Bizarr tananyagok
Mónika-show, Zalatnay Cini, Harry Potter és most már Vujity Tvrtko is. Hogy mi a közös bennük? Most kiderül!
2009. szeptember 15. kedd 07:59 - Zelenij Linda
Média ismeret, mint tantárgy
Vujity Tvrtko-Balogh Szilárd
Díjak
• Pulitzer-díj,
• Hemingway-díj,
• TV2 Nívódíj,
• Magyar Köztársaság Honvédelmi Érdemkereszt első tagozata,
• Szegő Tamás-díj,
• Magyar Vöröskereszt Médianagydíja
Az 1991. április-május környékén tetőző jugoszláv konfliktusok, a kezdődő polgárháború tolmácsként érték el Tvrtkot. Éppen az MTV Híradó stábja mellett dolgozott, mikor a tankok blokádja alá került. Mivel a stáb többi tagja nem tudott bejutni a háborús övezetbe, és ő Budapestre nem tudott hazamenni, így tudósítani kezdett. Jelentései egyedülállóak voltak, és mindenhol olyan szenzációt keltettek, hogy ez meghozta kedvét az újságíráshoz.1996-ban felvételt nyert a Miami Egyetem újságírói szakára, amit sikeresen elvégzett. Egy kereskedelmi adónál készített több, roppant népszerű riportfilmjet, melyek nem ritkán olyan sokkolóak voltak, hogy máig is alig akad párjuk. Bár ezek a filmek elmondása szerint is körülbelül 10%-át teszik ki eddigi életművének, a köztudat mégis „a veszélyes utazó-újságíróként” ismeri.2003 és 2007 között az Európai Unió antidiszkriminációs kampányának hivatalos magyarországi nagykövete.Legkeményebb, legemlékezetesebb munkáit több kötetben kiadták.
Évekkel ezelőtt különféle kezdeményezések láttak napvilágot, azért, hogy az iskolák tanrendjébe valamilyen szinten beépítsék a vizuális-és médiaoktatást. Az elején ez a tanárok egyéni affinitásán és képzésén múlt (többnyire autodidakta módon). Azért, hogy hivatalosan is beiktassák a tantervbe a tantágy hívei évekig lobbiztak mellette,
Végül 2003-ban a mozgókép-és médiaoktatás bekerült a gimnáziumok órarendjébe, egy évvel később pedig már az általános iskolák számára is kötelezővé tették. A program atyja Hartai László volt:
„Alap szinten azt a rendkívül bonyolult problémát kell megértetnünk a gyerekekkel, hogy az információs társadalom korában mi a média társadalmi szerepe, funkciója és működésének melyek a legmarkánsabb jegyei. Ez azonban nem könnyű, hiszen e kérdésekben a médiaelmélet szaktekintélyei sem értenek százszázalékosan egyet.”
Az általános iskolák vezetősége egyénileg dönthet arról, hogy a hetedikes, vagy a nyolcadikos órarendbe építi-e be a tantárgyat- igény szerint mindkét évben is megtarthatják ezeket az órákat. A tantárgy legközelebb csak a gimnázium negyedik évében köszön vissza.
Az emberek nagyrésze viszont elutasító a hagyományos és megszokott iskolai tantárgy rendszer megbolygatásával szemben. Pedig azt el kell ismerni, hogy a világ folyamatosan változik és megújul, így a gyerekek oktatását is ehhez kell igazítani, a kérdés csak az, hogy mennyire.
Bizarr tananyagok
Íme néhány extrém tananyag, aminek a létjogosultságát valószínűleg még a liberális szülők, és diákok többsége is megkérdőjelezi.
A legutóbbi „tananyag-celeb”, akiről hírt kaptunk Vujity Tvrtko és könyve. A haditudósítóként induló Tvrtko és a Tűzvonal című könyve a Nemzeti Tankönyvkiadó Irodalmi ikerkönyvek című sorozatának nyolcadikosoknak szánt egyik kötetében szerepel. A jelenleg sapkás riporterként ténykedő Tvrtko egyik ismerősének lányán keresztül értesült erről. Bár furcsának találta a gondolatot, hogy felesége esetleg róla tanítana, fia pedig belőle írna dolgozatot, azért mégis megtisztelőnek tartja.
