40 tequilát gurított le - meghalt
A közelmúltban nemcsak Berlint, de egész Németországot megrázta az a hír, hogy egy 16 éves fiatal a főváros egyik bárjában több mint 40 tequilát hajtott le egy ültében, majd kómába esett, és nem sokkal később belehalt a túlzott alkoholfogyasztásba.
2009. május 17. vasárnap 18:10 - HírExtra
Azóta sorra érkeznek hírek német fiatalok hasonló - csaknem halálos kimenetelű - italozásáról, amelynek tétje, hogy ki tudja előbb a másikat az asztal alá, önmagát pedig az eszméletlenségig inni. A szociológusok és a pedagógusok megdöbbenve állnak a történtek előtt, miközben az aggodalmat fokozza, hogy a tinédzser italozók között egyre több a 15-16 éves lány.
A hét végén megdöbbentő tanulmány látott napvilágot arról, hogy mindebben az italok reklámjának is óriási szerepe van - különös tekintettel arra, hogy a fiatalok kedvenc televíziós műsorai, mindenekelőtt a krimik, a könnyűzenei és a sportműsorok szinte elképzelhetetlenek a sör- és whiskyreklámok nélkül, de a hirdetésekben a vodkának és a különböző boroknak is megkülönböztetett hely jut. Aligha okozott meglepetést a felmérésnek az a megállapítása, amely szerint minden megkérdezett száz fiatal közül legföljebb kettő vélekedett úgy, hogy a televízióban még soha nem látott különböző alkoholtartalmú italokat hirdető reklámot...
Meglepetést ezek után szintén nem okozott, ugyanakkor mélységes megdöbbenést váltott ki az az adat, amely szerint a tizenéves fiatalok túlnyomó többsége elismerte, hogy a "csábító" reklám az egyes italok kipróbálására vagy fokozottabb fogyasztására sarkallta. A több tartományban végzett, csaknem 5 ezer fiatalra kiterjedő felmérés szerint az alkoholfogyasztás a legmagasabb azok körében volt, akik a leggyakrabban kerültek kapcsolatba a különböző reklámokkal. S egy másik, de távolról sem mellékes adat: az alkohol reklámja ebből a szempontból jóval "sikeresebb", mint a különböző édességeké vagy akár a mobiltelefonoké. Továbbá egy harmadik: az italok reklámja már a 10-12 éves fiatalok számára sem közömbös.
A hatóságok első reagálásként riadót fújtak. A különböző kábítószerekkel foglalkozó kormányzati biztos egy interjúban azt hangoztatta, hogy az alkoholok reklámját, illetve annak televíziós sugárzását mindenképp felül kell vizsgálni a fiatalokra gyakorolt hatás miatt. Hogy milyen módon, arra a biztos egyelőre nem utalt, azt azonban hangoztatta, hogy az italreklám képernyőről való száműzéséről nem lehet szó. Megfontolandónak nevezte a fiatalok fokozottabb felvilágosítását, illetve a szülők szerepét abban, hogy tanítsák meg gyermekeiket a sörrel, a borral és különböző snapszokkal való "együttélésre".
Forrás: MTI