Autómentes hét: "nem állíthatja senki, hogy eljött a közlekedési kánaán"
Az Európai Autómentes Nap világszerte megtartott rendezvény szeptember 22-én. Szorosan köthető ehhez az Európai Mobilitás Hét 16-22-ig. Ez talán képes felnyitni a szemeket és megmutatni, hogy közlekedni bizony másképp is lehet. És nem csak lehet, hanem kell is.
2009. szeptember 16. szerda 07:59 - Kanizsai Ádám
A nem hivatalosan autómentes világnapnak nevezett rendezvény több mint egy évtizede, egészen pontosan tizenegy éve létezik. Első alkalommal Franciaországban tiltakoztak a motorizált forgalom ellen 1997-ben. Később csatlakozott Olaszország 40 városa. 2000-ben az Európai Unió tizenhárom tagországa írta alá. Magyarország egy évvel később csatlakozott. 2002-ben ehhez kapcsolódóan jött létre az Európai Mobilitási Hét. Tavaly 41 ország több mint 200 millió lakosa vett részt a rendezvényeken.
Ez egy nemzetközi példa értékű példamutatás, mely konkrét időtartama egy hétre szól, azoban a vezetők mind hosszútávú célokban gondolkoznak. Szemléletmódváltásra van szükség, ezt mindenki tudja már, csak lehet, hogy nem követi.
A HírExtra Kovács Lászlóval, a főszervezővel beszélgetett.
Pontosan miről szól ez a hét és milyen progamok kísérik?
Az Európai Mobilitási Hét egy európai mozgalom, 97-ben indult Franciaországban. Most már több mint 2200 európai város tart minimum autómentes napot, és egyre többen egész mobilitási hetet. A hét minden napján vannak események, amik a
fenntartható mobilitásról szólnak.
16-ával indul a hét. Egy eljutási verseny kezdődik, aminek az a célja, hogy bebizonyítsuk, a munkábajárás legjobb közlekedési eszköze a közösségi közlekedés. A versenyben, amely Göldöllőről indul, részt vesznek a közösségi közlekedés cégeinek vezetői (MÁV, BKV, BKSZ), versenytársuk egy autós lesz, Gaál Noémi az egyik nagy kereskedelmi csatorna időjósa. A versenyben mi természetesen a vonatban, illetve HÉV-en utazóknak drukkolunk, előzetes méréseink szerint előbb lehet így bejutni Budapestre. Ez a reggeli dugóban nem egy nagy csoda, mégis kevesen vannak, akik élnek a lehetőséggel.
Körülbelül mennyien utaznak rendszeresen a fővárosban autóval vagy
tömegközlekedéssel?
A hét programjai
Szeptember 16., szerda: közösségi közlekedés napja – hétnyitó
Szeptember 17., csütörtök: alternatív autózás napja
Szeptermber 18., péntek: gyalogos utcák napja
Szeptember 19., szombat – 20., vasárnap: fővárosi autómentes hétvége az Andrássy úton
Szeptember 21., hétfő – „kerék-város-tervezés konferencia és workshop
szeptember 22., kedd – Európai autómentes nap
Budapestre naponta 600 ezer ember jön be különböző apropóból, dolgozni, tanulni, ügyeket intézni. Ehhez hozzájön még 282 ezer autó. A cél az, hogy minél kevesebben jöjjenek be, ezért épülnek a külső kerületekben a P+R parkolók. Most már 4400 parkoló áll rendelkezésre. Gödöllőn is egy ilyen parkolóból indulunk el.
„Az éghajlatváltozás kihívásai – városi klíma!” mottót kapta az esemény. Ez a gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan jelmondantnak feleltethető meg?
Természetesen, hiszen magunknak kell megoldani elsősorban, hogy ne szennyezük környezetünket. Aki az autó helyett a villamost, a metrót, a trolit választja, személyesen is tesz a
klímaváltozás ellen. Ezen a héten azt szeretnénk bizonyítani, hogy ez megéri. Ez mindenkinek a kötelessége. Túl ezen a nagyobb közösség, az ország is kell, hogy tegyen a közösségi közlekedés fejlesztése érdekében.
Amit még szeretünk, az a hét második napja. Alternatív autóshow lesz a Nyugati-téren. Itt olyan járműveket mutatunk be, melyekkel ésszerűen lehet autózni a városban. Mi nem vagyunk teljesen autóellenesek. Olyan járművek, autók állnak most már rendelkezésre, melyeknek nagyon kicsi a károsanyag-kibocsátásuk. Ilyenekkel kellene közlekednünk a városban.
Lesz például hibridautó, amelyiknek a benzinmotor mellett villanymotorja van. Ennek nincs kibocsátása, vagy nagyon kicsi. Lesznek villanyautók is, melyeket a konnektortól lehet feltölteni, ezek kibocsátása nulla. Persze az áramot meg kell termelni, de ennek a környezeti terhelése messze elmarad a normális autókétól. Lesz sűrített földgázzal hajtott autó, a lábbal hajtott járműveknek pedig nulla a kibocsátása, és nagyon jól használhatók.
18-án, pénteken lesz a gyalogosutcák napja. Hál' Istennek
Budapesten most már egyre több utcából szorítják ki teljesen, vagy csillapítják az autóforgalmat. Ebben a fél évben lett gyalogosutca a VIII. kerületben a Krúdy utca, a XIII. kerületben, sőt Újbudán is, a XI. kerület Bartók Béla úton is gyalogos részeket alakítanak ki, tehát egy újfajta életminőség áll elő. Ezeken az utcákon az autók helyett megjelennek a fiatal képzőművészek, színészek pedig performance-okat tartanak. Erről egy tanácskozás is lesz a Bartók Béla úton.
19-20-án lesz a fővárosi autómentes hétvége, ami most már az ország legnagyobb szabadtéri zöld fesztiváljává vált; százezer látogató jön évről-vére autó nélkül, gyalog, kerékpárral és vesz részt a programokon. Idén talán a legtöbb nézőt vonzó programrész lesz a színházak évadnyitó fesztiválja. Az Opera környékén több, mint negyven budapesti színház mutat be ízelítőt a programjaiból. I