/vagy expanzió.
A vállalatoknak költségeik csökkentéséhez 4 területen érdemes felülvizsgálni és racionalizálni működésüket: a folyamatok racionalizálása, a cash-flow menedzsment, a beszállítói kapcsolatok és hatékony projekt-portfolió gazdálkodás területén.
1. Folyamatok racionalizálása
Jelentős megtakarításokat érhetnek el a vállalkozások azzal, ha képesek összhangot teremteni az üzleti és támogató folyamatok, illetve a vállalat rövidtávú és stratégiai céljai között, vagyis az üzleti céloknak megfelelően alakítják át - egyszerűsítik, szüntetik meg, vagy szervezik ki - ezeket a folyamatokat.
2. Cash flow menedzsment – működő-tőke csökkentés
A működés fenntartásának egyik alapvető feltétele a fizetőképesség biztosítása, a pénzeszközökkel való hatékony gazdálkodás és a cég rendelkezésére álló pénzforrások növelése - sokszor akár a profit rovására is. Ehhez elengedhetetlen a felszabadítható források azonosítása és számszerűsítése. A jobb finanszírozásnak köszönhetően például magasabb profit, és a termelés volumenének 10-15 százalékos növekedés is elérhető egy termelő cégnél.
A vállalat pénzügyi helyzetétől és a termékei iránti kereslet változásától függetlenül, a működő tőke javítása egyértelműen források felszabadulását eredményezi. Ennek jegyében célszerű átgondolnia a vállalkozásnak a kintlévőség-begyűjtési gyakorlatát, a szállító- és vevőkezelését, valamint a raktárkészlet- gazdálkodásának folyamatszintű felülvizsgálatát és optimalizálását. E vizsgálat eredményeképpen lerövidíthető a vevői számlák feldolgozásának ideje, míg a szállítói követelések teljesítési határideje kitolódik. Kiszűrhetővé válnak az előnytelen megállapodások és folyamatok, amelyeknél például az eltérő szerződéses határidők miatt a vállalatnak olyan tételeket kell kifizetnie szállítóinak, amelyek ellentételezésére jó esetben csak 15, de inkább 30 nappal később számíthat.
Fontos lépés lehet továbbá az árfolyamkockázatok minimalizálása szempontjából a szerződések pénznemének megválasztása, megváltoztatása. Egy jól átgondolt, és főleg jól időzített döntés révén a cégek csökkenthetik a jelentős árfolyamváltozásokból származó negatív hatásokat, akár 25-30 százalékos profit-megtakarítást is elérhetnek a társaságok – tette hozzá Gruhala.
3. Beszállítói kapcsolatok optimalizálása
A vásárlási és szállítói adatok alapos elemzésével számos megtakarítási lehetőség nyílik meg a vállalkozások számára. Ilyen lehetőség a vásárlási struktúra optimalizálása, a beszállítói bázis racionalizálása, illetve a beszállítói szerződések átalakítása - a vállalkozás számára kedvezőbb feltételek mentén. A tárolási költségek csökkentéséhez járul például az, ha a beszállítók kisebb tételben, vagy éppen gyakrabban szállítanak, vagy a szállítást korábban magára vállaló fél a feladat átadására, vagy legalább a költségek megosztására törekszik. A nagyobb verseny révén további árcsökkenést tud realizálni továbbá az a vállalat, amely az elektronikus beszerzés bevezetése mellett dönt, vagy csatlakozik egy meglévő elektronikus piactérhez.
4. Hatékony projekt-portfólió gazdálkodás
Nehézséget okozhat a vállalkozások számára a párhuzamosan és/vagy szoros összefüggésben futó projektek nyomon követése és ezen összetett rendszerek áttekintése, valamint a hatékony forrás-allokáció. A hatékony projektportfólió-kezelés elősegíti a ráfordítások üzleti célokkal történő összehangolását, az emberi és anyagi erőforrások hatékony allokálását, illetve a nem hatékonyan futó, nem stratégiai projektek felszámolását.
Gruhala Péter hozzátette: a gazdasági visszaesés egyes vállalatok számára lehetőséget is jelenthet a további terjeszkedésre, újabb piacok megszerzésére, esetleg tevékenységük diverzifikálására. Ehhez mindenekelőtt széleskörű, iparág-specifikus piacfelmérésre és a jogszabályi környezet, illetve a versenytársak helyzetének ismeretére van szükség – természetesen a potenciális ügyfelek és az üzlet érzékeny pontjainak felkutatásával egy időben.
Forrás: deloitte