Twitter, mint tananyag
A brit általános iskolák alsó tagozatán a tananyagba hamarosan bekerülne az olyan internetes alkalmazások ismerete, mint a Twitter. Egy javaslat szerint a tantervet úgy kellene módosítani, hogy a 11 év alatti gyerekek megtanulják az iskolában a bloggolást, a podcastok, a Twitter és a Wikipédia használatát. A világháló nyújtotta lehetőségek megismertetését célzó új oktatási program akár már szeptembertől startolhat a szigetországban.
forrás: boon.hu
A 2001-ben indult Mónika show akkora népszerűségnek örvend, hogy nem egy tanulmány született már vele kapcsoltban. Sőt néhány általános iskolában már házifeladatok közé tatozik a talk-show nézése, majd pedig elemzése különféle szempontok alapján.
Ez akár jó is lehetne, ha a tanár nem véresen komolyan veszi az adást, hanem inkább felhívja a figyelmet arra, hogy ez csak egy „show”, fizetett statisztákkal és nem a verekedés és a káromkodás a megoldás az élet problémáira, s a botrányos elemek csak a nézettséget szolgálják.
Tavaly tantárgyi követelmény lett Zalatnay Sarolta is. „A pécsi egyetem szociológia szakán egyébként „tananyag” vagyok, úgyis, mint „rocktörténelem” és úgyis, mint „jelenség”, akit a kilencvenes években többen olvastak, mint Balzacot vagy Dosztojevszkijt." - közölte az érintett.
A Szegedi Tudományegyetem „rock történelem” című előadásán is külön fejezetet szentelnek Zalatnay Cini életének és munkásságának. A hát féléves tantárgy sorozatban egyébként helyett kapott Bródy János is. Vélemény szerint „a rockzene a XX. század második felének legfontosabb művészeti ága”.
Indiában tananyag a boszorkányság
Indiában az általános iskolákban bevezetik a boszorkányokról szóló tananyagot, hogy ezzel is elejét vegyék a babonák terjedését.
Ugyanis számtalan halálos áldozatot követelnek azok a babonák, amik a boszorkányokról terjengenek -elsősorban a szegények között. A nehéz körülmények között élő törzsi közösségek szinte mind hisznek a boszorkányságban, és őket vélik felelősnek tragikus körlményeikért. Felmérések szerint 2003 óta Asszámban és Nyugat-Bengáliában magyjából 750 embert , főleg idős asszonyokat végeztek ki boszorkányüldözésk során.
forrás: The Times
A 2007-es évtől kezdve, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemre bejutott szerencsés hallgatókat további celeb-tananyagokkal sokkolják. Az egyik tanár jóvoltából mostmár Kiszel Tünde is kötelező ismeretanyag lett. A tanár úr úgy gondolta, hogy Tüncit mindeképpen bele kell venni a stratégiai menedzsment előadásokba, mint az egyik legismertebb és legjobban felépített magyar médiaszemélyiség.
Ugyanis Tünicke immár lassan két évtizede berobbant a köztudatba és nem lehet megszabadulni tőle. 10 emberből 10 tudja kicsoda ő, sőt most már kislánya, Donatellácska is ifjú celebbé lépett elő. Egyszóval élő példa rá, hogy mindegy, hogy mit beszélnek, a lényeg, hogy beszéljenek, akár a semmiről is.
"Az óráimon mindig azt mondom, hogy nagyon szeretnék én olyan személyi márka lenni a saját területemen, mint Kiszel Tünde a magáén.”
A legutóbbi Megasztár győztese Király Viktor is tananyagként szerepel. Ugyan nem a közoktatásban, hanem az egyik legnagyobb internetes nyelviskolában. Igaz az ott dolgozó unokatestvére révén került oda, plussz a portál összes videóját is ő készíti.
A tantervek reformja nemcsak hazánkban dívik, hanem külföldön is. Angliában például az idei évtől kezdve a Harry Potter első kötete, a Harry Potter és a Bölcsek köve kötelező tananyag lesz. Az angol diákoknak 1500 szavas dolgozatban kell összehasonlítaniuk J.K. Rowling művét egy másik író munkájával, illetve egy 800 szavas történetet kell írniuk, amit a Harry Potter történet inspirált.
Látatlanba viszont megkozkáztatom:
- A tanulók figyelmét fel kell hívni a média tudatformáló hatásaira,
- Ki kellene bennük alakítani egyfajta kritikai magatartást a média káros hatásai ellen.