Ellephetik az amerikaiak Magyarországot
A gazdasági válság idején a legtöbb országban megcsappan a külföldi turisták száma is, ahol azonban nem, ott a vendéglátó- és szállodaipar sikeresen húzza magával az a gazdaság egészét. Magyarország ehhez most váratlan külföldi segítséget kapott.
2009. május 27. szerda 16:09 - Kesjár Norbert
A gazdasági válság véget vethet a fogyasztói társadalom túlköltekezésének. Már az amerikaiak sem szórják két kézzel a pénzt, ez pedig azt jelenti, hogy visszafognak olyan luxuskiadásokat is, mint például az egzotikus helyekre történő utazások.
Magyarország, te olcsó!
Eddig nincs roham, pedig nem drága
Évente körülbelül 200-250 ezer amerikai turista érkezik Magyarországra a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. A KSH szerint idén az első negyedévben 50 ezren érkeztek hazánkba, ez a szám azonban mintegy 5 és fél százalékkal kevesebb, mint tavaly.
A statisztikai hivatal szerint az átlagos szobaár bruttó 15 ezer forint volt tavaly, s ez nem változott drasztikusan idén sem.
Forrás: KSH
Ha kevesebb az ember pénze, kétszer meggondolja, hogy azt mire fordítsa. A nyaraláson például mindig lehet spórolni. Mi, magyarok jobbára azzal, hogy idén kihagyjuk az Adriát,
helyette itthon, a „magyar tenger” mellett pihenjük ki a mögöttünk hagyott évet. A tőlünk szerencsésebb helyzetben lévő amerikaiak pedig úgy foghatják meg az utazása szánt pénzt, ha most kivételesen nem a Karib-tengeren vagy Hawaiion, esetleg a Seychelles-szigeteken nyaralnak, hanem például azokban az országokban, ahol jóval kevesebb pénzből ugyancsak megfelelő színvonalú szolgáltatásokban és élményekben van részük.
Az egyik legtekintélyesebb amerikai szaklap, a Forbes magazin minden évben elkészíti ransorát azokról a helyekről, ahol a legkedvezőbb feltételek mellett nyaralhatnak az amerkaiak. A mintegy egymillió példányban megjelenő újság rangsorainak minden esetben nagy jelentősége és súlya van. Az
idei listán – kissé meglepő módon – Magyarország foglalja el az előkelő első helyet. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben hazánk tudja a legkedvezőbb ár/érték arányt kínálni az amerikai turisták számára.
De mi alapján előzzük meg a világ többi országát? Természetesen a (nyugati szemmel nézve) rendkívüli olcsóságunk a döntő tényező. Ez kétféleképpen mutatkozik meg. Az egyik, hogy a dollár forinttal szemben erősödött az egyik legnagyobb mértékben, a másik pedig az, hogy az idejutás (azaz a repülőjegy) és az itt tartózkodás költsége nálunk az egyik legalacsonyabb.
Felkészültünk erre?
Ha az amerikaiak megfogadják a Forbes tanácsát, akkor akár tömeges invázió is várható a nyáron. Nem vitás, hogy a jelenlegi magyar gazdaságnak ez több mint megváltás lenne. A kérdés ezek után már csak az, hogy a magyar szállodák, illetve vendéglátóhelyek, fürdők mennyire felkészültek erre?
A tények: a magyar szállodaipar válságban van. A gyenge forint miatt növekvő fenntartási költségek, az áfa tervezett emelése, a gazdasági válság nyomán visszaeső kereslet miatt a szállodák többsége veszteséges.
A fő baj azonban a marketinggel van. A Forbes összeállítása előtt szinte nem is lehetett Magyarországról szóló reklámokat látni. (Csak összehasonlításként: a Horvátországról, Montenegróról, Görögországról vagy éppen Azerbajdzsánról szóló országimázs-filmeket körülbelül tízpercenként sugározza a CNN.)
Pedig az elmúlt években óriási beruházások valósultak meg. Egyre-másra épültek a különöző wellness-hotelek és fürdőkomplexumok, ezek mellett pedig folyamatosan újultak meg a régebben épült szállodák is. A magyarországi infrastruktúrával – s itt főleg az autópályákra és a repülőterekre gondoljunk – sincs különösebb gond, s ez elősegítheti, hogy ne csak Budapestre, hanem vidékre is gyorsan és kényelmesen eljussanak a külföldi vendégek.
Magyarországon minden megvan tehát csak még erőteljesebb országimázs-kampány és persze természetesen vendégek kellenének. Elsősorban persze külföldiek, a magyarok ugyanis
várhatóan inkább otthon sziesztáznak, már, ha egyáltalán nem veszítik el a lakásukat.