Elindult a fúrópajzs
Több mint egy hónapnyi veszteglés után ismét elindult a 4-es metró egyik fúrópajzsa a Szent Gellért térről hétfőn délelőtt.
2009. május 18. hétfő 12:30 - HírExtra
A déli pajzs a tervek szerint öt hét múlva ér át a Duna alatt és érkezik meg a Fővám téri állomáshoz, amely még áprilisban érte el azt a készültségi fokot, hogy fogadni tudja a pajzsokat - mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója a pajzsindítás előtti sajtótájékoztatón, a Szent Gellért téri állomáson.
Közölte: bár a Duna alatt van a legnagyobb kockázata az alagútépítésnek, véleménye szerint kicsi az esélye annak, hogy gondok lesznek, és a tervezett öt hétnél korábban is megérkezhetnek a pajzsok a pesti oldalra.
Hangsúlyozta, hogy az összes pesti állomás felkészült a pajzsok fogadására, ezért emiatt nem lehetnek újabb csúszások. Úgy vélte, leállás csak nem várt esetekben lehet. Az északi pajzs akkor indulhat el, ha a másik elért a Fővám téri állomásra - tette hozzá.
Klados Gusztáv elmondta azt is, azután lehet majd megbecsülni, mikorra fejeződhetnek be az alagútfúrások, hogy megállapodtak az ezt végző Bamco konzorciummal a pesti oldali munkák ütemezéséről.
Az automata metróirányító rendszer beüzemelése hosszú időt fog igénybe venni, mivel két hónapon keresztül hiba nélkül kell majd működnie ahhoz, hogy később utasokat is szállíthassanak a szerelvények - közölte.
A Bamcóval való tárgyalásokról azt mondta: annyiban megoldódott a helyzet, hogy új vezetést kapott a konzorcium, mostantól az osztrák Strabag vezeti a három cég által létrehozott csoportot és úgy látja: az új vezetéssel sokkal "egyszerűbb" bizonyos tárgyalásokat lefolytatni, ezért nem vár újabb leállást.
"Vannak a Bamcónak jogos követelései, de a hozzáállás megváltozott" - mondta.
A fúrópajzsok azután indulhatnak el ismét, s kezdik meg a Duna alatt átvezető rész fúrását, hogy a főváros és a kivitelező Bamco konzorcium között április 28-án megegyezés született.
A Bamco április 14-én állt le az alagútfúrással, mert nem tudta rendezni a BKV-val pluszköveteléseit; ezek 35 milliárd forintra rúgtak, miközben az alagútfúrásra kötött szerződés teljes összege mintegy 62 milliárd forint. A munkát akkor szüntették be, amikor a pajzsok elérték a Szent Gellért téri állomást, és azokat már a továbbhaladásra készítették fel.
A DBR többször is felszólította az akkor még a francia Vinci által vezetett cégcsoportot, hogy folytassák a munkát, Kocsis István BKV-vezérigazgató pedig úgy nyilatkozott, hogy nem engednek a zsarolásnak, de a jogszerű követeléseket elfogadják.
A pluszkövetelések közül több eljutott a döntőbizottsághoz; a követelések rendezésének végső fóruma a választott bíróság.
Klados Gusztáv projektigazgató korábbi közlése szerint a szerződés alapján 27 hét alatt kellene eljutni az alagút fúrásával a Keleti pályaudvarig, ehhez képest a Bamco 52 hetes ütemtervet terjesztett elő. A pajzsok két éve indultak el az Etele térről, s az eredeti tervek szerint már áprilisban el kellett volna jutniuk a Keleti pályaudvarig.
Forrás: MTI