Nyeregből szép a város
Kössük össze a kellemeset a hasznossal! Üljünk kerékpárra és fedezzük fel Budapestet a nyeregből. Olcsóbb, izgalmasabb és egészségesebb, mint a buszok, metrók, és villamosok zárt világa.
2009. augusztus 29. szombat 18:09 - Pénzes Dávid
Magyarországon a kerékpározás látványosan fejlődik. Nemcsak mint sportszert, hanem mint közlekedési eszközt is egyre többen használják. Ez különösen a nagyvárosokra igaz. Budapesten autóval közlekedni lassan már hétvégén is komoly kihívás, hétköznapokon pedig szinte lehetetlen. Kerékpárral viszont jóval gyorsabban érhetjük el uticélunkat.
Aki nem Budapesten él, és szeretné minél jobban megismerni a várost, annak érdemes elgondolkodni a biciklis városnézésen. Ehhez két lehetősége van. Ha van otthon biciklije, akkor felteszi a repülőre, vonatra, autóra és magával hozza. A másik, hogy anélkül jön és itt kölcsönöz egyet.
Amit tudni kell
A legfontosabb tudnivaló a kerékpárkölcsönzésnél, hogy legyen nálunk valamilyen igazolvány. A budapesti kölcsönzők mindegyike felírja az adatainkat, mielőtt rendelkezésünkre bocsátanák a vasparipát.
A kölcsönzés menete egyszerű. Le kell tegyünk némi kauciót, amit azonnal visszakapunk, ha sértetlenül visszahozzuk a gépet. Ha a kerékpárnak bármi baja lesz, akkor a kárt a kaucióból levonják. Jó tanács, hogy mielőtt átvennénk a biciklit, alaposan nézzük át, nehogy olyan hibát találjon a kölcsönző a visszahozatalkor, ami már eleve rajta volt. Ha észreveszünk bármi rendellenességet, azt azonnal jelezzük a kölcsönző munkatársának és vetessük vele jegyzőkönyvbe (azaz írassuk rá a kölcsönző jegyre az aláírásával), vagy kérjünk másik járgányt. Ezzel sok félreértésnek az elejét vehetjük.
Pénz
A kölcsönzés pénzügyi oldala két részből tevődik össze. A kauciót a kerékpár elvitelekor kell letenni az asztalra. Ennek nagysága 10-20 ezer forint között mozog. Hogy pontosan mennyi, az függ a kerékpárkölcsönzőtől illetve a kiválasztott kerékpár típusától. A márkás gépekért jóval több kauciót kell letenni, mint az agyongyötört, kevésbé elegáns járművekért. A kauciót több helyen hitelkártyával is ki lehet egyenlíteni.
Maga a kölcsönzési díj órában vagy napban kerül felszámításra. Összességében jobban járunk ha napokra béreljük a biciklit, mintha rövid időszakokra kölcsönzünk. Érdemes ezért akkor is néhány napra elvinni, ha minden nap csak pár órát tekernénk. A budapesti kölcsönzőknél átlagosan napi 2500 forintos árral számolhatunk.
A zöldek
A város két legkedveltebb kerékpározó helye a két nagy kiterjedésű zöldfelülethez kapcsolódik. A Margitszigeten csodálatos élmény a biciklizés, hiszen autóforgalom gyakorlatilag nincs, a szintkülönbségek minimálisak, a sziget magával ragadó hangulata tekerésre késztet. A Margitszigeten nemcsak hagyományos kerékpárt de bringó-hintót is kölcsönözhetünk. Ez egy családi bicikliautó, mely rendkívül népszerű a szigeten barangolók körében.
A Városligetben ugyanaz érvényes, mint a Margitszigeten. A csendes utakon csak néha gurul el egy-egy trolibusz, valójában ez a biciklizés budapesti paradicsoma. A hatalmas pihenőparkban található az Állatkert, a Vidámpark, a Vajdahunyad vára és még megannyi látnivaló. Ezek megközelítése nem csupán kényelmesebb és gyorsabb biciklivel, de az árnyas fák oxigéndús környezetet teremtenek, így még egészséges is.
A biciklizés rajongóinak érdemes elgurulni egészen Szentendréig. A Budapestről északra található kis ékszerdoboz nemcsak a turisták, de a felüdülni vágyó budapestiek kedvence is. Szentendrére kiváló minőségű utak vezetnek, a kisváros 40-50 perc alatt kényelmes tekeréssel elérhető.
Budapest belső részein a gépkocsiforgalom sajnos erősen otthagyja a nyomát. A levegő minősége messze nem ideális a biciklizés számára. Ez a probléma persze tipikus városi jelenség, így a megoldása sem újkeletű. Ahelyett, hogy mi is beállnánk a pöfögő autók közé, inkább maradjunk biciklin és viseljünk arcvédő maszkot. Ezzel jócskán lecsökkenthetjük a tüdőnkbe került szennyeződések mennyiségét. (Sőt, egy 2008-as kutatás szerint a Budapesti biciklisek jóval kevesebb szennyezést szívnak be, mint az autóban ülők.)
Fejlődik
A Budapesti kerékpárutak, az utóbbi évtizedben látványos fejlődésnek indultak. Ennek persze prózai oka van. Előtte szinte ismeretlen fogalom volt a bicikli út. Mostanra a főbb látnivalók illetve a városon kívüli területek elérése biciklivel megoldottá vált. Természetesen van mit fejlődni, de legalább elmondhatjuk, a meglévő bicikliutak minősége kiváló. Gondozottak, táblákkal és jelzőlámpákkal ellátottak.
Budapesten jó szívvel lehet ajánlani a kerékpáros közlekedést. Még ha kölcsönzünk is, jóval olcsóbban kijövünk belőle, mintha különféle közlekedési eszközökre kellene jegyet váltanunk. Ha pedig fel akarjuk fedezni a város rejtettebb zugait, esetleg egy kis mozgásra vágyunk, nincs jobb megoldás a kerékpározásnál.