2024. november 22. - Cecília

Állami forrást kérnek a Margit hídhoz

Nem utasította el, de nem is támogatta a kancelláriaminiszter azt a fővárosi kérést, hogy állami forrás segítségével oldják meg a Margit híd rekonstrukcióját - tudta meg az MTI csütörtökön városházi forrásokból.
2009. június 11. csütörtök 15:03 - HírExtra
Tájékoztatásuk szerint Molnár Csaba az előző napi egyeztetésen arra tett ígéretet, hogy megvizsgálják a főváros kérését, annak teljesíthetőségét. A főváros vezetői szerint a rekonstrukcióhoz hiányzó 17 milliárd forintot a Fővárosi Közgyűlés június 25-i ülésén biztosítani kellene. Az eredményhirdetés alatt álló közbeszerzés során kiderült, hogy az igen szoros határidő miatt csak két pályázó indult, s emiatt igen jelentős kockázati felárral lehet csak eredményt hirdetni. Várhatóan az alacsonyabb, nettó 21 milliárd forintos ajánlati árat jegyző Strabag-Hídépítő Konzorcium nyer majd.

Mivel a főváros további hitelt már nem tud felvenni, illetve, mert a költségvetésében sincs lényeges tartalék, a korábban tervbe vett projektek lemondásával felszabaduló pénzből tudnák megvalósítani a hídfelújítást. Városházi szakemberek szerint a rekonstrukció elodázhatatlan, mivel a szakhatóság csak ideig-óráig ad ideiglenes használati engedélyt a híd üzemeléséhez.

A főváros az 1-es, 3-as villamos vonala meghosszabbításának, az M5-ös Ipacsfa közút- és a kerékpárút-építések egy részének elhagyásával összességében 17 milliárd forintot tudna átcsoportosítani. A villamosvonal meghosszabbításának elhagyásával 10 milliárd forintos önrész szabadulna fel, de a projekt meghiúsulása miatt elveszne a beruházáshoz elnyert 34 milliárd forintos EU-támogatás is. Ezért kérték a főváros vezetői az állam 10 milliárd, vagy 17 milliárd forintos támogatását.

A Margit híd rekonstrukciójához 2007 novemberében biztosított 6 milliárd forintot a kormány, egy 2006-os rendelete alapján. E szerint egyedileg, pályáztatás nélkül adhat támogatást a kormány az EU Strukturális Alapjából a kiemelt projektekhez. A közgyűlés ezt követően 2009 januárjában jóváhagyta a hídfelújítás 13 milliárd forintos engedélyokiratát. A híd teljes felújításának tervezését 2006 júliusában a Főmterv nyerte el 300 millió forintért. A Főmterv 2007-ben közel 21 milliárd forintos mérnökárat jelzett, s ez tartalmazta az áfát és a tartalékkeretet is.

Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a magas mérnökár miatt 2007 novemberében a felújítás műszaki tartalmának csökkentését igényelte. A minimumváltozat nettó 10,5 milliárd forintot, az áfával és a tartalékkal együtt 16 milliárd forintot tartalmazott. Ezt tovább mérsékelték, s így végül is 12 milliárd forintos hídfelújítási elképzeléshez kérte a főváros a 6 milliárdos EU-támogatást. Egyes feladatokat, például a szobrok helyreállítását, az ideiglenes villamospályák építését és a tartalékkeretet külön finanszírozta volna a főváros. A hídfelújításhoz egyéves tárgyalássorozat után, idén januárban adott szakhatósági hozzájárulást a II. kerület.

A Főpolgármesteri Kabinetet májusban tájékoztatta Hagyó Miklós arról, hogy az ajánlati ár akár 50 százalékkal is nagyobb lehet a 2007-es becsült költségeknél. A tenderbontás után kiderült, hogy a két pályázó egyaránt nettó 20 milliárd forintnál drágábban végezné el a munkát, s ez az összeg nem tartalmazza a tartalékkeretet, az ideiglenes vágányépítéseket, vagy a szobrok felújítását sem. A főpolgármester-helyettes a városvezetés elé e héten benyújtott helyzetértékelőjében emlékeztetett arra, hogy a főjegyzővel együtt ő is felhívta már korábban a kabinet figyelmét a felújítási költség forráshiányára, a korrekció azonban elmaradt.

Hagyó Miklós egyebek közt a szűk felújítási határidőben, a konzorciumban történő ajánlatadásban, az átalányárazásban és abban látja a drágulás okát, hogy a híd állapota miatt a főváros egy előnytelen alkupozícióba került. A nettó 20 milliárd forintnál magasabb ajánlati árat azonban még ez sem magyarázza - jegyezte meg. Szerinte a helyzet egyik rendezési lehetősége, ha biztosítják a pénzt, s így a nyertessel júliusban szerződést lehet kötni. Ez alapján jövő év augusztusára valósulna meg a rekonstrukció.

Egy új közbeszerzés esetén, amelynek során semmi garancia nincs arra, hogy olcsóbb lesz a felújítás, 2010 tavaszán kezdődhetne meg a Szabadság híd felületénél mintegy négyszer nagyobb Margit híd rekonstrukciója. A főpolgármester-helyettes úgy véli, hogy újabb fővárosi hitelfelvétellel, vagy a városi költségvetés tartalékából, vagy plusz állami pénzből és más beruházások halasztásával biztosítható lenne a szükséges pénz. Hagyó Miklós tájékoztatta a kabinetet arról is, hogy várhatóan az egyik benyújtott árajánlat érvénytelen lesz, mivel nem tartalmaz ajánlati biztosítékot. Az MTI információ szerint a magasabb, 22 milliárd forint körüli árajánlatot benyújtó, Vegyépszer által fémjelzett konzorciumot érintheti ez.

Bagdy Gábor, a fővárosi Fidesz-KDNP frakciószövetség társelnöke kedden azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy önkormányzati vizsgálatot kezdeményeznek a botrányos előkészítés, illetve amiatt, hogy a főváros költségvetésében 13 milliárd forinttal jelzett felújítás várhatóan csak 30 milliárd forint körüli összegből valósulhat meg.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását