Vergődik a papírpiac, kihalnak az újságok
A gazdasági válság bizonyos hatásai nem éreztették magukat azonnal, ám megtörténtünk nem titkolható el. Ilyen a nyomtatott sajtó és a papírpiac katasztrofális helyzete is, amely még a legnagyobb sajtóorgánumokra is kihat.
2009. augusztus 17. hétfő 08:09 - Pásztor Balázs
Beüt a mennykő
Harry Potter újság élőben
A Harry Potterben látott mozgó, kibeszélős, 3 dimenziós újság, a The Daily Prophet akár valósággá is válhat. Egy Cambridge egyetem munkásságán alapuló kutatás szerint 120 millió font és egy évtized ráfordításával ki lehetne dolgozni olyan intelligens plasztikot, amely képes arra, mint a filmben szereplő újság.
A gazdasági világválság egyáltalán nincs jó hatással a sajtóra - legyen az nyomtatott, vagy digitális formátum. Ennek kettős oka van: a hirdetők egyrészt nem szándékoznak annyi pénzt kiadni reklámokra, másrészt az átlagember „ott spórol ahol tud” hozzáállása gyakran csapódik le az újságok kárára - így az eladott példányszám is csökken.
Előző héten
az Online sajtóval foglalkoztunk, amit fizetőssé kívánnak átalakítani - legalábbis azokat a portálokat, amiknek vannak nyomtatott verziójuk is - most pedig a nyomtatott verziót vesszük górcső alá. A napilapok globális szinten 9,1 százalékos esést produkáltak reklámbevétel szempontjából, a magazinok peidg ennél nagyobbat: 17,4 százalékot. A teljes nyomtatott sajtó Magyarországon 16 százalékos reklámbevétel-csökkenést könyvelhetett el az év első negyedévében - a tavaly ilyenkori adatokhoz viszonyítva.
Az első vészjelzés talán az lehetett, hogy a világ legnépszerűbb blogjaiból készült nyomtatott, és online(PDF) újság, az ingyenes Printed Blog július hetedikén csődöt mondott, és lehúzta a rolót. Pedig a mindössze hat hónapot élt Printer Blog nagyon szép reményekkel indult, sokan őt tartották a válság bezzeg-újságjának - vagyis a kivételnek, ami kiemelkedhet a válság hullámain. Azonban ő sem talált megfelelő befektetőket, a reklámbevétel pedig önmagában túl kevés volt.
A gazdasági adatok a kegyetlen számok tükrében sem festettek valami fényesen. A papíripari megrendelések hazánkban 15 százalékot estek a tavaly ilyenkori adatokhoz képest - amelynek az egyik fő oka, hogy az újságok példányszáma folyamatosan csökken. Igaz, a most próbaüzembe helyezett, októberben nyíló, a tervek szerint évi 350 tonnányi reklámpapírt előállító dunaújvárosi papírgyár helyre rázhatja az ágazatot, hisz a hazai össztermelés visszacsökkent négy gyárra, ami évi mindössze 300-350 ezer tonnát képes előállítani - a hazai egymillió tonnányi igénnyel szemben.
Csak megroggyan, vagy eltűnik?
Amerikai bezárások sora
Az idei sort a Minneapolis Star Tribune, az USA 15. legnagyobb, hétköznapokon 300, vasárnaponta 500 ezres példányszámban terjesztett napilapja nyitotta. Az 1867-ben alapított újság 2009. január 19-én jelentett csődöt, és bár még megjelenik, jövője teljesen bizonytalan.
A Star Tribune-t követte a Baltimore Examiner nevű, ingyenesen terjesztett, a San Francisco Examiner mintájára létrehozott lap, amely hároméves működés után, február 15-én zárt be végleg.
Két héttel később jött a denveri székhelyű Rocky Mountain News, a Denver Post riválisa, amely február 27-n, nem sokkal 150 éves jubileuma előtt könnyek között adta fel, mert a tulajdonosok nem találtak rá vevőt. Az újság a másfél százados múltra utaló retro-címlappal és megható videóval búcsúzott az olvasóktól.
Három hét sem telt el, és március 17-én örökre lehúzta a rolót a 146 éves Seattle Post-Intelligencer, Seattle két nagy újságja közül az egyik. Természetesen megható videóval búcsúzott az olvasóktól.
