Normális? Mi áll a hatmilliárdos Kisteleki-biznisz mögött?
Meglepően magas, 5,6 milliárd forintos szerződést kötött az MLSZ a Sport Televízióval. Vajon miért éri meg ilyen méregdrágán megvenni a magyar foci közvetítési jogait? A HírExtra utánajárt.
2009. július 15. szerda 08:28 - Gedei Szilárd
Miközben az egyszeri sportkedvelő tévénéző csak kapkodja a fejét a gombamód szaporodó spottelevíziók kínálatát figyelve, a színfalak mögött komoly milliárdos üzletek köttetnek a
közvetítési jogokról. Az Magyar Labdarúgó Szövetség ma állapodott meg a Sport Televíziót tulajdonló Chello Central Europe Zrt.-vel, hogy „potom” 5,6 miliárd forintért három teljes évre odaadja a
magyar labdarúgó élvonal közvetítési jogát.
Virágzó sporttelevíziózás
Miért került a Sport TV-hez a jog?
Mert korábban is ott volt. Az MLSZ ugyan június 25-én elfogadta a Digi TV NB I-es mérkőzésekre vonatkozó közvetítési ajánlatát, a Sport TV azonban július 4-én jelezte: él opciós jogával, és vállalja ugyanazokat a feltételeket.
Csakhogy bezavart egy kisebb probléma. Kisteleki István MLSZ-elnök úgy nyilatkozott ugyanis, hogy az opciós jog bejelentése után már csak a formális döntés van hátra a július 9-i elnökségi ülésen, mégsem lett vége a történetnek. Az volt a bibi, hogy a Digi TV ajánlatában Digi előfizetési csomag is szerepelt juttatásként, s azt a sajátjában UPC-s csomagra cserélte a Sport TV, s felmerült, hogy a kettő egyenértékű-e.
A Digitől azonban a végén már csak egy erőtlen kísérletre maradt tere: ráígértek korábbi ajánlatukra, több mint másfél milliárddal adtak volna többet, mindez hiába, a Sport Televízióé a magyar foci kerek három évig.
Amikor 2000 októberében elindult a Sport TV még senki nem gondolta, hogy éveken belül kiforrja magát a sportbiznisz a televíziózásban is. Persze a kilencvenes évek óta már néhanapján magyarul is megszólaló Eurosport erős alapnézettsége is jelezte, hogy a tematikus csatornákon belül talán a sportra van a leginkább igény – az már a teljesen rossz közszolgálati televíziózásunk tragédiája, hogy ezt nem a Magyar Televíziónál fedezték fel először.
„Amióta a televízió létezik, azóta elválaszthatatlan a sporttól, a sport ugyanis fontos arculatalakító eszköz” – mondta el a HírExtrának Dénes Ferenc sportközgazdász a Digi TV hirtelen érdeklődésére utalva.
„Az elmúlt évekből sok-sok olyan esetre emlékezhetünk, amikor egy nem sportcsatorna bevezetésére a sportot használták. Ilyen volt például a Viasat3 esete, ők a labdarúgó Bajnokok Ligáját vették meg. A Digi TV-nél ugyanezt látom, a sportban rejlő erőt próbálja felhasználni, mintegy promóciós eszközként tekintett volna a magyar bajnokságra” – magyarázta a szakember.
Pénz, pénz, pénz meg egy kis foci
Kisteleki a szerződésről
"A szerződés értelmében évi 700+100 millió forintot fizet a Sport TV-t működtető Chello Central Europe Zrt., a százmilliót kifejezetten a futballakadémiák támogatására. Ezen kívül a csapatonkénti 2000 UPC-előfizetésből 600-at visszavásárolt, ezzel újabb évi 333 millió forint bevételt generálva. Ez a tétel emelkedik az első év után 250, a második év után 500 millió forinttal, s jön hozzá az alapdíj, amit a Duna TV is fizet, ez eredményezi a közel hatmilliárd forintot."
A speciálisan a sportra kihegyezett csatornák azonban nem a tömegszórakoztatást tartják szem előtt, hanem hogy van-e értelme sportokkal megtölteni egy csatornát, amit azután értékesíthetnek a kábeles és digitális csomagokba, és ami a legfontosabb: az összes, vagy közel az összes reklámidőt értékesíteni tudják.
A Sport Televízió második csatornája, a Sport 2 sem véletlenül jött létre, hanem mert az egyesen már nem volt idő a reklámoknak. Ennyi. Ne legyünk naivak, a Chello Central Europe Zrt. bármikor, egy-két zsinór ki és bedugásával tudna Sport 3-at, sőt akár 4-et és 5-öt is üzemeltetni, vagy ha nem sportot, hát akár bármilyen pornócsatornát a meglévő technikájukkal. Egyelőre azonban nem akarnak. Inkább a "jó falatokra" koncentrálnak.
„Engem is meglep, hogy mennyire éles a verseny a sportmédiapiacon, nekem is van legalább hét-nyolc sportcsatornám otthon, ezekhez jön még a többi sportot adó tévé, mint például az RTL Klub, vagy a Duna, esetleg a Magyar Televízió. Hogy miért a magyar focinál élesedik ki a közöttük dúló harc? Bármennyire is izgalmas például az öttusa lovaglószáma, egy ilyen közvetítéssel nem lehet felvenni a versenyt, mert keveseket érdekel” – vázolta a magyar viszonyokat Dénes Ferenc. Ráadásul a világon szinte mindenhol, így Magyarországon is a hazai bajnokság a legkeresettebb televíziós szempontból.
Azaz a hazai kell a népnek, s ezt statisztikák, nézettségi adatok tömkelegei támasztják alá. Hinnék például, hogy az elmúlt idényben a Sport 1-en sokszor egy másodosztályú Fradi meccset többen néztek, mint a Real vagy a Barca mérkőzéseit? Nem csoda hát, hogy a következő, immár az FTC-vel rendezendő magyar bajnoki idény közvetítési jogaiért ádáz küzdelem folyt a sporttévék között.