Holland "konténerszínház" a Moszkva téren
A külső és a belső valóság viszonyát elemzi a holland Dries Verhoeven The Large Movement (De Grote Beweging) című "konténerszínházi" produkciója: a Moszkva téren csütörtöktől látható kísérleti előadás a Trafó Pendulum című színházi sorozata és a Nincs Lehetetlen - Holland Kultfeszt részeként érkezett Budapestre.
2009. április 23. csütörtök 06:46 - HírExtra
Mint a rendező az MTI-nek szerdán elmondta, a filmet a színházzal ötvöző produkció 2006-ban készült, eredetileg az egyik legnagyobb holland kortárs művészeti fesztivál, a ,s-hertogenbosch-i Theaterfestival Boulevard megrendelésére. Második alkalommal a magyar közönség láthatja, majd az alkotók a hollandi Utrechtbe és a franciaországi Marseille-be viszik tovább.
Dries Verhoeven hozzátette: minden előadás különbözik a többitől, hiszen a konténerben vetített film az éppen kint zajló életet ábrázolja. "Szeretem, ha a valóság behatol az előadásba, és a néző azt érzi, mindent itt és most tapasztal meg. Igazából nem is előadásokat készítek, hanem eszközöket adok a közönség kezébe: a feliratok és a zene segítségével a néző másképp tekinthet a világra" - fogalmazott.
A betérők minden alkalommal egy kínai nyelven beszélő, helyben készült "dokumentumfilmet" láthatnak a Moszkva tér valóságáról. A narrátor az emberiség történetét meséli el, onnan kezdve, hogy az kis csoportokban élt a szavannán.
"Szeretném megmutatni, hogy a téren sétáló emberek mozgása figyelmesen szemlélve nagyon emlékeztet ezeknek a csoportoknak a mozgásához. Nem hasonlít azonban a kaptárban együtt dolgozó méhekére: a nyugati ember együttműködési képessége korlátozott. A film kínai nyelve arra is utal, hogy a keleti társadalmak erősebb kollektív tudata jobban hasonlít a méhek közösségére" - hívta fel a figyelmet az alkotó, aki szerint az emberi társadalom történetéről szóló kínai szöveg és a kép véletlen kapcsolódási pontjai a felismerés erejével hatnak a nézőkre.
A kép aztán egy ponton megáll, mintha az emberek elgondolkodnának, és egy képzeletbeli koreográfia mentén mindenki visszafelé kezd sétálni, így létrejön egy utópisztikus világ, amelyben az emberek mintha odafigyelnének egymásra. A film végül egy meglepő fordulattal zárul.
"Tulajdonképpen a konfuciánus filozófiához kapcsolódva az egész darab arról is szól: tudjuk-e magunkat mint a világ részét kívülről nézni" - emelte ki a rendező.
Mint elmondta, Hollandiában a közönség kiemelt figyelemmel fordul a kísérletező színház felé, a hagyományos előadások egyre kevesebb nézőt vonzanak. Ez a folyamat talán a hetvenes évek "paradicsom-akciójával" indult, mikor egyetemisták paradicsommal dobálták előadás közben a színészeket, arra kérve őket, magyarázzák meg, miért állnak a színpadon, reagáljanak az őket körülvevő világra.
"Azóta ez a változás beszivárgott a fesztiválok világába is, és a színház elitista jellege Hollandiában erősen feloldódott. Remélem, sok olyan ember jön majd be a konténerbe a Moszkva téren is, aki egyébként nem jár színházba, és hogy sikerül nekik valami meglepőt mutatni" - tette hozzá a rendező.
Dries Verhoeven filmje Yang Li hangjával kínai nyelven, magyar felirattal lesz látható a Moszkva téren április 23-án, 24-én és 25-én délután 3 és 6 között óránként. Két vetítést - csütörtökön 17 és szombaton 16 órakor - angol felirattal rendeznek a külföldi érdeklődők számára. A szervezők a konténer korlátozott befogadóképessége miatt ajánlják az előzetes bejelentkezést a verhoeven@trafo.hu email címen.
Dries Verhoeven díszlet- és jelmeztervezést tanult a maastrichti Képzőművészeti Akadémián. Ezt követően számos rendező mellett tevékenykedett, 2002 óta pedig független alkotóként dolgozik. Az általa tervezett színpadképek, melyek a vizuális művészetek és a színház között teremtenek hidat, számos színházi fesztiválon bemutatkoztak Hollandiában és szerte Európában.
Yang Lit a fővárosi közönség a Krétakör Pestiesti című előadásából ismerheti; jelenleg az Operaház énekesnője, de a holland-magyar Space színház Worldwideheroshow-jában is látható lesz április 27-28-án a Trafóban.
Forrás: MTI