Mi lesz veled, Margit híd?
Még nem zárult le a Margit híd kivitelezői tendere, csak a borítékbontás történt meg, s ezt követően értékelik a pályázatokat - nyilatkozta Hagyó Miklós csütörtökön az MTI-nek.
2009. május 28. csütörtök 22:16 - HírExtra
A főpolgármester-helyette leszögezte, hogy a városvezetés mindent elkövet azért, hogy a tervezett időpontban megkezdődhessen a Margit híd felújítása.
Az MTI-nek korábban a Városházán többen azt nyilatkozták, hogy a két ajánlat közül az olcsóbb, áfa nélkül több mint 20 milliárd forintos ajánlat nyerte a Margit híd rekonstrukciójára kiírt tendert. A főváros korábban 13 milliárd forinttal számolt, amelyből hatot az EU finanszírozna.
A szocialista politikus közölte, hogy a közbeszerzési folyamatban személyesen nem vesz részt, de sajtóinformációk alapján úgy tudja, hogy az árak jelentősen meghaladják a mérnök által becsült árat. Steiner Pál MSZP-frakcióvezető csütörtökön a Klubrádiónak azt nyilatkozta, hogy az előzetes becslések szerint 7 milliárd forinttal kerül többe a híd felújítása. Olyan plusz anyagfelhasználási és kivitelezési elképzelések épültek be ugyanis a tervekbe, amelyeket ezen az áron tudnak megvalósítani.
Hagyó Miklós kifejtette, ha a sajtóinformációk az eljárásrend végén megismert számokkal megegyeznek, vagy azt megközelítik, akkor az önkormányzat szakembereinek részletesen meg kell vizsgálniuk a becslés és az ajánlati ár közötti eltérés okát. A devizaingadozás és az áfakulcs emelkedése mindenki által ismert tény, tehát az áfanövekedéssel és az euróárfolyam kedvezőtlen változásával szinte biztosan számolni lehet, de emellett minden felmerülő szakmai és gazdasági körülményt elemeznek majd - tette hozzá.
A főpolgármester-helyettes leszögezte, hogy a városvezetéssel történt egyeztetések alapján intézkedési tervet készítettek, amely alapján a lehető legrövidebb időn belül meghozzák a szükséges intézkedéseket. Eszerint megvizsgálják, hogy a közbeszerzési eljárás keretében van-e lehetőség az árak mérsékléséről tárgyalni az ajánlattevőkkel. Bíznak abban, hogy erre a szigorú uniós versenyszabályok is lehetőséget biztosítanak. Vizsgálják azt is, hogy az árak mérsékelhetőek-e akkor, ha a beruházás határideje későbbre tolódik, ha a kivitelezőnek több ideje jut a munkára. Ezt a megoldást csak akkor választják, ha a megtakarítható összeg jelentős, hiszen azt szeretnék, hogy a budapestieknek minél rövidebb ideig kelljen nélkülözniük a hidat - fűzte hozzá. Mindezek mellett megvizsgálják azt is, hogy melyek azok a tervezett nagyberuházások, amelyeket későbbre lehet halasztani. "Az így felszabadult forrásokkal ki tudjuk egészíteni a Margit híd felújításához szükséges összeget" - szögezte le.
Az MTI korábbi információi szerint a legolcsóbb ajánlat sem tartalmazza a beruházásoknál szükséges 10 százalékos tartalékot, és nincs benne a szobrok 650 millió forintra becsült felújítási költsége, az ideiglenes villamosvágány-építés 675 millió forintja, a díszkivilágítás 150 millió forintja sem.
Hagyó Miklós a Főpolgármesteri Kabinetet hétfőn már arról tájékoztatta, hogy mintegy 15 milliárd forint forrásra van szükség a korábbi 13 helyett a hídfelújításhoz. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a Főmterv 2007-es költségbecslésénél akár 30-50 százalékkal is drágább lehet a felújítás. A főpolgármester-helyettes szerint egyebek közt azért drágulhat a felújítási költség, mivel a gazdasági válság miatt ugrásszerűen megnőttek a banki finanszírozási költségek, emelkedik az áfa és az acél világpiaci ára és az infláció is. Többletköltséget eredményezhet az is, hogy a tervezettnél később kezdődik a rekonstrukció és pluszköltséget is igényel, ha hétvégenként és éjszakánként is dolgoznak.
A főpolgármester-helyettes által jelzett 15 milliárd forintos változatban a szobrok felújítása, a vágányépítés és a díszkivilágítás mellett szerepelt még 100 millió forint a pr-kiadásokra és 75 millió forint a műszaki ellenőrzésre.
Demszky Gábor főpolgármester a hídfelújításról tartott szerdai tájékoztatóján az origo portállal közölte, hogy akkor is szerződést kötnek a pályázat nyertesével, ha ajánlata drágább a tervezettnél, előteremtik a különbözetet.
Az MTI információi szerint jelenleg még nincs lebonyolítója a hídfelújításnak. A rekonstrukció várhatóan a júliusban esedékes kivitelezői szerződéskötést követően kezdődik. A forgalomkorlátozással járó munkálatok azonban csak augusztustól lesznek a hídon. A tervek szerint 2010. augusztus végén indulhat újra a gépkocsiforgalom a Margit hídon.
Forrás: MTI