Pár óra alatt megtalálható egy lezuhant gép?
Orosz tudósok szerint a szerencsétlenül járt repülőgépek roncsait néhány óra alatt meg lehetne találni, ha azok vészadói nem csupán a Cospas-Sarsat rendszer műholdjaira küldenének adatokat, hanem a GLONASZSZ-GPS rendszerbe is, sőt, létezik még egy másik orosz műholdas rendszer is, amely még inkább meg tudná gyorsítani a keresést.
2009. június 10. szerda 20:45 - HírExtra
Jurij Koroljov, az űrkutatási berendezések kidolgozásával és gyártásával foglalkozó tudományos kutatóintézet vezetője az Air France lezuhant repülőgépének keresése kapcsán az Interfax hírügynökségnek elmondta: intézetében nemrég befejezték egy olyan adó kidolgozását, amelynek segítségével pillanatok alatt tízméteres pontossággal meg lehet határozni egy jármű helyét.
Oroszországban már csak ilyen, a GLONASZSZ/GPS rendszerhez kapcsolódó adókkal látják el a vízi, szárazföldi és légi járműveket, míg Franciaországban és az Egyesült Államokban még a Cospass-Sarsat rendszerbe sugárzó adók vannak a járműveken.
Ez utóbbi rendszer azonban egyfelől nem "látja" folyamatosan a Föld teljes felszínét, s nagy hátránya, hogy az adókat indulás előtt be kell kapcsolni, továbbá hogy csak akkor adnak vészjeleket, ha legalább 40 másodpercig ki vannak téve bizonyos fizikai hatásoknak, s legalább 40 másodpercen át kell vészjelet sugározniuk, hogy azt ne tesztnek tekintsék.
A Moszkovszkij Komszomolec című lap szerdai számában arról számolt be: Oroszországban már több mint tíz éve létezik egy további műholdas rendszer, amely nem csupán a katasztrófa helyét tudná meghatározni másodpercek alatt néhány méteres pontossággal, hanem végigkövetné annak lezajlását is, s a repülőgép sebességének, pályájának, magasságának, koordinátáinak, irányának ismeretével megkönnyítené az okok pontos tisztázását is.
Szergej Sojgu, a rendkívüli helyzetek minisztériumának tárcavezetője legutóbb idén januárban kérte Dmitrij Medvegyev elnök segítségét ahhoz, hogy az egész Földet folyamatosan "látó", úgynevezett DANKO műholdas rendszerre sugárzó adókkal lássák el Oroszországban főleg a vízi és légi járműveket, ugyanis gyakoriak a balesetek, s a keresési akciók hatalmas összegeket emésztenek fel.
Az elgondolást támogatta már Borisz Jelcin és Vlagyimir Putyin, s most Medvegyev is jóváhagyta bevezetését, mégsem történt semmi.
Joszif Ajnbinder, a rendszer atyja a lapnak elmondta: az orosz-amerikai-francia-kanadai Cospas-Sarsat rendszer a hajózás számára megfelelő, mert egy hajó nem süllyed el másodpercek alatt, de légi járművek másodpercek alatt lezajló katasztrófáinak esetében alkalmatlan. A Danko öt műholdja - két amerikai, egy-egy orosz, japán és európai - jóval magasabb, geostacionárius pályán van, vagyis a Föld felszínéhez képest egy helyben áll, állandóan látja az egész felszínt, s a beérkező jeleket kódolt csomagokban fél másodpercenként "visszalövi" a földi központba.
A gyakorlati kísérleteket 1999-ben az európai műholdat megcélozva végezték sikeresen, az eredményt benyújtották a polgári légi közlekedés nemzetközi szövetségéhez, a pénzügyminisztérium készült elkülöníteni a pénzt a bevezetésre, s azóta semmi.
A Roszaviakoszmosz főhatóság úgy reagált, hogy továbbra is a Cospas-Sarsat rendszert kell használni, mert ezt teszi a többi civilizált ország is, és nem kell semmit feltalálni.
A lap szerint lassan más országok is eljutnak odáig, hogy ez jobb megoldás lenne, s akkor Oroszország majd nyilván megvásárolja tőlük azokat a berendezéseket, amelyek már több mint tíz éve rendelkezésére állnak, de csak papíron.
Forrás: MTI