Dugóterv: A főváros érdeke?
Nem egyes kerületek, hanem az egész főváros érdekeit kell néznünk, amikor a belváros júliusi közlekedési korlátozásairól beszélünk - közölte Ikvai-Szabó Imre csütörtökön az MTI-vel.
2009. május 21. csütörtök 16:15 - HírExtra
Az SZDSZ-es főpolgármester-helyettes szerint ugyanis egy egész hónapra fellélegezhetne Budapest, ha a túlzsúfolt területeken a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedést részesítenék előnyben.
Közölte ugyanakkor, hogy megérti az újbudaiak aggodalmát, de Molnár Gyula, a városrész szocialista polgármestere téved, amikor azt állítja: nem egyeztettek a terv végrehajtása előtt. Közlése szerint a programot eddig közel 20 szervezet véleményezte, a következő hetekben pedig tárgyalhatja a Főpolgármesteri Kabinet, valamint az illetékes fővárosi szakbizottságok.
Kifejtette, hogy a bevezető utakon sem kell majd túlzott forgalomnövekedéstől tartani, hiszen a programot az év legcsekélyebb forgalmú hónapjában szerveznék.
Ikvai-Szabó Imre szerint a szakemberek által készített koncepció arra vonatkozott, hogy a belvárost részben autómenetesítő Budapest Szíve Program hatásait modellezzék és beépítsék a végleges fejlesztésekbe. Erre most, a Szabadság híd átadása után, de még a Margit híd lezárása előtt lenne lehetőség.
A főpolgármester-helyettes ezt arra reagálva közölte, hogy Molnár Gyula, a XI kerület polgármestere csütörtöki sajtótájékoztatóján azt kérte a fővárostól, hogy függessze fel a főváros vezetése a mesterséges forgalmi dugó kezdeményezését és indítson párbeszédet az érintett önkormányzatokkal.
Molnár Gyula azt közölte: a koncepció szakmailag ugyan "létezik", de a megvalósítás jelen formájában visszatetszést fog kiváltani. Szerinte ha a főváros egyeztetés nélkül indítja be a kísérletet, akkor a forgalom nem "elpárologni" fog, hanem megjelenni a Gellért tér környékén, s ez a kerület számára elfogadhatatlan. Álláspontja szerint a Gellért teret és a XI. kerületet - amely legnagyobb elszenvedője a 4-es metró beruházásának - nem szabad a forgalom szempontjából tovább terhelni.
Molnár Gyula szerint a Belváros tehermentesítése azon múlik, hogy vannak-e, lesznek-e megfelelő elkerülő utak, elegendő számú P+R parkoló, illetve olyan tömegközlekedés, amely a megnövekedő igényeket is ki tudja szolgálni. Ha ezek közül bármelyik hiányzik és úgy akarnák megvalósítani a tervet, akkor nem a kívánt célt fogják elérni, a kezdeményezés meg fog bukni - hangoztatta a polgármester.
Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes keddi sajtótájékoztatóján ismertette azt a tervet, amely szerint több budapesti fő közlekedési utat, így a Rákóczi utat, a pesti alsó rakpartot, az Üllői út egy részét, a József Attila utcát és a Bajcsy-Zsilinszky utat részlegesen lezárnák. A lezárt sávokból bicikliutat, buszsávot, vagy egyes helyeken parkolókat alakítanának ki. A főváros így szeretné tesztelni forgalomcsökkentési terveit.
Több szakmai szervezet és politikusok is tiltakoztak a július 4-e és augusztus 2-a közötti időszakra tervezett kísérlet ellen; Lakos Imre, a főváros közlekedési tanácsnoka szerint a terv minden ésszerűséget és szakmaiságot nélkülöz, és mint a szakmai bizottság elnöke elhatárolódik ettől az "agyrémtől, íróasztalötlettől".
A Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke, Kovács Kázmér az MTI-nek szerdán azt mondta: szerinte elhibázott a tervezet, mert nem ad megfelelő alternatívát az autósoknak, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint pedig a Belváros forgalmának csökkentésére a megoldást a Bajcsy-Zsilinszky és a Rákóczi úti villamossínek visszaépítése jelenti.
Forrás: MTI