Tíz nappal később, március 27-én, a 101 éves, bostoni székhelyű Christian Science Monitor bejelentette, hogy nyomtatott formában ezután csak hetente egyszer jelenik meg, hétfőtől péntekig csak a neten. Négy nappal később, március 31-én csődöt jelentett a hatvan éve ezen a néven megjelenő Chicago Sun-Times, a Chicago Tribune egyetlen helyi ellenfelének kiadója. (standard-team.hu)
A gazdasági adatok nem csak nálunk kiábrándítóak: világszerte csökken az újságpapír iránti kereslet. A legdrámaibb rázkódást az észak-amerikai sajtó szenvedte el: ott a helyi lapokkal együtt nagyobb lapok is sorra szűnnek meg, csökkentik a példányszámot és a megjelenést, vagy épp költöznek át internetre - így az újságpapírra egyre kevesebb a kereslet. Ebbe természetesen a papírkészítők is belerokkantak: az évi hétmillió tonnát előállító óriás, az AbitibiBowater például csődvédelmet kért magára. De a helyzet hasonló Ázsiában, Európában, és a világ többi részén is - csak kicsit enyhébb.
A vészjelzés második hullámát az indította el, hogy a világ legrégibb vasárnapi lapja, a brit Observer jelezte: hamarosan bezárja a boltot, nem bírják tovább anyagilag. De sok más újság elvérzett már - ráadásul ezek nem is nagyon viselik meg az embereket: egy kutatás szerint az amerikaiak csupán 43 százalékát érintené rendkívül érzékenyen az, ha megszűnne a kedvenc újsága, közöttük is több az idős, mint a fiatal.
Akik nem zárnak be, azok csökkenti a példányszámot, hisz kevesebb a vásárló. Nem mintha a vásárló hozná közvetlenül a fő bevételi forrást: általában egy újság előállítása drágább mint a megvételi ára. Például a Washington Post előállítása naponta 2 dollár 70 centnyi papírban mérhető, míg az előfizetők mindössze 1 dollár 80 centet fizetnek a lapért, és a nyomdafestéket, a kézbesítési költségeket, valamint a hírek előállításának árát még nem is számoltuk. Azonban a kevesebb olvasó láttán a hirdető is kevesebbet fizetne a reklámjáért, ami viszont az újságok fő bevételi forrása.
A magyar helyzet sem túl rózsás: a napilapok keresete átlagosan 9 százalékkal csökkent (bár a Magyar Hírlapról és a Napi Ászról nincs adat, de valószínűleg csak lehúznák a statisztikát). A politikai napilapok közül egyik sem, a bulvárból pedig egyedül a Borsnak sikerült példányszám-növekedést elérnie.
A közéleti- és gazdasági hetilapok piacán hasonló a helyzet: átlag tíz százalékkal csökkent a kereslet - még az olyan presztízslapoké is, mint a HVG. Az egyetlen nyertes - vagyis eladott lapszánban bővülő - orgánum a Haszon volt, több mint 10 százalékkal tudta növelni eladási rátáját.
Hogy mentsük meg?
A MUOSZ jó tanácsai
Az újságírókat, de a médiában dolgozókat általában is több évtizede nem tapasztalt létbizonytalanság fenyegeti. Tömeges elbocsájtások, lapmegszűnések prognosztizálhatók. A hatás kiterjed az elektronikus médiára, a kis- és a nagyvállalkozásokra, beleértve a Magyarországon működő multinacionális médiacégeket is. A következményeket kivédeni nem, esetleg csökkenteni lehet. (MUOSZ.hu)
Felröppent pár ötlet, hogy miként lehetne megmenteni a nyomtatott sajtót - ezek egyike az Online változat fizetőssé tétele. Mások szerint a közszolgálati lapokat állami támogatásban kéne részesíteni (agyő, független média), megint mások szerint pedig az egyetemisták ösztöndíját kellene kiegészíteni lap-előfizetésekkel. Az egyik legextrémebb ötlet pedig az, hogy a gazdag, közösség-barát embereknek kellene kiemelniük a sajtót a szakadékból.
Az hogy mi ölte meg a sajtót - a Google, Craig Newmark, vagy saját megújulás-képtelensége - azt sokan találgatják, de annyi biztos, hogy nagyon sokan temetik. A dolog nem véletlen, ugyanis már a New York Times és a többi gigalap is ingadozik - ha pedig egyikük ledőlne, az láncreakciót okozna. Hogy képes-e a nyomtatott sajtó úgy megújulni, hogy a fiatalok érdemben odafigyeljenek rá? - talán ez az ágazat legfontosabb, legégetőbb kérdése.